Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİZİKSEL ORGANİK KİMYA |
Üçüncü düzey |
KİM 649 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yalnızca Lisansüstü öğrencilere yönelik açılan derstir.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. EMİN SARIPINAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. Zülbiye ÖNAL, PROF. DR. İlhan Özer İLHAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş Gör. Rıfat Emin Bora
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Ders tanımı içerisinde belirlenmiş olan ait konuların öğrencilere verilmesidir. Haftada 3 saat teorik olarak yapılmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Tepkime mekanizması araştırma yolları, ürün analizi, kimyasal kinetik, tepkimelerde enerji değişimleri, tepkime hızının ve denge konumunun yapısal etkileri ve bağımlılığın doğrusal serbest enerji bağıntıları, etkin ara ürün tanımlama yolları ve yapıları, karbonyum katyonu, serbest radikaller, karbonyonlar ve uyarılmış haller üzerinden yürüyen tepkimelerin incelenmesi. Karbon-karbon tek bağlarının oluşumu, karbon-karbon çift bağlarının oluşumu, Diels-Alder ve ilgili reaksiyonlar, aktive edilmemiş karbon-hidrojen bağında reaksiyonlar, organoboran ve organosilanların sentetik uygulamaları, oksidasyon-redüksiyon.
|
1- |
Tepkime mekanizması araştırma yolları, Fiziksel organik ürün analizi,
|
2- |
Kimyasal kinetik, tepkimelerde enerji değişimleri, tepkime hızının ve denge konumunun yapısal etkileri ve bağımlılığın doğrusal serbest enerji bağıntıları,
|
3- |
Etkin ve aktif ara ürün tanımlama yolları ve yapıları, türleri,
|
4- |
karbonyum katyonu, karbokatyonlar, yapıları, oluşmaları, kararlılıkları, ve reaksiyonları,
|
5- |
Serbest radikaller, yapıları, elde edilişleri, kararlılıkları, ve reaksiyonları,
|
6- |
Karbonyonlar ve yapıları, oluşmaları, kararlılıkları, ve reaksiyonları,
|
7- |
Karben ve nitren ara ürünleri, yapıları, oluşmaları, kararlılıkları, ve reaksiyonları,
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Uyarılmış haller üzerinden yürüyen tepkimelerin incelenmesi.
|
10- |
Karbon-karbon tek bağlarının oluşumu, karbon-karbon çift bağlarının oluşumu,
|
11- |
Diels-Alder reaksiyonları ve ilgili siklo katılma reaksiyonları,
|
12- |
Aktive edilmemiş karbon-hidrojen bağında reaksiyonlar,
|
13- |
Organoboran ve organosilanların sentetik uygulamaları, örnek reaksiyonlar
|
14- |
Oksidasyon-redüksiyon, çevrilme tepkimeleri.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Organik reaksiyonları hakkında geniş bilgi edinir
|
2- |
Fiziksel organik reaksiyonlarının sınıflandırılması hakkında bilgi edinir
|
3- |
Organik reaksiyonlarının mekanizmasını öğrenir
|
4- |
Organik bileşikler ve araürünler hakkında bilgi edinir
|
5- |
Özel reaksiyonlar öğrenilir
|
6- |
Özel sentez metotları hakkında bilgi edinir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek Lisans düzeyindeki bilgi ve becerilerini, aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve analiz edip, yorumlar.
|
|
2- |
Kendi alanında kullanılan modern araç ve gereçleri kullanmada ve geliştirmede uzmanlaşır.
|
|
3- |
Alanında edindiği bilgileri diğer disiplin alanlarından gelen bilgilerle sentezleyerek yorumlar ve yeni fikirler yaratır.
|
|
4- |
Alanında sahip olduğu üst düzey bilgi ve tecrübeyi, içinde bulunduğu koşullara uyarlayarak farklı araştırma yöntemlerini kullanır ve ortaya çıkan problemlere karşı bilimsel yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir.
|
|
5- |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
|
|
6- |
En az bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve meslektaşlarıyla dünya çapında sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
7
|
2
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
7
|
1
|
7
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
28
|
28
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
7
|
2
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
186
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
] Organik Kimya, Graham Solomons & Craig Frhyle (Çeviri Editörleri: Gürol OKAY, Yılmaz YILDIRIr) [2] Organik Kimya, Fessenden.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
- Organik Tepkimeler, Doç.Dr. Tahsin UYAR, Okan Yayıncılık, Ankara, (1989).
- Organik Reaksiyon Mekanizmaları, C. Tüzün, Palme Yayın Dağıtım, Ankara, 3. Baskı (1999).
|
|