Ön koşul dersleri
|
Ön koşulsuz
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ÇAĞRI ÇAĞLAR SİNMEZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ÇAĞRI ÇAĞLAR SİNMEZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Sağlık Bilimlerinde bilimsel araştırma ve yayın sürecinde dikkat edilmesi gereken etik kodların, konuyla ilgili kavram ve yaklaşımların neler olduğu konusunun öğrenilmesi ve bilimsel çalışma ve bunun yayınlanması sırasında uyulması gereken araştırma ve yayın etiği tutum ve uygulamalarının kazanılmasının sağlanması.
|
Dersin tanımı
|
Sağlık Bilimlerinde bilimsel araştırma ve yayın sürecinde dikkat edilmesi gereken etik kodların, konuyla ilgili kavram ve yaklaşımları inceleyen ders
|
1- |
Araştırma nedir? Nasıl planlanır?
|
2- |
Konu seçimi
|
3- |
Araştırma sorumluluğu
|
4- |
Bilgi, bilim ve etik
|
5- |
Disiplinsiz araştırma
|
6- |
Bilimsel yanıltma ve yalancılık
|
7- |
Bilimsel yanıltma nedenleri
|
8- |
Araştırma etiği
|
9- |
Yayın etiği
|
10- |
İntihal
|
11- |
Aşırma ve ince aşırma
|
12- |
Haksız yayın, haksız yazarlık
|
13- |
Bilimsel araştırma sürecinde karşılaşılan etik sorunlar
|
14- |
Etik ihlallere örnekler
|
15- |
Ödev değerlendirme
|
16- |
Final
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve Yayın Etiği dersinde temel kavramların öğrenilmesi
|
2- |
Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve Yayın Etiği dersinde alanında özgün bir konuyu etik duyarlılıkla araştırma ve projelendirme becerisi kazandırma
|
3- |
Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve Yayın Etiği dersinde problemlerin etik ve deontoloji kapsamında çözümünde yetkinliği kazandırma
|
4- |
Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve Yayın Etiği dersinde alanında sorunları bilimsel düşünce yapısı içerisinde değerlendirme
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
6. 7.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Beynin temel yapısını, işleyişini bilir. Alan terminolojisini etkin kullanır.
|
|
4- |
Hekimin talimatı doğrultusunda, elektroensefalografi (EEG), elektronöromiyografi (ENMG), polisomnografi (PSG) gibi elektronörofizyolojik uygulamaları yapar.
|
|
5- |
İşlem süresince hastanın takibini yapar, hastanın durumuyla ilgili gözlemlediği olağan dışı durumları hekime bildirir.
|
|
6- |
İşlemler ve acil durumlar için gerekli cihaz, elektrot, malzeme ve ilaçları hazırlar.
|
|
7- |
İşlem öncesinde cihazların kalibrasyonunu yapar. Ortamın işlemler için uygunluğunu sağlar.
|
|
8- |
İşlem sonunda kullanılan cihaz ve malzemelerin temizlik ve bakımının yapılmasını sağlar.
|
|
9- |
Rutin, uyku sırasında ve video EEG monitorizasyonda EEG çekimlerinin teknik özellikleri ve önemi bilir.
|
|
10- |
Elektronöromiyografide temel kavramları bilir ve basit sinir iletim uygulamalarını yapar.
|
|
11- |
Uyarılmış potansiyel, İntraoperatif monitorizasyon ve polisomnograf incelemesinde temel kavramları bilir ve uygular.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
2
|
8
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
6
|
12
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
97
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Arda B, Kayha E, Gül BT. (2009). Bilim Etiği ve Bilim Tarihi. Ankara Üniversitesi Basımevi. Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Alaçam, E. (1991) Araştırma ve Yayın İlkeleri. Konya
Arda B, Kayha E, Gül BT. (2009). Bilim Etiği ve Bilim Tarihi. Ankara Üniversitesi Basımevi. Ankara.
Armağan, İ. (1983) Yöntem Bilim -2: Bilimsel Araştırma Yöntemleri. D.E.Ü. Güzel Sanatlar Fak. Yay., İzmir
Day, R.A. (1997) Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? TUBİTAK, Ankara
Engelhardt D. (2000). Tıbbın Gündelik Yaşamında Etik. Çeviren: Arın Mamal. Nobel Tıp Kitabevi. Istanbul.
Karasar, N. (1994) Bilimsel Araştırma Yöntemi. 3A Araştırma-Eğitim A.Ş., Ankara
|
|