Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENEL KİMYA I |
Birinci düzey |
KİM111 |
Zorunlu |
1 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ORHAN TÜRKOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İSMAİL YILDIRIM ve diğer Kimya Bölümü Öğrt. Üyeleri
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Genel kimya konularının temel düzeyde öğretilmesi. Kimyada temel prensip ve özelliklerin kavranmasını ve kimya bilimi ile güncel olaylar arasında ilişki kurulmasını sağlamak. Periyodik tabloda yer alan elementlerin üretimi, özellikleri, kimyasal reaksiyonları ve kimyasal analiz hakkında öğrencileri bilgilendirmek.
|
Dersin tanımı
|
Haftada 3 saat teorik, 1 saat pratik olarak yüz yüze Türkçe verilen, içeriğinde genel kimya konularının temeli olan bir derstir. Kimyada temel prensip ve özelliklerin kavranması. Periyodik tabloda yer alan elementlerin öğretimi, özellikleri, kimyasal reaksiyonları ve kimyasal analiz hakkında öğrencileri bilgilendirmek.
|
1- |
Giriş, temel yasalar, ölçüm sistemleri, metrik birimler, hesaplama ve ölçümlerde belirsizlik, anlamlı sayılar. Kütlenin korunumu (Lavoiser) yasası, sabit oranlar yasası, Dalton atom kuramı, katlı oranlar yasası, atomun yapısı, atom çekirdeği, elektronlar, atomik kütle, mol kavramı, kimyasal bileşikler, kimyasal formüllerin bulunması.
|
2- |
Yükseltgenme ve indirgenme, yükseltgenme sayıları, kimyasal stokiyometri, kimyasal tepkimelere dayanan hesaplamalar. Kimyasal bileşiklerin adlandırılması, molekül ve iyonlar, tepkimelerle ilgili diğer kavramlar, çözelti tepkimeleri,
|
3- |
Kuantum kuramı, Bohr’un atom modeli. Dalga mekaniği, kuantum sayıları, Çok elektronlu atomlar, elektron dağılımları, Periyodik sistem, atomların periyodik özellikleri,
|
4- |
Kimyasal bağlar ve temel kavramlar, Molekül modelleri ve geometrileri.
|
5- |
Gazların özellikleri, gaz basıncı, gaz yasaları, ideal gaz, gaz karışımları, kısmi basınçlar
Gazların kinetik ve molekül kuramı, ideal halden sapmalar, gerçek gazlar, atomun elektron yapısı, atomik orbitaller, atom spektrumları.
|
6- |
Sulu çözelti tepkimelerine giriş, çökelme tepkimeleri, asit-baz tepkimeleri, yarılma, birleşme, bozunma, yanma (yakma), yer değiştirme tepkimeleri gibi diğer tepkimeler, Sulu çözeltilerin stokiyometrisi, titrasyon.
|
7- |
Karışımlar, Çözeltilerin hazırlanması
Raoult yasası, Çözeltilerin buhar basıncı, kaynama ve donma noktaları.
|
8- |
ARASINAV
|
9- |
Ozmoz olayı, Kimyasal kinetik, Reaksiyon hızları, Reaksiyonların kinetiği, Reaksiyon mekanizmaları ve hız denklemleri.
|
10- |
Kimyasal denge, Zayıf asit ve bazlar ile bunların ayrışması, pH, pOH, Çok protonlu asitler.
|
11- |
Termodinamiğin yasaları, Reaksiyon entalpisi, Hess yasası, Born-Haber çevrimi, Reaksiyon serbest entalpisi ve entropisi, kimyasal denge.
|
12- |
Elektrokimya, Elektroliz ve Faraday yasaları, Piller,
|
13- |
Organik Kimya
|
14- |
Organik Kimya
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Kimya ile ilgili temel kural ve kanunlar ile ilgili problemleri çözebilir.
|
2- |
Yükseltgenme ve indirgenme reaksiyonları ile ilgili problemleri çözebilir.
|
3- |
Atom modelleri ile ilgili problemleri çözebilir.
|
4- |
Sulu çözelti tepkimeleri ile ilgili problemleri çözebilir.
|
5- |
Asit ve bazlar ile ilgili problemleri çözebilir.
|
6- |
Elektrokimya ile ilgili problemleri çözebilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
|
|
10- |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
14
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
3
|
6
|
18
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
137
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-R. H. Petrucci ve W. S. Hardwood, “General Chemistry and Application, 8th edition”; Çeviri Editörleri: T. Uyar, S.Aksoy “Genel Kimya I: İlkeler ve Modern Uygulamalar”, Palme yayıncılık, Ankara 2005.
2- C.E. Mortimer, Modern Üniversite Kimyası, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- R. Chang; “General Chemistry, 4th edition”; Çeviri Editörleri: T.Uyar, S.Aksoy, R.İnam; “Genel Kimya: Temel Kavramlar”, Palme yayıncılık, Ankara 2006.
2- E. Erdik, Y. Sarıkaya, “Temel Üniversite Kimyası”, Gazi Kitabevi, 16ncı baskı, Ankara 2004.
|
|