Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ORGANOMETALLIC CHEMISTRY |
İkinci düzey |
CHEM-541 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul yok
|
Eğitimin dili
|
İngilizce
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ŞABAN PATAT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof Dr Şaban Patat
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze anlatım
|
Dersin amacı
|
Organometalik bileşiklerin sentezi, yapısı, fiziksel ve kimyasal özellikleri ve kullanım alanlarının öğrencilere tanıtılması.
|
Dersin tanımı
|
İyonik ve Kovalent Organometalik Bileşikler, Doymamıış Bileşikler, (pi)-Kompleksleri, Açık Zincirli ve Halkalı Organometalik Bileşikler ve Organometalik Bileşiklerin Kullanıldığı Yerler.
|
1- |
Organometalik Bileşiklerin Tanımı ve Sınıflandırılması ve Genel Özellikleri.
|
2- |
Grignard Bileşiklerinin Sentezi, Yapısı ve Fiziksel-Kimyasal Özellikleri. Schlenk Dengesi Nedir?
|
3- |
Eterin Sudan Mutlak Olarak Arıtılması ve Grignard Sentezinde Önemi, Grignard Sentezinde Neden Hidrokarbon Türü Çözücüler Kullanılmazlar?
|
4- |
Grignard Bileşikleri Laboratuvarda Neden Daima Taze Üretilir, Bekletilip Depolanamaz? Grignard Bileşiklerinin Yaptığı Reaksiyonlar.
|
5- |
I-A ve II-A Grubu Elementlerinin Organometalik Bileşikleri,
|
6- |
Elektronca Yetersiz Organometalik Bileşikler, Aluminyumun Organometalik Bileşikleri, Ziegler Katalizörleri
|
7- |
Ga, In ve Tl''un Organometalik Bileşikleri. Organometalik Bileşiklerin Spektroskopik Özellikleri.
|
8- |
RMX2 ve R2MX Tipi bileşiklerin Dimerleşme Eğilimleri ve Bunlarda (R) ile (X)''in Köprü Oluşturma Eğilimleri
|
9- |
Ara sınav
|
10- |
Si-Organometalik Bileşikleri, Silanollerin Sentezi. TMS Nedir ve Özllikleri Nelerdir?
|
11- |
Silikonların Sentezi. Silikonlarda Zincir Uzama ve Dallanma Nasıl Sağlanmaktadır? Silikonlarda Değişik Fiziksel Özellik Nasıl Sağlanmaktadır? Silikonların Fzizksel Açıdan Bu Kadar Kararlı Olmasını Sağlayan En Önemli Faktör Nedir?
|
12- |
Germanyum ve Kalayın Organometalik Bileşikleri, Kalayın Bileşikleri Zehirli Tarım İlacı Olarak Kullanıldığı Halde, Germanyum Bileşiklerinin İlaç Olabilme Özelliği.
|
13- |
Metal-Metal Bağı İçeren ve Halkalı (Ge) ve (Sn)Bileşikleri.
|
14- |
II-B Grubu Elementlerinin (Zn, Cd, Hg)Organometalik Bileşikleri (Sentez, Yapı ve Özellikler)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Organometalik Bileşiklerin Tanımı ve Sınıflandırılması.
|
2- |
Grignard Bileşiklerinin Organometalik Bileşiklerin Sentezindeki Önemi,
|
3- |
Schlenk Dengesi ve Bu Dengede Mutlak Eterin Önemi,
|
4- |
Mutlak Eterin Elde Edilişi.
|
5- |
Laboratuvarda Metalik Sodyumla Çalışma ve Atık Sodyumun İmha Yöntemi.
|
6- |
Organometalik Bileşiklerin Spektroskopik Özellikleri.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kimyasal problemlere temel kimya bilgi ve becerilerini kullanarak tek başına çözümler üretebilme yeteneği
|
|
2- |
İleri araştırmalarda bilgi ve beceri düzeyi planlama ve yürütebilme yeteneği
|
|
3- |
Ulusal ve uluslararası düzeyde kimya ile ilgili konuları izleyebilir, değerlendirip ve yorumlayabilme yeteneği
|
|
4- |
Alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirerek bilgi toplumu oluşum sürecine katkı yapabilme yeteneği
|
|
5- |
Kimya alanında lisans düzeyinde kazanılan bilgileri genişletmek ve geliştirebilme yeteneği
|
|
6- |
Bilimsel ve analitik düşünme ve sentez yapabilme formasyonu kazandırmak
|
|
7- |
Kimya alanında çeşitli cihazları kullanır ve sonuçlarını yorumlayabilme
|
|
8- |
Uzmanlık alanı ile ilgili deneyleri tasarlar ve uygulayabilme yeteneği
|
|
9- |
Deneysel verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistik metotları ve paket programları kullanabilme yeteneği
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
13
|
2
|
26
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
5
|
2
|
10
|
Ara sınavlara hazırlık
|
13
|
2
|
26
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
13
|
2
|
26
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
10
|
2
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
192
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Namık Kemal Tunalı, Saim Özkar, Anorganik Kimya,Gazi Üniversitesi Yayınları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Halis Ölmez ve Veysel T. Yılmaz, Anorganik Kimya Temel Kavramlar 4.Baskı,MKM Yayınları, 2008
|
|