Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bil.öğr. > OSMANLI TÜRKÇESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
OSMANLI TÜRKÇESİ Birinci düzey DKA227 Zorunlu 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. FUNDA DEMİRTAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Ali Çavuşoğlu
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı KÜBRA POLAT
Dersin veriliş şekli Teorik, sunum
Dersin amacı Genel olarak Osmanlı Türkçesi hakkında bilgilenme; Osmanlı Türkçesiyle yazılmış eserleri okuyabilme ve dilin özelliklerini kavrama
Dersin tanımı Osmanlı Türkçesini okuyabilme ve anlayabilmeyi, bu dilin özelliklerini öğretmeyi amaçlayan bir derstir.

Dersin içeriği
1- Osmanlı Türkçe’sinde kullanılan sesler ve bu seslerin karşılığı olan harfler.
2- Osmanlı Türkçe’sinde kullanılan sesler ve bu seslerin karşılığı olan harfler
3- Türkçe ve yabancı kelimelerin özellikleri. İsim ve çeşitleri.
4- Kelimelerin şekilleri ve belirlenmesi. İlletli ve sahih kelimelerin karşılaştırılması. Mastar şekilleri ve kalıpları.
5- Kelimelerin şekilleri ve belirlenmesi. İlletli ve sahih kelimelerin karşılaştırılması. Mastar şekilleri ve kalıpları. Örnek metinler
6- Kelime yapımı; türemiş kelime ve çeşitleri; ön ekler. Metin çeşitleri. 18-19. yy. metinlerinin özellikleri.
7- Kelime yapımı; türemiş kelime ve çeşitleri; ön ekler. Metin çeşitleri. 18-19. yy. metinlerinin özellikleri. Örnek metinler
8- Eski Anadolu Türkçesi ve özellikleri. Aruz vezni ve özellikleri; Türk aruzunun özellikleri. Örnek metinler
9- Arapça kelime ve tamlama şekilleri; Farsça tamlama biçimleri; örnek metinler
10- Arapça kelime ve tamlama şekilleri; Farsça tamlama biçimleri: örnek metinler
11- Osmanlı Türkçesinde kullanılan edatlar, mastarlar; türemiş isim ve sıfatlar, türeme özellikleri; birleşik kelime ve türleri; örnek metinler
12- Osmanlı Türkçesinde kullanılan edatlar, mastarlar; türemiş isim ve sıfatlar, türeme özellikleri; birleşik kelime ve türleri; örnek metinler
13- Metin Okuma
14- Metin Okuma
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Osmanlı Türkçesi ile Türkiye Türkçesi arasındaki farkı kavrar
2- Osmanlı Türkçesinde kullanılan harfleri ve özelliklerini tanır
3- Osmanlı Türkçesinde kullanılan yabancı unsurları tanır
4- Osmanlı Türkçesinin dilbilgisi özelliklerini tanır
5- Osmanlı Türkçesinde kullanılan fiil yapılarını tanır
6- Osmanlı Türkçesi manzum metinlerinde kullanılan aruz ölçüsünü tanır
7- Farsça ve Arapça temel dilbilgisi kurallarını ayırt eder
8- Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu bir metni okuyabilir
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2- Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi alanında bilimsel araştırma yapabilir.
3- Bu alanın öğretimine yönelik strateji, yöntem ve tekniklerini etkili biçimde kullanır.
4- Öğretim süreci içinde ve dışında etkili iletişim becerilerine sahip olur.
5- Din ve değerlerle ilgili temel kavramları tanır.
6- Kuran ve Hz. Muhammed in söz ve öğretileri ile ilgili temel bilgilere sahip olur.
7- Dinler ve dini akımlar hakkında bilgi sahibi olur.
8- Günümüz inanç problemleri ve güncel dini konular hakkında bilgi sahibi olur.
9- Eğitim ve öğretim vereceği yaş grubuna ait gelişimsel ve ruhsal bilgi donanımına sahip olur.
10- Öğrencilerin öğretim sürecindeki gelişimlerini izlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme uygulamaları yapabilir.
11- Bilgi ve iletişim teknolojilerini teknik ve pedagojik olarak kullanabilme becerisine sahip olur.
12- Türk eğitim tarihi ve sisteminin yapısı, tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
13- Türk islam sanatları, edebiyatı ve musikisi hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
14- Topluma hizmet bilinci ile görev misyonunu yerine getirme becerisine sahip olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     66
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri
Yardımcı Kaynaklar İnternet ortamındaki dersler

Ders ile ilgili dosyalar