Giriş | English

Doktora > Fen Bilimleri Enstitüsü > Biyoloji (doktora) > İLERİ MOLEKÜLER GENETİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İLERİ MOLEKÜLER GENETİK Üçüncü düzey BİY 618 Seçmeli 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MİKAİL AKBULUT
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. FATMA ÖZTÜRK KÜP
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze. Dersi alan öğrencilere ilerleyen haftalık konuların ppt sunumları dersten bir hafta önce dağıtılmakta ve internet ortamından yararlanabilecekleri kaynaklar da temin edilmektedir. Ayrıca, konu kapsamında sağlanan dokümantasyonların konular dahilinde sınıf içerisinde tartışılması sağlanmaktadır. Konunun tamamlanması sonrasında, her öğrenciye bireysel ödev konusu verilmektedir. Dersi takip eden haftada, öğrencilerin ödevlerini tartışmasına izin verilmekte ve benzer problemleri çözmeleri konusunda öneriler üretmeleri beklenmektedir.
Dersin amacı Bu ders prokaryotik ve ökaryotik moleküler genetiğinin ileri düzeyde kıyaslamasını sunmaktadır. Öğrencilerin kendi deneylerinde ve konu ile ilgili makalelerde karşılaşılan genetik problemlere çözüm önerebilecek tartışmalara sınıf ortamında katılmaları sağlanmaktadır. Moleküler genetikte kullanılan yeni teknikler ve bulgular ve bunların uygulamaları. Ayrıca bu derste öğrencilere biyolojide bilgisayar uygulamalarının moleküler genetik alanında kullanabilme imkanı sağlanmaktadır.
Dersin tanımı Dersin işlenişinde, sentral dogma (DNA replikasyonu, transkripsiyon, translasyonu) bakteri, maya, bitki ve insan örneklerinde detaylı şekilde gözden geçirilmesi kapsanmaktadır. Operonların yapısı, organizasyonu, düzenlemenin üst şekilleri (regülon ve kuorumlar) incelenmekte. Dikey ve yatay gen dağıtımı ve bunların genetik düzenlemedeki rolleri. Genetik mühendisliğinde uygulanan teknikler: DNA ve RNA maniplasyonları, yaşlanma, gen terapisi, transpozonlar, hibridoma teknolojisi, onkogenler ve polimorfizim analizlerini içermektedir. Hastalıkların genetik yöntemlerle taranması, nükleotit ve amino asit dizilimlerinin bilgisayar kullanılarak araştırılması karşılaştırılmasını içermektedir.

Dersin içeriği
1- Prokaryot ve Ökaryotik organizmalarda genomun yapısı; repikonlar
2- DNA’nın sonsuzluğu ve Replikasyonu
3- Traskripsiyon ve haberci RNA.
4- Genetik şifrenin çevrilmesi
5- Translasyon ve protein lokalizasyonu
6- Restriksiyon ve DNA onarım mekanizmaları
7- Rekombinasyon
8- ARA SINAV
9- Mutasyon
10- Gen ifadesinin düzenlenmesi
11- Yer değiştirebilen elementler: IS ve Transpozonlar
12- Haritalama
13- DNA kolanlarının oluşturulması ve Komplementasyon analizleri.
14- Onkogenler ve kanser
15- Final Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Prokaryot ve Ökaryotik organizmalarda genomun yapısını öğrenir.
2- DNA Replikasyonu ve Traskripsiyon konularını kavrar.
3- Translasyon ve protein lokalizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
4- DNA onarım mekanizmaları ve Rekombinasyon konularını öğrenir.
5- Mutasyon hakkında bilgi sahibi olur.
6- Gen ifadesinin düzenlenmesi olaylarını kavrar.
7- Yer değiştirebilen elementler: IS ve Transpozonlar hakkında bilgi sahibi olur.
8- Onkogenler ve kanser hakkında bilgi sahibi olur.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
2- Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
3- Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
4- Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
5- Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
6- Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
7- Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
8- Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
9- Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 5 8 40
Sunum / Seminer hazırlama 2 10 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 25 25
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 15 30
Toplam iş yükü     191
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 4 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1)Klug, W. S., and Cummings, M. R., Concept of Genetics, 6th ed., Prentice Hall, USA, 2008; 6. baskıdan çeviri). Çeviri editörü Öner, C., Genetik; kavramlar Palme Yayıncılık, Ankara, 2009. 2)Leving, B. Genes IX, 9th add., Oxford University Press, Oxford, UK, 2008. 3)Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., and Peter Walter, P. Molecular Biology of the Cell, 4th ed. 2002. Garland Science, New York, USA, 2002. 4)Roberts, G. Prokaryotic Genetics (Lecture notes), University of Wisconsin-Madison, 1993.
Yardımcı Kaynaklar Makale inceleme

Ders ile ilgili dosyalar