Ön koşul dersleri
|
Bulunmamaktadır
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HABİBE ŞAHİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HABİBE ŞAHİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze anlatım, tartışma, yorumlama
|
Dersin amacı
|
Travma veya cerrahi sonrası metabolizmada oluşan değişiklikler, beslenme tedavisinin planlanması ve beslenmenin iyileşme sürecine etkisini öğrenmek
|
Dersin tanımı
|
Travmalı ve opere olmuş hastalarda beslenme tedavisinin gerekliliği, beslenme desteği yolları ve bu bireylere uygulanacak beslenme tedavisinin amaç ve ilkelerinin tartışıldığı bir derstir.
|
1- |
Travmanın patofizyolojisi
|
2- |
Travma ve stresin substrat metabolizması üzerine etkisi
|
3- |
Beslenme durumunun saptanması
|
4- |
Enerji ve besin ögesi gereksinimlerinin belirlenmesi
|
5- |
Yetersiz ve aşırı beslenme
|
6- |
Yara iyileşmesinde beslenme tedavisinin önemi
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Preoperatif ve postoperatif beslenme- geçiş diyetleri
|
9- |
Fistüller ve ostomilerde beslenme desteği
|
10- |
Yanıklı hastalarda beslenme desteği
|
11- |
Akut pankreatitli hastalarda beslenme desteği
|
12- |
Kafa travmalı hastalarda beslenme desteği
|
13- |
İmmünonütrisyon
|
14- |
Final sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bu dersin sonunda öğrenciler; travma ve stersin metabolizma üzerine etkilerini öğrenecektir.
|
2- |
Cerrahi, travma ve stres sırasında besin ögesi gereksinimlerindeki değişiklikleri öğrenecektir.
|
3- |
Beslenme durumunun fiziksel, biyokimyasal ve klinik değerlendirmesini öğreneceklerdir.
|
4- |
Preoperatif dönemdeki beslenme desteğini öğreneceklerdir.
|
5- |
Postperatif dönemdeki beslenme desteğini öğreneceklerdir.
|
6- |
Yanık, yoğun bakım gibi özel hasta gruplarının beslenme tedavilerini öğreneceklerdir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Nitelikli bilim insanı olur
|
|
2- |
Biyokimya ve klinik biyokimyada temel kavram ve kuramları kullanabilecek bilgi birikimine sahip olur
|
|
3- |
Bilimsel bir çalışmayı planlayıp yürütebilme
|
|
4- |
Bilim, insan ve hayvan etiğine uygun davranışları benimseme
|
|
5- |
Spektrofotometrik çalışmaları yürütebilme
|
|
6- |
Elektroforez çalışmalarını yürütebilme
|
|
7- |
Atomik absorpsiyon çalışmalarını yürütebilme
|
|
8- |
Eğitim ve öğretim becerisine sahip olur
|
|
9- |
Sorgulayıcı, araştırıcı ve gözlemci niteliklere sahip olur
|
|
10- |
Araştırma sonuçlarını yayın haline getirmeyi öğrebilme
|
|
11- |
Karşılaşılan problemlere çözüm üretebilme
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
7
|
3
|
21
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
2
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
7
|
3
|
21
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
7
|
3
|
21
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
14
|
2
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
155
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Klinik Nütrisyonun Temelleri, 4 baskı,Sobotka L (Gündoğdu RH, Çeviri Ed.) BAYT Basım Yayın, Ankara, 2013
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1) Mahan K, Escott- Stump S: Krause’s Food, Nutrition and Diet Therapy, 12’th Edition, ISBN 0-7216 5835-0, WB Saunders Company, 2008.
2) Shils ME, Shike M, Ross AC, Caballero B, Cousins RJ. Modern Nutrition in Health and Disease. 10’th Edition. ISBN 0781741335, Lippincott Williams Wilkins, 2005.
3)DeBruyne K, Pinna K, Noss Whitney E. Nutrition Diet Therapy, 8th Edition, Wadsworth Publishing, 2012: p 572-590.
4) Modern Nutrition in Health and Disease. 11th ed. / Wolters Kluwer / Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 2014:p 875-886
|
|