Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİZİKSEL ORGANİK KİMYA |
Birinci düzey |
KİM 649 |
|
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yalnızca Lisansüstü öğrencilere yönelik açılan derstir.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. EMİN SARIPINAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. Zülbiye ÖNAL, PROF. DR. İlhan Özer İLHAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş Gör. Rıfat Emin Bora
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Ders tanımı içerisinde belirlenmiş olan ait konuların öğrencilere verilmesidir. Haftada 3 saat teorik olarak yapılmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Tepkime mekanizması araştırma yolları, ürün analizi, kimyasal kinetik, tepkimelerde enerji değişimleri, tepkime hızının ve denge konumunun yapısal etkileri ve bağımlılığın doğrusal serbest enerji bağıntıları, etkin ara ürün tanımlama yolları ve yapıları, karbonyum katyonu, serbest radikaller, karbonyonlar ve uyarılmış haller üzerinden yürüyen tepkimelerin incelenmesi. Karbon-karbon tek bağlarının oluşumu, karbon-karbon çift bağlarının oluşumu, Diels-Alder ve ilgili reaksiyonlar, aktive edilmemiş karbon-hidrojen bağında reaksiyonlar, organoboran ve organosilanların sentetik uygulamaları, oksidasyon-redüksiyon.
|
1- |
Tepkime mekanizması araştırma yolları, Fiziksel organik ürün analizi,
|
2- |
Kimyasal kinetik, tepkimelerde enerji değişimleri, tepkime hızının ve denge konumunun yapısal etkileri ve bağımlılığın doğrusal serbest enerji bağıntıları,
|
3- |
Etkin ve aktif ara ürün tanımlama yolları ve yapıları, türleri,
|
4- |
karbonyum katyonu, karbokatyonlar, yapıları, oluşmaları, kararlılıkları, ve reaksiyonları,
|
5- |
Serbest radikaller, yapıları, elde edilişleri, kararlılıkları, ve reaksiyonları,
|
6- |
Karbonyonlar ve yapıları, oluşmaları, kararlılıkları, ve reaksiyonları,
|
7- |
Karben ve nitren ara ürünleri, yapıları, oluşmaları, kararlılıkları, ve reaksiyonları,
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Uyarılmış haller üzerinden yürüyen tepkimelerin incelenmesi.
|
10- |
Karbon-karbon tek bağlarının oluşumu, karbon-karbon çift bağlarının oluşumu,
|
11- |
Diels-Alder reaksiyonları ve ilgili siklo katılma reaksiyonları,
|
12- |
Aktive edilmemiş karbon-hidrojen bağında reaksiyonlar,
|
13- |
Organoboran ve organosilanların sentetik uygulamaları, örnek reaksiyonlar
|
14- |
Oksidasyon-redüksiyon, çevrilme tepkimeleri.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Organik reaksiyonları hakkında geniş bilgi edinir
|
2- |
Fiziksel organik reaksiyonlarının sınıflandırılması hakkında bilgi edinir
|
3- |
Organik reaksiyonlarının mekanizmasını öğrenir
|
4- |
Organik bileşikler ve araürünler hakkında bilgi edinir
|
5- |
Özel reaksiyonlar öğrenilir
|
6- |
Özel sentez metotları hakkında bilgi edinir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
6. 7.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Beynin temel yapısını, işleyişini bilir. Alan terminolojisini etkin kullanır.
|
|
4- |
Hekimin talimatı doğrultusunda, elektroensefalografi (EEG), elektronöromiyografi (ENMG), polisomnografi (PSG) gibi elektronörofizyolojik uygulamaları yapar.
|
|
5- |
İşlem süresince hastanın takibini yapar, hastanın durumuyla ilgili gözlemlediği olağan dışı durumları hekime bildirir.
|
|
6- |
İşlemler ve acil durumlar için gerekli cihaz, elektrot, malzeme ve ilaçları hazırlar.
|
|
7- |
İşlem öncesinde cihazların kalibrasyonunu yapar. Ortamın işlemler için uygunluğunu sağlar.
|
|
8- |
İşlem sonunda kullanılan cihaz ve malzemelerin temizlik ve bakımının yapılmasını sağlar.
|
|
9- |
Rutin, uyku sırasında ve video EEG monitorizasyonda EEG çekimlerinin teknik özellikleri ve önemi bilir.
|
|
10- |
Elektronöromiyografide temel kavramları bilir ve basit sinir iletim uygulamalarını yapar.
|
|
11- |
Uyarılmış potansiyel, İntraoperatif monitorizasyon ve polisomnograf incelemesinde temel kavramları bilir ve uygular.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
7
|
2
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
7
|
1
|
7
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
28
|
28
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
7
|
2
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
186
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
] Organik Kimya, Graham Solomons & Craig Frhyle (Çeviri Editörleri: Gürol OKAY, Yılmaz YILDIRIr) [2] Organik Kimya, Fessenden.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
- Organik Tepkimeler, Doç.Dr. Tahsin UYAR, Okan Yayıncılık, Ankara, (1989).
- Organik Reaksiyon Mekanizmaları, C. Tüzün, Palme Yayın Dağıtım, Ankara, 3. Baskı (1999).
|
|