Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KLİNİK ETİK |
İkinci düzey |
VİH 657 |
|
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşulsuz
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ÇAĞRI ÇAĞLAR SİNMEZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ÇAĞRI ÇAĞLAR SİNMEZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Veteriner hekimliği etiği alanında klinik etik konusunun öğrenilmesi ve bu alanda pratikte karşılaşılan etik problemlere çözüm üretebilme yeteneklerinin lisansüstü düzeyde kazanılmasının sağlanması.
|
Dersin tanımı
|
Veteriner hekimlerin meslek icralarında karşılaşabilecekleri problem, ikilemlerde en doğru, en iyi ve en kabul edilebilir yaklaşımı inceleyen ders.
|
1- |
Klinik etik, etikte temel kavramlar
|
2- |
Etikte temel kavramlar ve klinik etiğe yansımaları
|
3- |
Hasta-hekim-hayvan sahibi ilişkisinin etik boyutu
|
4- |
Hasta-hekim-hayvan sahibi ilişkisinin etik boyutu
|
5- |
Hasta-hekim-hayvan sahibi ilişkisinin tıbbi boyutu
|
6- |
Hasta-hekim-hayvan sahibi ilişkisinin hukuki boyutu
|
7- |
Hasta-hekim-hayvan sahibi ilişkisinin hukuki boyutu
|
8- |
Etik karar verme süreci ve aşamaları
|
9- |
Etik karar verme süreci ve aşamaları
|
10- |
Etik karar verme süreci ve aşamaları
|
11- |
Etik karar verme sürecinin klinik etiğe uygulanışı
|
12- |
Vaka tartışması
|
13- |
Vaka tartışması
|
14- |
Vaka tartışması
|
15- |
Vaka tartışması
|
16- |
Final
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Klinik etik (VHE) alanında bilgileri geliştirme
|
2- |
Klinik etik alanında özgün bir konuyu araştırma ve projelendirme becerisi kazandırma
|
3- |
Klinik etik alanında problemlerin çözümünde etik referansları kullanma yetkinliği kazandırma
|
4- |
Klinik etik alanındaki sorunları bilimsel düşünce yapısı içerisinde değerlendirme
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Veteriner Hekimliğin her alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir,
|
|
2- |
Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir,
|
|
3- |
Doğru bir tanı için yeterli klinik ve laboratuar bilgi birikimi ve becerisi kazanır, elde ettiği verileri değerlendirebilir,
|
|
4- |
Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle çözüm üretebilir ve uygun sağaltım yöntemlerini kullanabilir,
|
|
5- |
Birey ve sürü sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir,
|
|
6- |
Hayvan yetiştirme ve beslenme ilkeleri ile hayvan ıslahı konularında yeterli bilgi ve deneyim kazanır,
|
|
7- |
Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır,
|
|
8- |
Veteriner hekimlik ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir,
|
|
9- |
Meslektaşları, diğer meslek mensupları hasta sahibi ve işverenler ile iyi iletişim kurabilir,
|
|
10- |
Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır,
|
|
11- |
Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir,
|
|
12- |
Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir,
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
4
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
8
|
16
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
5
|
10
|
50
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
8
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
4
|
4
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yaşar, A. (2014). Veteriner Hekimliği Etiği ve Mevzuatı. AYBİL Digital Baskı, Konya
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Rollin,B.E. (1999): An Introduction to Veterinary Medical Ethics. Iowa State University, Press. 418 pp.
Hodges, J., Han, In,K.(2000): Livestock, Ethics and Quality of Life. CABI Publishing, 269pp.
Fox,R.M.,De Marco,J.P.(1989): Moral Reasoning:A Philosophic Approach to Applied Ethics.
Singer,P.(1999): Practical Ethics. Cambridge University Press. 395pp.
Engelhardt D. (2000). Tıbbın Gündelik Yaşamında Etik. Çeviren: Arın Mamal. Nobel Tıp Kitabevi. Istanbul.
Erdemir AD. (1996). Tıbbi Deontoloji ve Genel Tıp Tarihi. Güneş ve Nobel Yayınları. Bursa.
Hatemi H. (1999). Medikal Etik (Kuram ve Uygulama Sorunları). Yüce Reklam/Yayım/Dağıtım A. Ş. İstanbul.
|
|