Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ANATOMİ-I |
Üçüncü düzey |
1.1.01 |
|
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ İMDAT ORHAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Ayhan DUZLER, Prof.Dr. I. Hakkı NUR, Prof. Dr. Aydın ALAN, Dr. Öğr. Üyesi İmdat ORHAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araştırma Görevlisi Osman Talha POSCU
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze & Online (Covid-19 pandemisinde YÖK’ün karaına göre karma ya da online olarak verilebilecektir)
|
Dersin amacı
|
Bu derste lokomotor sistemi, sindirim sistemini ve solunum sistemini oluşturan anatomik yapıları, bunların özelliklerini, konumlarını ve latince isimlerini bilme, söyleyebilme, gösterebilme. Hayvan türleri arasındaki anatomik farklılıkların öğretilmesi
|
Dersin tanımı
|
Temel anatomi terminolojisini vermek, evcil memeli ve kanatlıların hareket ve sinir sistemlerinin morfolojik özelliklerini karşılaştırmalı olarak öğretmek ve böylece üst yıllarda okutulacak mesleki dersler ile mezuniyet sonrası meslek icrasına bir alt yapı hazırlamak.
|
1- |
Dersin amacı, içeriği, başarıları ve ders materyalleri hakkında bilgi verilmesi, dersin sınav uygulama ve değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması. Uygulama derslerinde uyulması gereken biyogüvenlik kurallarının belirlenmesi. Söz konusu uygulama alanlarındaki olası biyolojik ve kimyasal tehlikeler ve önlemler hakkında bilgi aktarımı.
Anatominin tanımı, temel anatomik kavramlar. Genel osteoloji.
|
2- |
TEORİK: Ön ekstremite kemikleri (Scapula, humerus, radius, ulna ve el iskeleti), arka ekstremite kemikleri (ossa coxae, femur, tibia, fibula ve ayak iskeleti).
PRATİK: Ön ekstremite kemikleri ve arka ekstremite kemiklerinin uygulama salonunda anatomik yapılarının gösterilmesi
|
3- |
TEORİK: Thorax; costae ve sternum. Boyun omurları.
PRATİK: Thorax; costae ve sternum, boyun omurları kemiklerinin uygulama salonunda anatomik yapılarının gösterilmesi
|
4- |
TEORİK: Sırt ve bel omurları, sacrum ve caudal omurlar.
PRATİK: Sırt ve bel omurları, sacrum ve caudal omurlara ait kemiklerin uygulama salonunda anatomik yapılarının gösterilmesi
|
5- |
TEORİK: Baş iskeleti; ossa faciei (yüz kemikleri), neurocranium (beyin boşluğunu çevreleyen kemikler).
PRATİK: Baş iskeleti; ossa faciei (yüz kemikleri), neurocranium (beyin boşluğunu çevreleyen kemikler) kemiklerinin uygulama salonunda anatomik yapılarının gösterilmesi.
|
6- |
TEORİK: Eklem bilimi; Genel ve özel Arthroloji, Lig.Nuchae.
PRATİK: Eklemlerin iskelet üzerinde ve uygulama salonunda anatomik yapılarının gösterilmesi
|
7- |
TEORİK: Kas bilimi; Düz, çizgili ve iskelet kasları (gövde ve ekstremite kasları), kasların hareket çeşitleri, kaslara yardımcı organlar.
PRATİK: Kasların diseksiyonu ve kadavra üzerinde gösterilmesi
|
8- |
TEORİK: Özel kas bilimi, Ağız boşluğu.
PRATİK: Kasların diseksiyonu ve Ağız boşluğundaki anatomik yapıların gösterilmesi
|
9- |
TEORİK: Arasınav,Seminer ve ödev sunumları
PRATİK: Seminer ve ödev sunumları, kendi kendine öğrenme (SSL)
|
10- |
TEORİK: Tükrük bezleri, farinks.
PRATİK: Tükrük bezleri, farinks’e ait anatomik yapıların gösterilmesi
|
11- |
TEORİK: Özefagus, mide (tek tırnaklı hayvanların, etoburların ve domuz mideleri).
PRATİK: Özefagus, mide (tek tırnaklı hayvanların, etoburların ve domuz mideleri)’nin anatomik yapılarının gösterilmesi
|
12- |
TEORİK: Ruminant mideleri; Rumen, reticulum, omasum ve abomasum. Damar ve sinirleri.
Barsaklar; İnce barsaklar (duodenum, jejunum ve ileum) ve kalın barsaklar (kolon, sekum ve rektum). Damar ve sinirleri.
