Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HARUN HIZLISOY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ.DR.HARUN HIZLISOY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ.GÖR.KÜRŞAT KÖŞKEROĞLU
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze & Çevrimiçi (pandemi ile ilgili yasal kısıtlamalar olması durumunda)
|
Dersin amacı
|
Bu derste öğrencilere hayvan sağlığı, refahı ve halk sağlığı ile uyumlu olarak önleyici program, biyolojik, fiziksel ve kimyasal tehditler, hastalıkları önleme ve sağlığın ve refahın teşviki ilkeleri, epidemiyoloji, sınıraşan epizootik hastalıklar, zoonotik ve gıda kaynaklı hastalıklar, ortaya çıkan ve yeniden ortaya çıkan hastalıklar, gıda hijyeni ve teknolojisi, gıda kaynaklı enfeksiyonlar, zoonozlar ve zoonotik enfeksiyonları da kapsayan veteriner halk sağlığı konuları ve halk sağlığının korunmasında veteriner hekimlerin görev ve sorumlulukları hakkında bilgilendirilir.
|
Dersin tanımı
|
Hayvan sağlığı ile ilişkili olarak halk sağlığının korunmasına yönelik uygulamalar ile kriterlerin yanı sıra özellikle bu konuda veteriner hekimlerin görev ve sorumluluklarının açıklandığı derstir.
|
1- |
Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi beceri ve kazanımların vurgulanması. Ders kaynaklarının ve derse ilişkin uygulama ve değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması.
Tek tıp tek sağlık konsepti ve Veteriner hekimlerin Halk sağlığının korunmasındaki görev ve sorumlulukları
|
2- |
Gıda hijyeni ve teknolojisi, gıda kaynaklı enfeksiyonlar, zoonozlar ve zoonotik enfeksiyonlar
Gıda kalitesini ve güvenliğini etkileyen Temel bozuklukların değerlendirilmesi
|
3- |
Hayvan bakımı ve refahı, hayvan hareketleri ve bildirimi zorunlu ve bildirilebilir hastalıklarla ilgili mevzuat. Gıda Kaynaklı Fiziksel ve Kimyasal Tehditler (Ağır metaller)
|
4- |
Seminerler, ödev sunumları ve kendi kendine öğrenme, sunma çalışmaları (SSL)
|
5- |
Gıda Kaynaklı Kimyasal Tehditler-(Gıda katkı maddeleri, kimyasal kontaminantlar, vs)
|
6- |
Gıda Kaynaklı Biyolojik Tehditler-(Bakteriyel Hastalıklar, Paraziter Hastalıklar)
|
7- |
Gıda Kaynaklı Biyolojik Tehditler-(Viral Hastalıklar, Mantar Hastalıkları ve Mikotoksikozis)
|
8- |
Ara sınava hazırlanma
|
9- |
Halk sağlığı için önemli olan zoonoz (Şap, Veba, Kuduz, SARS, Kuş gribi, Kırım Kongo kanamalı ateşi, Domuz gribi, Deli İnek Hastalığı). Hayvan sağlığı refahı ve halk sağlığı ile uyumlu önleyici programın uygulanması
|
10- |
Halk sağlığı açısından önemli zoonozlar(Antraks,Tüberküloz, Brusellozis, Leptospirozis, Listeriozis, E. coli)
|
11- |
Halk sağlığı açısından önemli parazitik zoonozlar (Toksoplazmoz, Ekinokokkozis, Sistiserkozis, vs.)
|
12- |
Epidemiyoloji, sınır aşan epizootik hastalıklar, zoonotik ve gıda kaynaklı hastalıklar, ortaya çıkan ve yeniden ortaya çıkan hastalıklar (Yeni ve Tekrarlayan Hastalıklar, Transgresif hastalıklar), önleme yöntemlerini kapsayan veteriner halk sağlığı.
|
13- |
Gıda güvenliği, gıda güvenirliği, Marazi Madde Alma, Muhafaza Etme ve Gönderme
|
14- |
Gıda üretim tesislerinde Hijyen ve Sanitasyon uygulamaları, HACCP, GMP Uygulamaları, Çevre Sağlığı
|
15- |
Final sınavına hazırlık denetimli kendi kendine öğrenme
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi beceri ve kazanımları bilir.
|
2- |
Zoonoz Hastalıklar, koruma kontrol
|
3- |
Tek tıp Tek Sağlık Konsepti
|
4- |
Halk sağlığı açısından biyolojik, kimyasal ve fiziksel riskler
|
5- |
Çevre sağlığı, hijyen ve sanitasyonun korunmasına yönelik önlemler
|
6- |
Veterinerlik biliminin ilerlemesini sağlamak, veteriner halk sağlığı ve hayvan bakımının kalitesini geliştirmek, mesleki becerilerini kullanmak.
|
7- |
Bildirimi zorunlu, tazminatlı ve zoonotik enfeksiyonların muhtemel belirtileri hakkında ilgili makamları bilgilendirmek,dahil gerekli önlemleri almak.
|
8- |
Türe özgü ve kabul edilmiş hayvan sağlığı, refahı ve halk sağlığı standartlarına uygun önleyici programlar önermek ve uygulamak.
|
9- |
Hayvan bakımı ve refahı, hayvan hareketleri ve bildirimi zorunlu ve tazminatlı hastalıklar hakkında mevzuat.
|
10- |
Epidemiyoloji, sınır aşan epizootik hastalıklar, zoonotik ve gıda kaynaklı hastalıklar, ortaya çıkan ve yeniden ortaya çıkan hastalıklar, gıda hijyeni ve teknolojisi ile ilgili veteriner halk sağlığı konuları.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
15
|
1
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
8
|
1
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
10
|
1
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
20
|
Ödev
|
0
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Burhan Dinçer, Belgin Sarımehmetoğlu. (2011). Veteriner Halk Sağlığı.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mustafa Tayar, Ender Yarsan. (2014) Veteriner Halk Sağlığı. Dora yayıncılık.
|
|