Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Sinif Öğretmenliği > TÜRKÇE ÖĞRETIMI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRKÇE ÖĞRETIMI Birinci düzey SÖP 204 Zorunlu 4 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Türk Dili I-II Öğretim İlke ve Yöntemleri Eğitim Psikolojisi
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. AHMET YAMAÇ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ERGÜN ÖZTÜRK DOÇ.DR.AHMET YAMAÇ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Grv. RABİA ASAL ÖZKAN
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Bu dersin amacı öğretmenlik programlarında öğrenim gören öğretmen adayları için Türkçe Öğretimine özgü kuram ve uygulamaları tanıtmaktır.
Dersin tanımı Bu çerçevede okuryazarlık kuramları, okuma ve yazma süreci, Türkçe Öğretim Programı, kelime hazinesi, okuma akıcılığı, okuduğunu anlama, dinleme ve konuşma öğretimi, metin türleri ve okuma öğretimi ve dil öğretiminde değerlendirme yöntem ve teknikleri açısından yenilikçi öğretim uygulamaları ve yaklaşımları incelenecektir.

Dersin içeriği
1- Okuma kuram ve modellerine genel bir bakış • Davranışçılık • Bilişselcilik • Sosyo-kültürel kuram • Yapılandırmacılık
2- Okuma ve yazma süreci öğretimi • Okuma süreci • Dil öğretiminde materyaller • Dil öğretiminde uygulama modelleri • Türkçe Öğretim Programı
3- Kelime hazinesi
4- Okuma akıcılığı
5- Okuduğunu anlama
6- Dinleme ve konuşma öğretimi
7- Metin türleri ve okuma öğretimi • Bilgilendirici Metinler • Hikâye Edici Metinler • Şiir
8- Yazma Öğretimi • Yazma Süreci • Yazma stratejileri • Yazma becerileri
9- Dil öğretiminde değerlendirme yöntem ve teknikleri
10- Ders içi örnek öğretim uygulamaları
11- Ders içi örnek öğretim uygulamaları
12- Ders içi örnek öğretim uygulamaları
13- Ders içi örnek öğretim uygulamaları
14- Ders içi örnek öğretim uygulamaları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Okuryazarlık ile ilgili kuramları ve bu kuramların öğretim uygulamalarına yansımalarını kavrar.
2- Okuma ve yazma sürecinin öğretimini tanır ve uygular.
3- 4 temel dil sanatını (okuma, yazma, konuşma, dinleme) açıklar.
4- Dil öğretiminde kullanılan çeşitli materyalleri tanır.
5- Kendine özgü bir dil öğretim sınıfı tasarlar.
6- Dinleme ve konuşma öğretimini açıklar.
7- Kelime hazinesinin geliştirilmesi için çeşitli uygulamalar hazırlar.
8- Okuma akıcılığının geliştirilmesi için çeşitli uygulamalar hazırlar.
9- Okuduğunu anlamanın geliştirilmesi için çeşitli uygulamalar hazırlar.
10- İlkokul düzeyinde Türkçe öğretimi ile ilgili ders planı geliştirir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
2- İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3- İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
4- Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
5- İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
6- İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7- İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
8- İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
9- İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
10- Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
11- Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
12- Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
13- Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
14- En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
15- Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
16- Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
17- Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
18- Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 3 15
Ödevler 3 5 15
Sunum / Seminer hazırlama 1 15 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     114
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 25
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 15
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Akyol, H.(2011). Türkçe Öğretim Yöntemleri. Pegem A.
Yardımcı Kaynaklar Tompkins, G. E. (2013). Language Arts: Patterns of Practice. Pearson New International Edition: Pearson Higher Ed. Tompkins, G. (2017). Literacy for the 21st century: A balanced approach. Boston, MA: Pearson Tompkins, G. (2004). Teaching writing: Balancing product and process. New Jersey, USA: Pearson/Merrill/Pre ntice Hall. Tracey, D. H., & Morrow, L. M. (2012). Lenses on reading: An introduction to theories and models. Guilford Press. Vacca, Jo Anne L. et al.(2006). Reading and learning to read. Boston: Allyn & Bacon.

Ders ile ilgili dosyalar