PRATİK: Ruminant mideleri ve Barsaklara ait anatomik yapılarının gösterilmesi
|
13- |
TEORİK: Karaciğer, safra kesesi, pankreas. Karın boşluğu, periton, omentum, pelvis boşluğu. Damar ve sinirleri.
PRATİK: Sindirimde görevli organlara ait anatomik yapıların gösterilmesi
|
14- |
TEORİK: Burun boşluğu, paranasal sinuslar. Gırtlak (larinks), soluk borusu (trachea). Damar ve sinirleri.
PRATİK: Solunum sistemine ait organların anatomik yapılarının gösterilmesi
|
15- |
TEORİK: Akciğerler (pulmones). Göğüs boşluğu, pleura, mediastinum. Damar ve sinirleri.
Seminer ödevi
PRATİK: Solunum sistemine ait organların anatomik yapılarının gösterilmesi + Genel Tekrar
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Anatomi terimleri hakkında genel sistematik bilgi sahibi olması, anlama ve analatabilme.
|
2- |
Canlı vücuduna, organlara, sistemlere ait anatomik kavramları öğrenir.
|
3- |
Evcil memeli hayvanların hareket sisteminin temel özellikleri ile hayvan türleri arasındaki sabit anatomik benzerlik ve farklılıkları öğrenme.
|
4- |
Evcil memeli hayvanların sindirim sisteminin temel özellikleri ile hayvan türleri arasındaki sabit anatomik benzerlik ve farklılıkları öğrenme.
|
5- |
Evcil memeli hayvanların solunum sisteminin temel özellikleri ile hayvan türleri arasındaki sabit anatomik benzerlik ve farklılıkları öğrenme.
|
6- |
Belirtilen sistemlere ait türe özgü yapıları ayırt edebilme ve anlatabilme.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bilim alanının, kavram, konu, yöntem ve sorunlarına hakim olur.
|
|
2- |
Bilim alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
|
|
3- |
Bilim alanındaki yeni gelişmeleri tanır.
|
|
4- |
Bilim alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır, çalışmalarında etkili bir şekilde kullanır.
|
|
5- |
Bilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
|
|
6- |
Bilim alanına yenilik getirecek özgün düşünce, yöntem, uygulama ve araştırmalar geliştirir.
|
|
7- |
Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası projelerde görev alır veya yeni projeler geliştirir.
|
|
8- |
Alanındaki bilimsel çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
|
|
9- |
Alanının gerektirdiği dilleri (Arapça ve Batı dilleri) ileri düzeyde bilir ve kullanır.
|
|
10- |
Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
|
|
11- |
Alanıyla ilgili akademik kurum ve kuruluşların çalışmalarına katkıda bulunur.
|
|
12- |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yaparak ortak projeler geliştirir.
|
|
13- |
Ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik platformlarda paylaşır
|
|
14- |
Uzmanlık alanıyla ilgili konularda bilimsel, toplumsal, kültürel vb. strateji geliştirilmesinde rol alır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
3
|
45
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
7
|
1
|
7
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
9
|
1
|
9
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
15
|
4
|
60
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
1
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
150
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
1
|
20
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Barone R (1986): Anatomie Comparee Des Mammiferes Domestiques. Vigot Freres Paris. 2.Doğuer S, Erençin Z (1962): Evcil Hayvanların Komparativ Anatomisi. Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara. 3.Dursun N. (2003): Veteriner Anatomi I. Medisan Yayınevi, Ankara. 4.Dursun N. (2003): Veteriner Anatomi II. Medisan Yayınevi, Ankara. 5.Dyce KM, Sack WD, Wensing CJG (1987): Textbook of Veterinary Anatomy. WB. Saunders Company, London. 6.Getty R (1975): The Anatomy of The Domestic Animals. WB. Saunders Company, London. 7.Nickel R, Schummer A, Seiferle E (1986): The Anatomy of the Domestic Animals. Verlag Paul Parey, Hamburg.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Barone R (1986): Anatomie Comparee Des Mammiferes Domestiques. Vigot Freres Paris.
2.Doğuer S, Erençin Z (1962): Evcil Hayvanların Komparativ Anatomisi. Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.
3.Dursun N. (2003): Veteriner Anatomi I. Medisan Yayınevi, Ankara.
4.Dursun N. (2003): Veteriner Anatomi II. Medisan Yayınevi, Ankara.
5.Dyce KM, Sack WD, Wensing CJG (1987): Textbook of Veterinary Anatomy. WB. Saunders Company, London.
6.Getty R (1975): The Anatomy of The Domestic Animals. WB. Saunders Company, London.
7.Nickel R, Schummer A, Seiferle E (1986): The Anatomy of the Domestic Animals. Verlag Paul Parey, Hamburg.
|
|