Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SAYISAL ANALİZ |
Birinci düzey |
MEM 203 |
Zorunlu |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ BURAK ULU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ BURAK ULU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik+Uygulama
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilere sayısal çözümleme teorisini ve uygulamasını iyi bir şekilde sunmak ve öğrencilere denklem analiz metotları (grafik metotları, güç serileri,…vs.), İterasyon metotları( bisection, Newton, secant, regula-false, fixed point,…vs.), Polinomların kökleri ( newton, müller), Doğrusal denklemler (cramer, gauss Jordan, LU metodu, iterasyon metotları…vs.), Sayısal integral (newton-cotes formülleri), Sayısal türev, Interpolasyon (lagrange interpolasyon algoritması, Newton algoritması,….vs.) ve Eğri uydurma gibi sayısal çözümlemeyi temel alan problemlerin analizlerini kolaylıkla yapabilme yeteneği kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Sınıf ortamındaki dersler : Haftada iki saat dersin teorik temelleri anlatılmaktadır.
Sınıf ortamında problem çözümleri: ders ile ilgili problemlerin çözümleri yapılmaktadır. Buna ilaveten, öğrenciler eğitmen tarafından verilmiş olan amaca yönelik problemlerin çözümlerini ödev olarak hazırlamaktadırlar.
|
1- |
Sayısal Çözümlemeye Giriş
|
2- |
Sayısal Çözümlemede Hatalar, Sayıların Temsili aşamasında karşılaşılan Hatalar
|
3- |
Sayısal Çözümlemede Hatalar, Sayılarla işlem yapma aşamasında karşılaşılan hatalar
|
4- |
Doğrusal eşitliklerin Çözümü için Kullanılan Sayısal Yöntemler
|
5- |
Doğrusal sistemlerin Çözümü için Kullanılan Sayısal Yöntemler
|
6- |
Doğrusal olmayan eşitliklerin Çözümü için Kullanılan Sayısal Yöntemler
|
7- |
Doğrusal olmayan sistemlerin Çözümü için Kullanılan Sayısal Yöntemler
|
8- |
Sayısal Türev
|
9- |
Sayısal İntegral
|
10- |
Diferansiyel Denklemlerin Çözümü için kullanılan sayısal yöntemler, Başlangıç Değer Problemleri
|
11- |
Diferansiyel Denklemlerin Çözümü için kullanılan sayısal yöntemler, Sınır Değer Problemleri
|
12- |
Diferansiyel Denklem sistemlerinin Çözümü için kullanılan sayısal yöntemler
|
13- |
İnterpolasyon İçin kullanılan sayısal yöntemler
|
14- |
Eğri Uydurma
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
2- |
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
3- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
4- |
Takım çalışmasına yatkınlık becerisine sahip olur
|
5- |
Bireysel çalışma becerisine sahip olur
|
6- |
Zamanı en iyi şekilde kullanma becerisine sahip olur.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
1a)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi
birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
1b)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
2)Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu
amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
4- |
3)Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
5- |
4)Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
6- |
5)Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
7- |
6a)Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda bağımsız olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi;
|
|
8- |
6b)Bağımsız olarak bireysel çalışma becerisi.
|
|
9- |
7a)Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
|
|
10- |
7b)En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
|
|
11- |
7c)Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
12- |
8a)Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık.
|
|
13- |
8b)Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
14- |
9)Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
15- |
10)Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
16- |
11)Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
17- |
12)Sensör teknolojileri, kontrol sistemleri, elektronik, mekanik ve bilgisayar mühendisliği disiplinlerine dair temel bilgiye sahip olma ve bu disiplinleri entegre ederek mühendislik çözümleri geliştirme becerisi.
|
|
18- |
13)Dinamik sistemler, elektromekanik cihazlar ve donanım-yazılım entegre sistemlerinin analizi, tasarımı ve optimizasyonunu yapabilme becerisi.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
2
|
2
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
2
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
62
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
14
|
70
|
Kısa sınav
|
14
|
10
|
Ödev
|
14
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
80
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Karaboğa Nurhan, Sayısal Yöntemler ve MATLAB Uygulamaları, Nobel Yayınevi.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ortega M. J., C++ and numerical methods, Oxford University Press. Noble B., Numerical methods, Olive and Boyd Chapra S. C., Canale R. P., Numerical Methods for Engineers, Mc-Graw Hill
|
|