Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Biyomedikal Mühendisliği (y.l.) > BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE ETİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE ETİK İkinci düzey TEM 504 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. ABDULKADİR BİLİŞİK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ABDULKADİR BİLİŞİK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı Profesyonellik, etik ve bunların mühendislik görevleri ile ilişkileri ve bunun topluma uygulanması Etik davranışın kritik önemi
Dersin tanımı Mühendislik eğitiminde etik ilkeler ve bunların uygulanma yöntemleri ile pratik uygulama örnekleri.

Dersin içeriği
1- Mühendisin tanımı
2- Doğa-mühendis ilişkisi
3- Birey-toplum ilişkilerinde etik değerlerin yeri
4- Bilimsel çalışmalarda etiğin önemi
5- Bilimsel çalışmada araştırma grubunun hiyerarşik dizinde ki etik ilişkiler
6- Araştırma grubunun kimyasının çalışma ortamında etik açıdan irdelenmesi
7- Felsefi akımlara genel bakış
8- Bilim felsefesinin irdelenmesi
9- Modernitenin irdelenmesi
10- Post-modernizim
11- Bilimsel buluş nedir. Motivasyon kaynakları
12- Akıl-inanç ilişkisinin bilime olan olası etkileri
13- Toplum kültürünün yaratıcılığa etkileri
14- Yaratıcılık-yenilikçilik ve bunun sosyal yaşama etkileri
15- Bilimsel çalışmaların sonuçlarının toplum kültürüne olası katkıları
16- Toplumsal kültür-bireysel davranışın yaratıcılığa etkileri
17- Yaşamsal döngüde statiklik ve dinamizmin doğa ile birlikte etkileşimi
18- Birey yada toplumun atalete düşmesi ve olası sonuçları
19- Birey yada toplumların dinamik formda tutulması ve çevreye olası etkileri
20- Soyut kavramların bilimsel yöntemlerle materyalize edilme adımlarında prototiplemenin önemi

Dersin öğrenme çıktıları
1- Birey-toplum ilişkilerinde etik değerlerin yeri ve bilimsel çalışmalarda etiğin önemi hakkında bilgi edinilmesi.
2- Bilimsel yöntemlerin deterministik betimleme ile öğrenilmesi
3- Bilimsel yöntemlerde analitik ilişkilerin uyumluluğun irdelenmesi
4- Bilimsel yöntemlerde stokastik süreçlerin uygulanması ile genel kuralların eldesi
5- Metodik yaklaşımlarla yenilikçi yöntemlerin etik değerlerle irdelenmesi
6- Profösyonellik-çalışma ortamı ilişkilerinde meslek etiğinin öğrenilmesi
7- Çıkar çatışması
8- Bilimsel yöntemleri kullanan kişilerin komplo-açığa çıkarma (whistle blower) niteliğine erişmesi
9- Yaratıcı yöntemlerle fikir üretim prosesinin pratiğe aktarımını öğrenme
10- Değer üretme-prototipleme-değersizleşme-risk-geleceğe dönük tahminleme

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Biyomedikal Mühendisliğinde bir uzmanlık alanında derinlemesine bilgi edinmek, literatüre vakıf olmak.
2- Uzmanlık alanında problem tanımlama formüle etme, araştırma yapma, modelleme, analiz yapma yeteneklerini kazanmak.
3- Araştırma sonuçlarını analiz ederek sonuçlar çıkarma ve bunları yazılı sözlü sunma becerisi kazanma.
4- Mühendislik bilgilerini yaşam bilimleri alanında etkin kullanma yeteneği kazanmak.
5- Disiplinler arası çalışmalarda takım çalışması yapabilmek.
6- Araştırma sonuçlarını çok kullanılan bir yabancı dilde yazılı ve sözlü sunabilmek.
7- Yaşam boyu öğrenme, yeni bilgilere erişebilme, yeni alanlara yönelebilme becerisini kazanmak.
8- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanmak.
9- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10- Hastanerlerde teknoloji kullanımında kalite ve güveni artırmak için klinik mühendisliği alanında eğitim ve danışma hizmeti sağlayabilme.
11- Hastane, sağlık örgütleri ve tıbbi teknoloji üretici/satıcılarına danışmanlık ve teknik destek hizmeti sağlayabilme.
12- Yeni biyomalzemeler üzerine bilgi ve beceri kazanma.
13- Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanma.
14- Araştırıcı, üretici ve girişimci kapasiteye sahip olabilme.
15- Çağdaş, yenilikçi, katılımcı olabilme, kendini iyi ifade edebilme, kalite ve kalite yönetimi konularında bilinç sahibi olabilme.
16- Ulusal gereksinimlere öncelik verebilme ve bu konulardaki gelişmeleri yakından izleyebilme.
17- Biyomedikal alanındaki bilimsel çalışma sonuçlarını ulusal ve evrensel çevrelere aktarabilme ve öncülük edebilme.
18- Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 6 6 36
Sunum / Seminer hazırlama 2 4 8
Kısa sınavlar 2 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 5 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 6 12
Laboratuvar 1 1 1
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 4 5 20
Toplam iş yükü     190
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı - D. Lynch.,”Engineering in society, Supplementary class notes, University of Saskatchewan, 2001-2004.
Yardımcı Kaynaklar - Martin Mike W. and R. Schinzinger.,”Ethics in Engineering”, Third Edition, McG Companies, 1996. - C. B. Fleddermann.,”Engineering Ethics”, Second Edition, Prentice Hall, 1999.

Ders ile ilgili dosyalar