Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ELEKTROMEKANİK ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ |
Birinci düzey |
ESM 212 |
Zorunlu |
4 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bu dersi almak için bir ön koşul bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ MERT TAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MEHMET FATİH KAYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yardımcı öğretim elemanı bulunmamaktadır.
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Statik ve elektromekanik enerji dönüşüm cihazlarının temel bir özgeçmişini sunmak; Elektrik ve elektromekanik sistemlerin elektriksel enerji sistemleri alanında uygulamalarını öğrencilere sunmak. Enerji dönüşümü prensiplerini, DC makine karakteristiklerini, operasyonunu, ve hız kontrolünü anlatmak.
|
Dersin tanımı
|
Enerji çeşitleri, enerji dönüşüm prensipleri, elektromekanik enerji dönüşümü. DC makineleri: Eşdeğer devreler, çalışma karakteristikleri, gerilim kontrolü, başlangıç ve hız kontrolü.
Transformatörler: Eşedğer devreler, çalışma prensipleri, transformatör testleri. İndüksiyon motorları ve jeneratörler, adım motorları, lineer motorlar, AC komütatör motorlar
|
1- |
Manyetik devreler
|
2- |
Manyetik sistemler
|
3- |
Transformatörlerin temel prensipleri
|
4- |
Transformatörlerin eşdeğer devreleri
|
5- |
Güç faktörü ve voltaj regülasyonu
|
6- |
DC makinaların temel prensipleri
|
7- |
DC jeneratörler, motorlar ve eşdeğer devreleri
|
8- |
Elektromekanik enerji dönüşümü, co-enerji, alan enerjisi ve döner makinalar
|
9- |
AC makinaların temel prensipleri ve döner manyetik alan
|
10- |
AC makinaların eşdeğer devreleri
|
11- |
İndüksiyon motorları
|
12- |
Senkron motorlar
|
13- |
Fırçasız DC motorlar
|
14- |
AC servomotorlar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Elektrik makinelerini tanımlar ve sınıflandırır
|
2- |
Transformatörlerin yapısını açıklar ve eşdeğer devre üzerinde analizler yapar
|
3- |
Doğru akım makinelerinin yapısını açıklar
|
4- |
Doğru akım makinelerinin karakteristiklerini değerlendirir
|
5- |
Doğru akım makinelerinin ana parametrelerini analiz eder
|
6- |
Asenkron makinenin yapısı ve çalışma prensibini açıklar
|
7- |
Asenkron makinenin eşdeğer devrelerini elde eder
|
8- |
Senkron makinenin yapısı, çalışma prensibi, motor çalışma ve jeneratör çalışma arasındaki geçişi açıklar
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
|
|
2- |
Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
|
|
3- |
Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
|
|
4- |
- Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
5- |
Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
6- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
|
|
7- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
8- |
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
9- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
10- |
Etkin iletişim kurma becerisi
|
|
11- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
|
|
13- |
Çağın sorunları hakkında bilgi
|
|
14- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
|
15- |
Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
|
|
16- |
Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
|
|
17- |
Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
16
|
16
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
1
|
1
|
Toplam iş yükü
|
|
|
63
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Stephen J. Chapman, "Electric Machinery Fundamentals",Fourth Edition McGraw-Hill, Inc., 2005.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Electric Machinery, 6/e, A. E. Fitzgerald, Charles Kingsley, Jr., Stephen D. Umans, MIT, McGraw-Hill, 2003
Turan Gönen, Electrical Machines, Power International Press, 1998
Sarma, Electric Machines, 2nd Ed., West Publishing, 1994.
|
|