Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İslam Tarihi ve Sanatlari (doktora) > TARİH FELSEFESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TARİH FELSEFESİ Üçüncü düzey İTS 621 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ŞEFAETTİN SEVERCAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Anlatım, Seminer.
Dersin amacı Tarih felsefesi kavramı, gelişimi ve günümüzdeki uzantılarını değerlendirmek ve tarihe soyut bir bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin tanımı Tarih Felsefesi disiplininin ortaya çıkışı, gelişimi ve bu alanda belli başlı sistem ve akımları tanıtır.

Dersin içeriği
1- Antikçağ’da tarih anlayışı. Ortaçağ’da tarih anlayışı. Ortaçağ’da felsefe-tarih karşıtlığı.
2- İslam Ortaçağı ve İbni Haldun
3- Hümanizm ve Aydınlanmada tarih kavramı
4- Tarih felsefesinin bir disiplin olarak ortaya çıkışı
5- Tarih ve anlama: Herder’in tarih felsefesi
6- Kant’ın tarih anlayışı:Hipotetik tarih
7- Alman tarih felsefesi ve Schiller
8- Fichte, Schelling ve Hegel’in tarih anlayışları
9- Schleiermacher:Tarih ve hermeneutik. Romantik tarih anlayışı
10- Alman tarih okulu. Geç idealizm ve idealizmin eleştirisi
11- Teokratik tarih anlayışı Pozitivist tarih anlayışı. Marksist tarih anlayışı.
12- Kierkegaard, Schopenhauer, Nietzsche ve Burckhardt’ta tarih
13- Spengler ve Toynbee:Döngüsel tarih anlayışına dönüş
14- Dilthey ve Lessing’de tarih. Yeni Hegelci tarih anlayışı. Tarihselcilik-tarihsicilik
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tarih Felsefesi kavramı ve içeriği hakkında bilgi sahibi olur.
2- Tarihi olayları değerlendirişte genel bir perspektif ve üst bir bakış edinebilir.
3- Tarihi olaylar hakkında sebep sonuç ilişkisi açısından sağlıklı değerlendirmeler yapabilir.
4- Tarih Felsefesi disiplininin ortaya çıkışı, gelişimi ve bu alanda belli başlı sistem ve akımları tanır.
5- Tarihi olgulardan genellemelere ulaşarak günümüz problemlerine yeni çözümler sunabilir.
6- Tarih felsefesi alanındaki farklı görüşler arasında sağlıklı mukayeseler yapabilir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarihi olayları değerlendirişte genel bir perspektif ve üst bir bakış edinebilir.
2- Tarihi olgulardan genellemelere ulaşarak günümüz problemlerine yeni çözümler sunabilir.
3- Kuran merkezli bir tarih algısı edinir.
4- İslam tarihini geniş bir perspektiften değerlendirir.
5- Tarih felsefesi tartışmalarını İslam tarihi içerisinde değerlendirir.
6- İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
7- Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
8- Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
9- Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
10- İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
11- Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
12- Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
13- İslam devletlerinde gelişen medeniyetinin maddî ve manevî yapı ve özelliklerini bilir.
14- İslam medeniyeti hakkında bütüncül bir kavrayışa sahip olur.
15- İslam medeniyetinin diğer medeniyet ve kültürlerle ilişkisini analiz eder.
16- Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
17- Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1-Tarih Felsefesi, Doğan Özlem, 2-Thomson, Tarihin Amacı, 3-Hegel, Tarihte Akıl.
Yardımcı Kaynaklar 1-İlhan Tekeli, Tarih Yazımı Üzerine Düşünmek, 2-K. Popper, Tarihselciliğin Sefaleti

Ders ile ilgili dosyalar