Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KALİTATİF ARAŞTIRMA |
Üçüncü düzey |
HSH 615 |
Seçmeli |
1 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ ZELİHA NİLÜFER NAHYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ELEMANLARI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu ders, kalitatif araştırma yönteminin sosyolojik bir perspektifle değerlendirilmesini ve uygulanmasını amaçlamaktadır. Kalitatif araştırmayı daha iyi anlayabilmek için, sosyal araştırmanın temelleri, gözlem, görüşme, katılarak gözlem ve araştırma etiği tartışılacaktır. Aynı zamanda öğrenciler, uzmanlık alanlarına göre bir araştırma projesi yürüteceklerdir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, kalitatif araştırma ve bu araştırmada kullanılan teknikleri güncel teorik tartışmalara göre açıklamaktadır.
|
1- |
Nitel Alan Araştırması
|
2- |
Metin Analizleri 1
|
3- |
Metin Analizleri 2
|
4- |
Etnografik Alan Araştırması
|
5- |
Araştırma Tasarımı ve Güncel Konular
|
6- |
Araştırma Etiği
|
7- |
Nitel Araştırma Projesi Hazırlama
|
8- |
Araştırma Projesi Önerisi Teslimi
|
9- |
Nitel Alan Araştırmasında Gözlem
|
10- |
Nitel Alan Araştırmasında Görüşme
|
11- |
Katılarak Gözlem
|
12- |
Nitel Alan Araştırması Örnekleri
|
13- |
Alan Araştırmasını Yazmak
|
14- |
Sunum
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Saha araştırmalarda nitel araştırmanın rolünü açıklayabilme
|
2- |
Nitel araştırmanın özelliklerini açıklayabilme
|
3- |
Nitel bir araştırmanın desenini oluşturabilme
|
4- |
Nitel veri toplama tekniklerinin özelliklerini açıklayabilme
|
5- |
Bir araştırma tasarlarken ve gerçekleştirirken etik ilkelerine uyabilme
|
6- |
Nitel yaklaşımlara dayalı bir araştırma önerisi hazırlayabilme
|
7- |
Araştırma alanına ilişkin deneyim kazanabilme
|
8- |
Veri toplama ve bu verileri değerlendirmeye ilişkin deneyim edinebilme
|
9- |
Nitel araştırmaya ilişkin proje raporu hazırlayabilme
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Hemşire ve hemşirelik teorilerini uygulama bilgi ve yeteneği geliştirebilme
|
|
2- |
Halk sağlığı hemşireliği alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme
|
|
3- |
Halk sağlığı hemşireliği alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme
|
|
4- |
Halk sağlığı hemşireliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
|
|
5- |
Halk sağlığı hemşireliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri paylaşabilme
|
|
6- |
Halk sağlığı hemşireliği alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme.
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
1
|
10
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
126
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
- Altuntek, S. (2009). ‘Yerli’nin Bakışı – Etnografya: Kuram ve Yöntem. Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyolojide ve Antropolojide - Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayınları.
- Alver, K. (2007). Siteril Hayatlar. Ankara: Hece Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Danış, D., Bayraktar, D. (2010). Irak’tan Irağa: 2003 Sonrası Irak’tan Komşu Ülkelere ve Türkiye’ye Yönelik Göçler. Ortadoğu Stratejik Araştırma Merkezi (ORSAM) yayını, rapor no 21.
- Dikeçligil, F.B. (2002). Sosyolojide Metodolojik Farklılaşma ve Metodlar Arası İşbirliği. İçinde Dünyada ve Türkiye’de Farklılaşma, Çatışma ve Bütünleşme. Ankara: Sosyoloji Derneği yayını.
- Doğruel, F. (2005). İnsaniyetleri Benzer: Hatay’da Çok Etnili Ortak Yaşam Kültürü. İstanbul: İletişim Yayınevi.
- Emerson, R.M., Fretz, R.I., Shaw, L.L. (2008). Bütün Yönleriyle Alan Çalışması Etnografik Alan Notları Yazımı. Çev.A. Erkan Koca. Ankara: Birleşik Yayınevi.
- Hart, Kimberly. (2011). Modernliği Dokumak – Bir Batı Anadolu Köyünde Hayat, Aşk, Emek. Çev. Elçin Gen. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları
- Mayring,P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. Adana: Baki Kitapevi.- Neuman, W.L. (2007). Toplumsal Araştırma Yöntemleri Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1- 2. İstanbul: Yayınodası.
- Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemler . Ankara: Seçkin Yayınları.
|
|