Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Rehberlik ve Psikolojik Danişmanlik > BİYOKİMYA
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİYOKİMYA Birinci düzey TLT 142 2 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. CEVAT YAZICI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF.DR. CEVAT YAZICI
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze ders anlatma, ders notları, powerpoint sunumu, olgu tartışma
Dersin amacı Öğrencilerin biyokimyanın genel ilkelerini kavramalarını, meslek yaşamlarında kendileri için gerekli bilgiyi edinmelerini ve pratikte uygulayacakları beceriyi kazanmalarına temel oluşturmayı amaçlamaktadır.
Dersin tanımı Canlıların yapısını, bu yapının düzenlenmesini ve işlevlerini, yaşam süresince oluşan kimyasal olayları, hastalıkların oluşumunu moleküler düzeyde inceler.

Dersin içeriği
1- Biyokimyaya giriş (dersin tanımı, amacı, işlenecek konular, atom, kimyasal bağlar). Powerpoint sunum
2- Hücre biyokimyası (hücrenin bileşimi, organeller ve görevleri, hücre zarı ve madde alışverişi, kimyasal mesajlar). Powerpoint sunum, video
3- Biyomoleküller (karbonhidratların sınıflandırması, vücuttaki işlevleri ve önemi, yapısı ve özellikleri, sindirimi, emilimi, lipidlerin sınıflandırması, biyolojik işlevleri ve önemi, yapısı ve özellikleri, sindirimi, emilimi). Powerpoint sunumu
4- Biyomoleküller (proteinlerin yapısı, işlevi, biyomedikal önemi, amino asitlerin özellikleri, peptitler, myoglobülin, hemoglobin, porfirinler). powerpoint sunumu
5- Enzimler (biyomedikal önemi, sınıflandırılması, enzimin özellikleri, yapısı, enzim etkinliğinin düzenlenmesi, enzim inhibisyonu, enzim aktivitesi ve etkileyen faktörler, koenzimler ve eser elementler, enzimlerden hastalık tanısında ve tedavisinde yararlanılması). Powerpoint sunumu, olgu tartışma
6- Nükleik asitlerin biyomedikal önemi, yapısı, işlevi, nükleozid, nükleotit, DNA, RNA ve protein sentezi. Powerpoint sunumu
7- Hücresel biyoenerji, ATP ve oksijen, metabolizmaya genel bakış (anabolizma, katabolizma, metabolik yollar, metabolik yollar arasındaki denge). powerpoint sunumu, olgu tartışma
8- Ara sınav
9- Ara sınav değerlendirilmesi.Sınav sorularının cevapları ile ilgili geri bildirimlerin yapılması.
10- Karbonhidrat metabolizması (Glikoliz, Glikojen oluşumu ve yıkılması, Pentoz fosfat yolları,
11- Glikoproteinlerin sentezi, glikoneogenez, enerji metabolizmasını düzenleyen hormonlar). Powerpoint sunumu, olgu tartışma
12- Lipid metabolizması (yağ asitleri ve keton cisimlerinin oksidasyonu, yağ asitleri triaçilgliserollerin sentezi, kolesterol metabolizması, kan lipoproteinleri, eikosanoidlerin metabolizması, safra pigmentleri, lipidlerle, karbonhidrat metabolizmasının birleşmesi). Powerpoint sunumu, olgu tartışma
13- Protein metabolizması (amino asitlerin yapımı ve yıkımı, üre döngüsü, azot metabolizması, amino asitten türeyen özel ürünler), pürin ve pirimidin metabolizması.Powerpoint sunumu, olgu tartışma
14- Karaciğer, dinlenme ve egzersiz durumunda kas, sinir sistemi metabolizması, metabolik yakıtlar ve diyetsel bileşenler, beslenme, zenobiyotiklerin metabolizması. Powerpoint sunumu, olgu tartışma
15- Vitaminler (yağda ve suda çözünen vitaminler önemi, eksikliklerinde görülen tablolar) ve mineraller. Powerpoint sunumu, olgu tartışma
16- Hormonlar (yapısı, işlevi, etki şekli), yaşlanma ve kanser biyokimyası. Powerpoint sunumu, olgu tartışma
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Biyokimyanın genel ilkelerini ve önemini kavrar
2- İnsan biyokimyasına temel oluşturacak biyomolekülleri tanıma ve işlevlerini kavrar
3- Metabolizmanın işlevi ve düzenlenmesini öğrenme ve hastalıklarda metabolizmada oluşan değişimleri algılayabilir
4- Vücudumuzda sürekli yapım ve yıkımın olduğunu öğrenme ve bunlardan birindeki oluşacak bir aksaklığın sonuçlarını kavrar
5- Beslenme ve metabolizma arasında ilişki kurabilir
6- Organizmada oluşan kimyasal olayları ve hastalıkların oluşumunun moleküler düzeyde olabildiğini kavrar.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk milli eğitim sisteminin öngördüğü amaç ve ilkeleri tüm eğitim uygulamalarında temel alabilme
2- Çalıştığı kuruma ve çevresine özgün rehberlik ve psikolojik danışma programı geliştirebilme ve uygulayabilme
3- Türkçeyi ve İngilizceyi, istatistik ve bilgisayar uygulamalarını, bilimsel araştırma planlayıp yürütebilme ile ilişkili olarak kullanabilme
4- Farklı üstünlüğü ve yetersizliği olan bireyleri ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
5- Davranış bozukluğu gösteren çocuk ve yetişkinler ile kişilik bozukluğu gösteren yetişkinlere ait tanı kriterleri ile onları ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
6- Grupla ve bireysel psikolojik danışma oturumlarını planlayabilme, iletişim becerilerini (sözlü ve sözsüz) ve psikolojik danışma becerilerini doğru kullanabilme ve uygulayabilme
7- Eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini planlayabilme ve uygulayabilme
8- Ailelere, okul çalışanlarına ve yetişkinlere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik ile konsültasyon çalışmaları planlayabilme ve uygulayabilme
9- Bireyi tanıma amacıyla test ve test dışı teknikleri uygulama, yorumlama ve raporlama
10- Gelişim alanlarını, kuramlarını, dönemlerini ve uyum problemlerini, davranışın sosyal ve felsefi temellerini, öğrenme, öğretim ile yönetim kavram ve ilkelerini psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına aktarabilme
11- Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanmasında ve uygulanmasında mesleki etik kuralları ve psikolojik danışma ve rehberlik kuramlarını kullanabilme
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     34
AKTS     1.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar 1. Nelson DL, Cox MM. Lehninger Principles of Biochemistry (3rd ed), Worth Publihers, New York, 2000. 2. MontgomeryR, Conway T, Spector A. A case –oriented approach. 6. Edition 3. Adam B, Göker Z, Ardıçoğlu Y. Temel-Klinik Biyokimya. Atlas Kitapçılık 4. Gözükara E. Biyokimya. 3 Baskı 1997 Nobel Tıp Kitapevi 5. Murray R, Granner DK et al. Harper’s Biochemistry. Edition 24th..

Ders ile ilgili dosyalar