Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Sosyal Bilgiler Öğretmenliği > KLİNİK ETİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KLİNİK ETİK Birinci düzey VİH 657 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Ön koşulsuz
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ÇAĞRI ÇAĞLAR SİNMEZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ÇAĞRI ÇAĞLAR SİNMEZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Veteriner hekimliği etiği alanında klinik etik konusunun öğrenilmesi ve bu alanda pratikte karşılaşılan etik problemlere çözüm üretebilme yeteneklerinin lisansüstü düzeyde kazanılmasının sağlanması.
Dersin tanımı Veteriner hekimlerin meslek icralarında karşılaşabilecekleri problem, ikilemlerde en doğru, en iyi ve en kabul edilebilir yaklaşımı inceleyen ders.

Dersin içeriği
1- Klinik etik, etikte temel kavramlar
2- Etikte temel kavramlar ve klinik etiğe yansımaları
3- Hasta-hekim-hayvan sahibi ilişkisinin etik boyutu
4- Hasta-hekim-hayvan sahibi ilişkisinin etik boyutu
5- Hasta-hekim-hayvan sahibi ilişkisinin tıbbi boyutu
6- Hasta-hekim-hayvan sahibi ilişkisinin hukuki boyutu
7- Hasta-hekim-hayvan sahibi ilişkisinin hukuki boyutu
8- Etik karar verme süreci ve aşamaları
9- Etik karar verme süreci ve aşamaları
10- Etik karar verme süreci ve aşamaları
11- Etik karar verme sürecinin klinik etiğe uygulanışı
12- Vaka tartışması
13- Vaka tartışması
14- Vaka tartışması
15- Vaka tartışması
16- Final
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Klinik etik (VHE) alanında bilgileri geliştirme
2- Klinik etik alanında özgün bir konuyu araştırma ve projelendirme becerisi kazandırma
3- Klinik etik alanında problemlerin çözümünde etik referansları kullanma yetkinliği kazandırma
4- Klinik etik alanındaki sorunları bilimsel düşünce yapısı içerisinde değerlendirme
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2- Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3- Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4- Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5- Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6- Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7- Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8- Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9- Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10- Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11- Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12- Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13- Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14- Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15- Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17- Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18- Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19- Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 4 52
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 8 16
Ara sınavlar 1 4 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 5 10 50
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 8 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 4 4
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Yaşar, A. (2014). Veteriner Hekimliği Etiği ve Mevzuatı. AYBİL Digital Baskı, Konya
Yardımcı Kaynaklar Rollin,B.E. (1999): An Introduction to Veterinary Medical Ethics. Iowa State University, Press. 418 pp. Hodges, J., Han, In,K.(2000): Livestock, Ethics and Quality of Life. CABI Publishing, 269pp. Fox,R.M.,De Marco,J.P.(1989): Moral Reasoning:A Philosophic Approach to Applied Ethics. Singer,P.(1999): Practical Ethics. Cambridge University Press. 395pp. Engelhardt D. (2000). Tıbbın Gündelik Yaşamında Etik. Çeviren: Arın Mamal. Nobel Tıp Kitabevi. Istanbul. Erdemir AD. (1996). Tıbbi Deontoloji ve Genel Tıp Tarihi. Güneş ve Nobel Yayınları. Bursa. Hatemi H. (1999). Medikal Etik (Kuram ve Uygulama Sorunları). Yüce Reklam/Yayım/Dağıtım A. Ş. İstanbul.

Ders ile ilgili dosyalar