Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRKÇE ÖĞRETIMI |
İkinci düzey |
SÖP 204 |
|
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Türk Dili I-II
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Eğitim Psikolojisi
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. AHMET YAMAÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ERGÜN ÖZTÜRK
DOÇ.DR.AHMET YAMAÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Grv. RABİA ASAL ÖZKAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğretmenlik programlarında öğrenim gören öğretmen adayları için Türkçe Öğretimine özgü kuram ve uygulamaları tanıtmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu çerçevede okuryazarlık kuramları, okuma ve yazma süreci, Türkçe Öğretim Programı, kelime hazinesi, okuma akıcılığı, okuduğunu anlama, dinleme ve konuşma öğretimi, metin türleri ve okuma öğretimi ve dil öğretiminde değerlendirme yöntem ve teknikleri açısından yenilikçi öğretim uygulamaları ve yaklaşımları incelenecektir.
|
1- |
Okuma kuram ve modellerine genel bir bakış
• Davranışçılık
• Bilişselcilik
• Sosyo-kültürel kuram
• Yapılandırmacılık
|
2- |
Okuma ve yazma süreci öğretimi
• Okuma süreci
• Dil öğretiminde materyaller
• Dil öğretiminde uygulama modelleri
• Türkçe Öğretim Programı
|
3- |
Kelime hazinesi
|
4- |
Okuma akıcılığı
|
5- |
Okuduğunu anlama
|
6- |
Dinleme ve konuşma öğretimi
|
7- |
Metin türleri ve okuma öğretimi
• Bilgilendirici Metinler
• Hikâye Edici Metinler
• Şiir
|
8- |
Yazma Öğretimi
• Yazma Süreci
• Yazma stratejileri
• Yazma becerileri
|
9- |
Dil öğretiminde değerlendirme yöntem ve teknikleri
|
10- |
Ders içi örnek öğretim uygulamaları
|
11- |
Ders içi örnek öğretim uygulamaları
|
12- |
Ders içi örnek öğretim uygulamaları
|
13- |
Ders içi örnek öğretim uygulamaları
|
14- |
Ders içi örnek öğretim uygulamaları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Okuryazarlık ile ilgili kuramları ve bu kuramların öğretim uygulamalarına yansımalarını kavrar.
|
2- |
Okuma ve yazma sürecinin öğretimini tanır ve uygular.
|
3- |
4 temel dil sanatını (okuma, yazma, konuşma, dinleme) açıklar.
|
4- |
Dil öğretiminde kullanılan çeşitli materyalleri tanır.
|
5- |
Kendine özgü bir dil öğretim sınıfı tasarlar.
|
6- |
Dinleme ve konuşma öğretimini açıklar.
|
7- |
Kelime hazinesinin geliştirilmesi için çeşitli uygulamalar hazırlar.
|
8- |
Okuma akıcılığının geliştirilmesi için çeşitli uygulamalar hazırlar.
|
9- |
Okuduğunu anlamanın geliştirilmesi için çeşitli uygulamalar hazırlar.
|
10- |
İlkokul düzeyinde Türkçe öğretimi ile ilgili ders planı geliştirir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahiptir.
|
|
2- |
Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
3
|
15
|
Ödevler
|
3
|
5
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
15
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
114
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
25
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
15
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Akyol, H.(2011). Türkçe Öğretim Yöntemleri. Pegem A.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Tompkins, G. E. (2013). Language Arts: Patterns of Practice. Pearson New International Edition: Pearson Higher Ed.
Tompkins, G. (2017). Literacy for the 21st century: A balanced approach. Boston, MA: Pearson
Tompkins, G. (2004). Teaching writing: Balancing product and process. New Jersey, USA: Pearson/Merrill/Pre ntice Hall.
Tracey, D. H., & Morrow, L. M. (2012). Lenses on reading: An introduction to theories and models. Guilford Press.
Vacca, Jo Anne L. et al.(2006). Reading and learning to read. Boston: Allyn & Bacon.
|
|