Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİYOKİMYA |
Birinci düzey |
TLT 142 |
|
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CEVAT YAZICI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF.DR. CEVAT YAZICI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze ders anlatma, ders notları, powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin biyokimyanın genel ilkelerini kavramalarını, meslek yaşamlarında kendileri için gerekli bilgiyi edinmelerini ve pratikte uygulayacakları beceriyi kazanmalarına temel oluşturmayı amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Canlıların yapısını, bu yapının düzenlenmesini ve işlevlerini, yaşam süresince oluşan kimyasal olayları, hastalıkların oluşumunu moleküler düzeyde inceler.
|
1- |
Biyokimyaya giriş (dersin tanımı, amacı, işlenecek konular, atom, kimyasal bağlar). Powerpoint sunum
|
2- |
Hücre biyokimyası (hücrenin bileşimi, organeller ve görevleri, hücre zarı ve madde alışverişi, kimyasal mesajlar). Powerpoint sunum, video
|
3- |
Biyomoleküller (karbonhidratların sınıflandırması, vücuttaki işlevleri ve önemi, yapısı ve özellikleri, sindirimi, emilimi, lipidlerin sınıflandırması, biyolojik işlevleri ve önemi, yapısı ve özellikleri, sindirimi, emilimi). Powerpoint sunumu
|
4- |
Biyomoleküller (proteinlerin yapısı, işlevi, biyomedikal önemi, amino asitlerin özellikleri, peptitler, myoglobülin, hemoglobin, porfirinler). powerpoint sunumu
|
5- |
Enzimler (biyomedikal önemi, sınıflandırılması, enzimin özellikleri, yapısı, enzim etkinliğinin düzenlenmesi, enzim inhibisyonu, enzim aktivitesi ve etkileyen faktörler, koenzimler ve eser elementler, enzimlerden hastalık tanısında ve tedavisinde yararlanılması). Powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
6- |
Nükleik asitlerin biyomedikal önemi, yapısı, işlevi, nükleozid, nükleotit, DNA, RNA ve protein sentezi.
Powerpoint sunumu
|
7- |
Hücresel biyoenerji, ATP ve oksijen, metabolizmaya genel bakış (anabolizma, katabolizma, metabolik yollar, metabolik yollar arasındaki denge). powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Ara sınav değerlendirilmesi.Sınav sorularının cevapları ile ilgili geri bildirimlerin yapılması.
|
10- |
Karbonhidrat metabolizması (Glikoliz, Glikojen oluşumu ve yıkılması, Pentoz fosfat yolları,
|
11- |
Glikoproteinlerin sentezi, glikoneogenez, enerji metabolizmasını düzenleyen hormonlar). Powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
12- |
Lipid metabolizması (yağ asitleri ve keton cisimlerinin oksidasyonu, yağ asitleri triaçilgliserollerin sentezi, kolesterol metabolizması, kan lipoproteinleri, eikosanoidlerin metabolizması, safra pigmentleri, lipidlerle, karbonhidrat metabolizmasının birleşmesi). Powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
13- |
Protein metabolizması (amino asitlerin yapımı ve yıkımı, üre döngüsü, azot metabolizması, amino asitten türeyen özel ürünler), pürin ve pirimidin metabolizması.Powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
14- |
Karaciğer, dinlenme ve egzersiz durumunda kas, sinir sistemi metabolizması, metabolik yakıtlar ve diyetsel bileşenler, beslenme, zenobiyotiklerin metabolizması. Powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
15- |
Vitaminler (yağda ve suda çözünen vitaminler önemi, eksikliklerinde görülen tablolar) ve mineraller. Powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
16- |
Hormonlar (yapısı, işlevi, etki şekli), yaşlanma ve kanser biyokimyası. Powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Biyokimyanın genel ilkelerini ve önemini kavrar
|
2- |
İnsan biyokimyasına temel oluşturacak biyomolekülleri tanıma ve işlevlerini kavrar
|
3- |
Metabolizmanın işlevi ve düzenlenmesini öğrenme ve hastalıklarda metabolizmada oluşan değişimleri algılayabilir
|
4- |
Vücudumuzda sürekli yapım ve yıkımın olduğunu öğrenme ve bunlardan birindeki oluşacak bir aksaklığın sonuçlarını kavrar
|
5- |
Beslenme ve metabolizma arasında ilişki kurabilir
|
6- |
Organizmada oluşan kimyasal olayları ve hastalıkların oluşumunun moleküler düzeyde olabildiğini kavrar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk milli eğitim sisteminin öngördüğü amaç ve ilkeleri tüm eğitim uygulamalarında temel alabilme
|
|
2- |
Çalıştığı kuruma ve çevresine özgün rehberlik ve psikolojik danışma programı geliştirebilme ve uygulayabilme
|
|
3- |
Türkçeyi ve İngilizceyi, istatistik ve bilgisayar uygulamalarını, bilimsel araştırma planlayıp yürütebilme ile ilişkili olarak kullanabilme
|
|
4- |
Farklı üstünlüğü ve yetersizliği olan bireyleri ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
5- |
Davranış bozukluğu gösteren çocuk ve yetişkinler ile kişilik bozukluğu gösteren yetişkinlere ait tanı kriterleri ile onları ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
6- |
Grupla ve bireysel psikolojik danışma oturumlarını planlayabilme, iletişim becerilerini (sözlü ve sözsüz) ve psikolojik danışma becerilerini doğru kullanabilme ve uygulayabilme
|
|
7- |
Eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
8- |
Ailelere, okul çalışanlarına ve yetişkinlere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik ile konsültasyon çalışmaları planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
9- |
Bireyi tanıma amacıyla test ve test dışı teknikleri uygulama, yorumlama ve raporlama
|
|
10- |
Gelişim alanlarını, kuramlarını, dönemlerini ve uyum problemlerini, davranışın sosyal ve felsefi temellerini, öğrenme, öğretim ile yönetim kavram ve ilkelerini psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına aktarabilme
|
|
11- |
Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanmasında ve uygulanmasında mesleki etik kuralları ve psikolojik danışma ve rehberlik kuramlarını kullanabilme
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
34
|
AKTS
|
|
|
1.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Nelson DL, Cox MM. Lehninger Principles of Biochemistry (3rd ed), Worth Publihers, New York, 2000.
2. MontgomeryR, Conway T, Spector A. A case –oriented approach. 6. Edition
3. Adam B, Göker Z, Ardıçoğlu Y. Temel-Klinik Biyokimya. Atlas Kitapçılık
4. Gözükara E. Biyokimya. 3 Baskı 1997 Nobel Tıp Kitapevi
5. Murray R, Granner DK et al. Harper’s Biochemistry. Edition 24th..
|
|