Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Makine Mühendisliği > KLİNİK ETİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KLİNİK ETİK Birinci düzey VİH 657 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Ön koşulsuz
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ÇAĞRI ÇAĞLAR SİNMEZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ÇAĞRI ÇAĞLAR SİNMEZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Veteriner hekimliği etiği alanında klinik etik konusunun öğrenilmesi ve bu alanda pratikte karşılaşılan etik problemlere çözüm üretebilme yeteneklerinin lisansüstü düzeyde kazanılmasının sağlanması.
Dersin tanımı Veteriner hekimlerin meslek icralarında karşılaşabilecekleri problem, ikilemlerde en doğru, en iyi ve en kabul edilebilir yaklaşımı inceleyen ders.

Dersin içeriği
1- Klinik etik, etikte temel kavramlar
2- Etikte temel kavramlar ve klinik etiğe yansımaları
3- Hasta-hekim-hayvan sahibi ilişkisinin etik boyutu
4- Hasta-hekim-hayvan sahibi ilişkisinin etik boyutu
5- Hasta-hekim-hayvan sahibi ilişkisinin tıbbi boyutu
6- Hasta-hekim-hayvan sahibi ilişkisinin hukuki boyutu
7- Hasta-hekim-hayvan sahibi ilişkisinin hukuki boyutu
8- Etik karar verme süreci ve aşamaları
9- Etik karar verme süreci ve aşamaları
10- Etik karar verme süreci ve aşamaları
11- Etik karar verme sürecinin klinik etiğe uygulanışı
12- Vaka tartışması
13- Vaka tartışması
14- Vaka tartışması
15- Vaka tartışması
16- Final
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Klinik etik (VHE) alanında bilgileri geliştirme
2- Klinik etik alanında özgün bir konuyu araştırma ve projelendirme becerisi kazandırma
3- Klinik etik alanında problemlerin çözümünde etik referansları kullanma yetkinliği kazandırma
4- Klinik etik alanındaki sorunları bilimsel düşünce yapısı içerisinde değerlendirme
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3- 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8- 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9- 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10- 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11- 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12- 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13- 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14- 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15- 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 4 52
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 8 16
Ara sınavlar 1 4 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 5 10 50
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 8 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 4 4
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Yaşar, A. (2014). Veteriner Hekimliği Etiği ve Mevzuatı. AYBİL Digital Baskı, Konya
Yardımcı Kaynaklar Rollin,B.E. (1999): An Introduction to Veterinary Medical Ethics. Iowa State University, Press. 418 pp. Hodges, J., Han, In,K.(2000): Livestock, Ethics and Quality of Life. CABI Publishing, 269pp. Fox,R.M.,De Marco,J.P.(1989): Moral Reasoning:A Philosophic Approach to Applied Ethics. Singer,P.(1999): Practical Ethics. Cambridge University Press. 395pp. Engelhardt D. (2000). Tıbbın Gündelik Yaşamında Etik. Çeviren: Arın Mamal. Nobel Tıp Kitabevi. Istanbul. Erdemir AD. (1996). Tıbbi Deontoloji ve Genel Tıp Tarihi. Güneş ve Nobel Yayınları. Bursa. Hatemi H. (1999). Medikal Etik (Kuram ve Uygulama Sorunları). Yüce Reklam/Yayım/Dağıtım A. Ş. İstanbul.

Ders ile ilgili dosyalar