Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİYOKİMYA |
Birinci düzey |
TLT 142 |
Zorunlu |
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CEVAT YAZICI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF.DR. CEVAT YAZICI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze ders anlatma, ders notları, powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin biyokimyanın genel ilkelerini kavramalarını, meslek yaşamlarında kendileri için gerekli bilgiyi edinmelerini ve pratikte uygulayacakları beceriyi kazanmalarına temel oluşturmayı amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Canlıların yapısını, bu yapının düzenlenmesini ve işlevlerini, yaşam süresince oluşan kimyasal olayları, hastalıkların oluşumunu moleküler düzeyde inceler.
|
1- |
Biyokimyaya giriş (dersin tanımı, amacı, işlenecek konular, atom, kimyasal bağlar). Powerpoint sunum
|
2- |
Hücre biyokimyası (hücrenin bileşimi, organeller ve görevleri, hücre zarı ve madde alışverişi, kimyasal mesajlar). Powerpoint sunum, video
|
3- |
Biyomoleküller (karbonhidratların sınıflandırması, vücuttaki işlevleri ve önemi, yapısı ve özellikleri, sindirimi, emilimi, lipidlerin sınıflandırması, biyolojik işlevleri ve önemi, yapısı ve özellikleri, sindirimi, emilimi). Powerpoint sunumu
|
4- |
Biyomoleküller (proteinlerin yapısı, işlevi, biyomedikal önemi, amino asitlerin özellikleri, peptitler, myoglobülin, hemoglobin, porfirinler). powerpoint sunumu
|
5- |
Enzimler (biyomedikal önemi, sınıflandırılması, enzimin özellikleri, yapısı, enzim etkinliğinin düzenlenmesi, enzim inhibisyonu, enzim aktivitesi ve etkileyen faktörler, koenzimler ve eser elementler, enzimlerden hastalık tanısında ve tedavisinde yararlanılması). Powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
6- |
Nükleik asitlerin biyomedikal önemi, yapısı, işlevi, nükleozid, nükleotit, DNA, RNA ve protein sentezi.
Powerpoint sunumu
|
7- |
Hücresel biyoenerji, ATP ve oksijen, metabolizmaya genel bakış (anabolizma, katabolizma, metabolik yollar, metabolik yollar arasındaki denge). powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Karbonhidrat metabolizması ( TCA döngüsü, oksidatif fosforilasyon, solunum zinciri). Powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
10- |
Karbonhidrat metabolizması (Glikoliz, Glikojen oluşumu ve yıkılması, Pentoz fosfat yolları, glikoproteinlerin sentezi, glikoneogenez, enerji metabolizmasını düzenleyen hormonlar). Powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
11- |
Lipid metabolizması (yağ asitleri ve keton cisimlerinin oksidasyonu, yağ asitleri triaçilgliserollerin sentezi, kolesterol metabolizması, kan lipoproteinleri, eikosanoidlerin metabolizması, safra pigmentleri, lipidlerle, karbonhidrat metabolizmasının birleşmesi). Powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
12- |
Protein metabolizması (amino asitlerin yapımı ve yıkımı, üre döngüsü, azot metabolizması, amino asitten türeyen özel ürünler), pürin ve pirimidin metabolizması.Powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
13- |
Karaciğer, dinlenme ve egzersiz durumunda kas, sinir sistemi metabolizması, metabolik yakıtlar ve diyetsel bileşenler, beslenme, zenobiyotiklerin metabolizması. Powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
14- |
Vitaminler (yağda ve suda çözünen vitaminler önemi, eksikliklerinde görülen tablolar) ve mineraller. Powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
15- |
Hormonlar (yapısı, işlevi, etki şekli), yaşlanma ve kanser biyokimyası. Powerpoint sunumu, olgu tartışma
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Biyokimyanın genel ilkelerini ve önemini kavrar
|
2- |
İnsan biyokimyasına temel oluşturacak biyomolekülleri tanıma ve işlevlerini kavrar
|
3- |
Metabolizmanın işlevi ve düzenlenmesini öğrenme ve hastalıklarda metabolizmada oluşan değişimleri algılayabilir
|
4- |
Vücudumuzda sürekli yapım ve yıkımın olduğunu öğrenme ve bunlardan birindeki oluşacak bir aksaklığın sonuçlarını kavrar
|
5- |
Beslenme ve metabolizma arasında ilişki kurabilir
|
6- |
Organizmada oluşan kimyasal olayları ve hastalıkların oluşumunun moleküler düzeyde olabildiğini kavrar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Laboratuvar güvenliği ve laboratuvarda uyulması gereken kuralları bilir. Laboratuvarda oluşabilecek riskleri belirler, bunlara karşı önlem alır, güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
|
|
4- |
Tıbbi laboratuvar uygulamalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi ile ilgili bilgi sahibidir ve gerekli tedbirleri uygular.
|
|
5- |
Tıbbi laboratuvarın işleyişi ve yönetimi hakkında bilgi sahibidir ve uygulamaları yürütebilme becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Laboratuvarda kullanılan cihazları, aletleri ve malzemeleri bilir. Bunları uygun olarak kullanır, bakım ve temizliğini yapar.
|
|
7- |
Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örneği kuralına uygun şekilde alır. Örneklerin uygun şekilde transferini sağlar. Örnek kabul ve ret kriterlerini uygular, temel testleri yapabilir ve muhafazası gerekli olan örnekleri usulüne uygun saklar.
|
|
8- |
Test öncesi örnek hazırlama işlemlerini yapar, preparat hazırlar, mikroskop kullanır ve mikrobiyolojik ekim yapar. Tıbbi laboratuvar testleri sırasında ortaya çıkabilecek hataları tespit eder ve onları düzeltir.
|
|
9- |
Kimyasal çözelti hazırlar, laboratuvar kimyası ile ilgili temel tanımları ve özellikleri bilir.
|
|
10- |
Sterilizasyon - dezenfeksiyon bilgisine sahiptir ve bunları uygular.
|
|
11- |
Laboratuvar istatistik çalışmaları, malzeme ve kit sayımı ile miad kontrollerini yapar.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
34
|
AKTS
|
|
|
1.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Nelson DL, Cox MM. Lehninger Principles of Biochemistry (3rd ed), Worth Publihers, New York, 2000.
2. MontgomeryR, Conway T, Spector A. A case –oriented approach. 6. Edition
3. Adam B, Göker Z, Ardıçoğlu Y. Temel-Klinik Biyokimya. Atlas Kitapçılık
4. Gözükara E. Biyokimya. 3 Baskı 1997 Nobel Tıp Kitapevi
5. Murray R, Granner DK et al. Harper’s Biochemistry. Edition 24th..
|
|