Giriş | English

Lisans > Havacilik ve Uzay Bilimleri Fakültesi > Uçak Gövde ve Motor Bakimi > ELEKTRONİK GÖSTERGELER VE SİSTEMLER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ELEKTRONİK GÖSTERGELER VE SİSTEMLER Birinci düzey UGMB 116 Zorunlu 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör UÇUŞ TEKNİSYENİ FUAT CEREN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DR. HARUN ÇELİK Dr. Öğr. Üyesi MEHMET KONAR ÖĞRETİM GÖREVLİSİ AHMET KERİM AĞIRMAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
Dersin amacı Hava araçlarının temel uçuş aletlerini öğrettikten sonra bu aletlerin elektronik gösterge ve sistemlere nasıl uyumlu hale getirildiklerini, bu dönüşümün hangi aşamalardan geçtiğini ve kullanılan tipik elektronik sistemleri öğretmek.
Dersin tanımı Temel uçuş aletleri, analog-dijital dönüşümü ve ara işlemleri, elektronik göstergeleri ve sistemleri içerir.

Dersin içeriği
1- Alet (Cihaz) Sistemleri (ATA 31): Pitot statik: Altimetre, hava hız göstergesi, dikey hız göstergesi; Jiroskop. Suni/yapay ufuk, durum yön gösterge:;i, yön göstergesi, yatay/ufki durum göstergesi, dönüş ve kayış göstergesi, dönüş koordinatörü;
2- Pusulalar: Direkt okuma, uzaktan okuma; Hücum açısı göstergesi, perdövites (sb.ll) uyarı sistemleri Glass kokpit, Diğer hava aracı sistem göstergeleri. Elektronik Alet Sistemleri: Elektronik alet sistemlerinin genel düzenlemesi ve kokpitteki yerleşimi
3- Numaralandırma sistemleri: İkili, sekizli ve onaltılı; Onlu ve ikili, sekizli ve on altılı sistemler ve tersi arasındaki dönüşümlerin sergilenmesi. Veri Dönüştürme: Analog Veriler, Dijital Veriler; Muhtelif türlerden dönüştürücülerin, giriş ve çıkışların, sınırlamaların analogtan dijitale ve dijitalden analoga işleyişi ve tatbiki.
4- Veri Yolları: ARINC ve diğer spesifikasyonlara ilişkin bilgi dahil olmak üzere, hava aracı sistemlerindeki veri yollarının çalışması. Hava Aracı Ağı/Eternet.
5- Fiber Optik: Fiber optik veri iletiminin elektriksel kablo yoluyla yayılıma karşı avantajları ve dezavantajları; Fiber optik veri yolu; Fiber optik ile ilgili terimler; Bağlantı uçları: Bağlaştırıcılar, kontrol terminalleri, uzak terminaller; Fiber optiğin hava aracı sistemlerinde uygulanması.
6- Elektronik Ekranlar: Katot Işınlı Tüpler (CRT), Işık Yayan Diyot (LED), Sıvı Kristal Ekran (LCD) dahil olmak üzere, modern hava araçlarında kullanılan yaygın ekran türlerinin çalışma prensipleri.
7- Elektrostatik Hassas Cihazlar: Elektrostatik boşalımlara duyarlı komponentlere özel muamelede bulunulması; Risklere ve olası hasara, komponent ve personel antistatik koruma cihazlarına yönelik farkındalık.
8- Yazılım Yönetim Kontrolü: Yazılım programlarına ilişkin kısıtlamalara, uçuşa elverişlilik gerekliliklerine ve yazılım programlarındaki onaylanmamış değişikliklerin olası katastrofik sonuçlarına yönelik farkındalık.
9- Elektronmanyetik Çevre: elektronik sistemlere ilişkin bakım uygulamaları üzerindeki etkisi: EMC-Elektromanyetik Uyumluluk, EMI-Elektromanyetik Enterferans, HIRF-Yüksek Etkili Elektromanyetik Alan, Yıldırım/yıldırımdan korunma.
10- Elektrik Kabloları ve Konnektörler: Kablo tipleri, yapıları ve özellikleri; Yüksek gerilim ve koaksiyal kablolar; Sıkıştırma (Crimping); Konnektör tipleri, pimler, prizler, fişler, yalıtkanlar, akım ve voltaj değerleri, kaplin, tanıtma kotları.
11- Tipik Elektronik/Dijital Hava Aracı Sistemleri: elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE''ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ACARS-ARINC Komünikasyon ve Adresleme ve Kayıtlama Sistemi, EICAS-Motor Gösterge ve Ekip İkaz Sistemi, FBW-elektronik kumandalı uçuş/elektronik uçuş kontrol sistemleri (fly-by-wire)
