Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE ETİK |
İkinci düzey |
TEM 504 |
Zorunlu |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ABDULKADİR BİLİŞİK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ABDULKADİR BİLİŞİK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Profesyonellik, etik ve bunların mühendislik görevleri ile ilişkileri ve bunun topluma uygulanması
Etik davranışın kritik önemi
|
Dersin tanımı
|
Mühendislik eğitiminde etik ilkeler ve bunların uygulanma yöntemleri ile pratik uygulama örnekleri.
|
1- |
Mühendisin tanımı
|
2- |
Doğa-mühendis ilişkisi
|
3- |
Birey-toplum ilişkilerinde etik değerlerin yeri
|
4- |
Bilimsel çalışmalarda etiğin önemi
|
5- |
Bilimsel çalışmada araştırma grubunun hiyerarşik dizinde ki etik ilişkiler
|
6- |
Araştırma grubunun kimyasının çalışma ortamında etik açıdan irdelenmesi
|
7- |
Felsefi akımlara genel bakış
|
8- |
Bilim felsefesinin irdelenmesi
|
9- |
Modernitenin irdelenmesi
|
10- |
Post-modernizim
|
11- |
Bilimsel buluş nedir. Motivasyon kaynakları
|
12- |
Akıl-inanç ilişkisinin bilime olan olası etkileri
|
13- |
Toplum kültürünün yaratıcılığa etkileri
|
14- |
Yaratıcılık-yenilikçilik ve bunun sosyal yaşama etkileri
|
15- |
Bilimsel çalışmaların sonuçlarının toplum kültürüne olası katkıları
|
16- |
Toplumsal kültür-bireysel davranışın yaratıcılığa etkileri
|
17- |
Yaşamsal döngüde statiklik ve dinamizmin doğa ile birlikte etkileşimi
|
18- |
Birey yada toplumun atalete düşmesi ve olası sonuçları
|
19- |
Birey yada toplumların dinamik formda tutulması ve çevreye olası etkileri
|
20- |
Soyut kavramların bilimsel yöntemlerle materyalize edilme adımlarında prototiplemenin önemi
|
1- |
Birey-toplum ilişkilerinde etik değerlerin yeri ve bilimsel çalışmalarda etiğin önemi hakkında bilgi edinilmesi.
|
2- |
Bilimsel yöntemlerin deterministik betimleme ile öğrenilmesi
|
3- |
Bilimsel yöntemlerde analitik ilişkilerin uyumluluğun irdelenmesi
|
4- |
Bilimsel yöntemlerde stokastik süreçlerin uygulanması ile genel kuralların eldesi
|
5- |
Metodik yaklaşımlarla yenilikçi yöntemlerin etik değerlerle irdelenmesi
|
6- |
Profösyonellik-çalışma ortamı ilişkilerinde meslek etiğinin öğrenilmesi
|
7- |
Çıkar çatışması
|
8- |
Bilimsel yöntemleri kullanan kişilerin komplo-açığa çıkarma (whistle blower) niteliğine erişmesi
|
9- |
Yaratıcı yöntemlerle fikir üretim prosesinin pratiğe aktarımını öğrenme
|
10- |
Değer üretme-prototipleme-değersizleşme-risk-geleceğe dönük tahminleme
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Tekstil Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek.
|
|
2- |
Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
|
|
3- |
Değişik disiplinlere ait bilgileri Tekstil Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
|
|
4- |
Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
|
|
5- |
Tekstil mühendisliği uygulamalarında son teknolojiler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak.
|
|
6- |
Lisans seviyesinde ders verebilme yetisine sahip olmak.
|
|
7- |
Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
|
|
8- |
Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
|
|
9- |
Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
|
|
10- |
Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
6
|
6
|
36
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
4
|
8
|
Kısa sınavlar
|
2
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
5
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
6
|
12
|
Laboratuvar
|
1
|
1
|
1
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
4
|
5
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
190
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
- D. Lynch.,”Engineering in society, Supplementary class notes, University of Saskatchewan, 2001-2004.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
- Martin Mike W. and R. Schinzinger.,”Ethics in Engineering”, Third Edition, McG Companies, 1996.
- C. B. Fleddermann.,”Engineering Ethics”, Second Edition, Prentice Hall, 1999.
|
|