Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLERİ MOLEKÜLER GENETİK |
İkinci düzey |
BİY 618 |
|
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MİKAİL AKBULUT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. FATMA ÖZTÜRK KÜP
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze. Dersi alan öğrencilere ilerleyen haftalık konuların ppt sunumları dersten bir hafta önce dağıtılmakta ve internet ortamından yararlanabilecekleri kaynaklar da temin edilmektedir. Ayrıca, konu kapsamında sağlanan dokümantasyonların konular dahilinde sınıf içerisinde tartışılması sağlanmaktadır. Konunun tamamlanması sonrasında, her öğrenciye bireysel ödev konusu verilmektedir. Dersi takip eden haftada, öğrencilerin ödevlerini tartışmasına izin verilmekte ve benzer problemleri çözmeleri konusunda öneriler üretmeleri beklenmektedir.
|
Dersin amacı
|
Bu ders prokaryotik ve ökaryotik moleküler genetiğinin ileri düzeyde kıyaslamasını sunmaktadır. Öğrencilerin kendi deneylerinde ve konu ile ilgili makalelerde karşılaşılan genetik problemlere çözüm önerebilecek tartışmalara sınıf ortamında katılmaları sağlanmaktadır. Moleküler genetikte kullanılan yeni teknikler ve bulgular ve bunların uygulamaları. Ayrıca bu derste öğrencilere biyolojide bilgisayar uygulamalarının moleküler genetik alanında kullanabilme imkanı sağlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Dersin işlenişinde, sentral dogma (DNA replikasyonu, transkripsiyon, translasyonu) bakteri, maya, bitki ve insan örneklerinde detaylı şekilde gözden geçirilmesi kapsanmaktadır. Operonların yapısı, organizasyonu, düzenlemenin üst şekilleri (regülon ve kuorumlar) incelenmekte. Dikey ve yatay gen dağıtımı ve bunların genetik düzenlemedeki rolleri. Genetik mühendisliğinde uygulanan teknikler: DNA ve RNA maniplasyonları, yaşlanma, gen terapisi, transpozonlar, hibridoma teknolojisi, onkogenler ve polimorfizim analizlerini içermektedir. Hastalıkların genetik yöntemlerle taranması, nükleotit ve amino asit dizilimlerinin bilgisayar kullanılarak araştırılması karşılaştırılmasını içermektedir.
|
1- |
Prokaryot ve Ökaryotik organizmalarda genomun yapısı; repikonlar
|
2- |
DNA’nın sonsuzluğu ve Replikasyonu
|
3- |
Traskripsiyon ve haberci RNA.
|
4- |
Genetik şifrenin çevrilmesi
|
5- |
Translasyon ve protein lokalizasyonu
|
6- |
Restriksiyon ve DNA onarım mekanizmaları
|
7- |
Rekombinasyon
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Mutasyon
|
10- |
Gen ifadesinin düzenlenmesi
|
11- |
Yer değiştirebilen elementler: IS ve Transpozonlar
|
12- |
Haritalama
|
13- |
DNA kolanlarının oluşturulması ve Komplementasyon analizleri.
|
14- |
Onkogenler ve kanser
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Prokaryot ve Ökaryotik organizmalarda genomun yapısını öğrenir.
|
2- |
DNA Replikasyonu ve Traskripsiyon konularını kavrar.
|
3- |
Translasyon ve protein lokalizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
|
4- |
DNA onarım mekanizmaları ve Rekombinasyon konularını öğrenir.
|
5- |
Mutasyon hakkında bilgi sahibi olur.
|
6- |
Gen ifadesinin düzenlenmesi olaylarını kavrar.
|
7- |
Yer değiştirebilen elementler: IS ve Transpozonlar hakkında bilgi sahibi olur.
|
8- |
Onkogenler ve kanser hakkında bilgi sahibi olur.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kimyasal problemlere temel kimya bilgi ve becerilerini kullanarak tek başına çözümler üretebilme yeteneği
|
|
2- |
İleri araştırmalarda bilgi ve beceri düzeyi planlama ve yürütebilme yeteneği
|
|
3- |
Ulusal ve uluslararası düzeyde kimya ile ilgili konuları izleyebilir, değerlendirip ve yorumlayabilme yeteneği
|
|
4- |
Alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirerek bilgi toplumu oluşum sürecine katkı yapabilme yeteneği
|
|
5- |
Kimya alanında lisans düzeyinde kazanılan bilgileri genişletmek ve geliştirebilme yeteneği
|
|
6- |
Bilimsel ve analitik düşünme ve sentez yapabilme formasyonu kazandırmak
|
|
7- |
Kimya alanında çeşitli cihazları kullanır ve sonuçlarını yorumlayabilme
|
|
8- |
Uzmanlık alanı ile ilgili deneyleri tasarlar ve uygulayabilme yeteneği
|
|
9- |
Deneysel verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistik metotları ve paket programları kullanabilme yeteneği
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
5
|
8
|
40
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
10
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
15
|
30
|
Toplam iş yükü
|
|
|
191
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
4
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
70
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1)Klug, W. S., and Cummings, M. R., Concept of Genetics, 6th ed., Prentice Hall, USA, 2008; 6. baskıdan çeviri). Çeviri editörü Öner, C., Genetik; kavramlar Palme Yayıncılık, Ankara, 2009.
2)Leving, B. Genes IX, 9th add., Oxford University Press, Oxford, UK, 2008.
3)Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., and Peter Walter, P. Molecular Biology of the Cell, 4th ed. 2002. Garland Science, New York, USA, 2002.
4)Roberts, G. Prokaryotic Genetics (Lecture notes), University of Wisconsin-Madison, 1993.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Makale inceleme
|
|