12- ECAM-Elektronik Merkezi Hava Aracı Monitörü. EFIS-Elektronik Uçuş Gösterge Sistemi. GPS-Küresel Konumlama Sistemi. TCAS-Trafik Uyarı ve Çarpışmayı Önleme Sistemi. Entegre Modüler Aviyonikler. Kabin Sistemleri. Enformasyon Sistemleri.
13- Aviyonik Sistemler: Sistem yerleşimlerinin esasları ve aşağıdakilerin çalışması. Otomatik Uçuş (ATA 22), Haberleşme (ATA 23), Seyrüsefer Sistemleri (ATA 34)
14- Elektrik Gücü (ATA 24): Bataryalar, kurulumu ve çalışması; DC güç üretimi; AC güç üretimi; Acil durum güç üretimi; Gerilim düzenlemesi; Güç dağıtımı; İnverter (Inverter), transformatörler (transformer), doğrultucular (rectifier); Devre koruması; Harici/Yer güç
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Yeni cam ekranlı uçaklar üzerinde görüntü üretmede kullanılan farklı sistem komponentlerini tanımlayabilecek ve cam kokpitli yedeklemenin faydalarını gösterebilecek.
2- Modern uçaklarda CRT, LED ve LCD ekranların çalışma prensiplerini açıklayabilecek
3- Elektrostatiğe hassas komponentlerin etiketlerini tanımlayabilecek
4- Kısıtlamaların farkındalığını, uçuşa elverişlilik gereksinimleri ve yazılım programlarında yapılacak onaysız değişikliklerin olası yıkıcı etkilerini tanımlayabilecek.
5- Elektronik Merkezi Uçak İzleme Sistemi (ECAM) ve aynı görevi yapan Motor Gösterge ve Mürettebat Uyarı Sistemi (EICAS) sisteminin prensiplerini ifade edebilecek.
6- EFIS üzerinde gösterilen bilgileri ve sistem içeriklerini tanımlayabilecek.
7- Motor Gösterge ve Mürettebat Uyarı Sistemi (EICAS) ve aynı görevi yapan Elektronik Merkezi Uçak İzleme (ECAM) sisteminin prensiplerini ifade edebilecek.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mesleki uygulamalarda ve örgütlerde etkin olarak yer alan, sürekli öğrenimle kendisini geliştiren, güçlü iletişim kurabilen, takım çalışması yapabilen, çok disiplinli ortamlarda görev alabilen teknik eleman yetiştirebilmek.
2- Havacılık standartları ile ilgili yeterli bilgi birikimine sahip olmak.
3- Alanındaki bakım uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçip ve kullanabilmek.
4- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yönlendirebilmek.
5- Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilmek.
6- Uluslararası seviyede alanındaki bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
7- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
8- Bilgiye erişebilmek ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilmek, veri tabanları, bakım el kitapları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilmek.
9- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak.
10- Alanı ile ilgili şema, teknik resim vb. dökümanları anlayıp, yorumlayabilmek.
11- Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olmak.
12- İngilizce ve Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde kullanmak.
13- Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilmek ve yönetebilmek.
14- Alanındaki kavram, düşünce ve matematiksel ifadeleri anlayabilmek, kullanabilmek, bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek, sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek, kanıtlara, araştırmalara ve farklı kaynak ve ölçümlerden elde edilen sonuçlara dayalı çözüm önerileri geliştirip, uygun düzeltici eylemde bulunabilmek.
15- Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek.
16- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilmek.
17- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
18- Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olmak.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     60
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Elektronik Göstergeler ve sistemler ders notları
Yardımcı Kaynaklar JAMF UNIT-31

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  -