Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HATİCE YÜCELER KAÇMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HATİCE YÜCELER KAÇMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
AKTİF YÖNTEM
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı;cerrahi hastalıkları hemşireliğine temel oluşturabilecek kavram, durum ve yaklaşımları tartışmak, bakış açısı oluşturmak ve edinilen bilgilerin uygulamaya aktarılabilmesini sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders cerrahi gerektiren hastalıklarına ilişkin sorunu olan erişkin bireyin bakım gereksinimlerinin çözümlenmesinde temel oluşturacak kavram ve konuları inceler.
|
1- |
Tanışma ve Derse Giriş
|
2- |
Ulusal Sağlık Politikaları
|
3- |
Hemşirelik ile İlgili Kanun ve Yönetmelikler
|
4- |
Doku zedelenmesi-Yara-Cerrahi Yara ve Hemşirelik Yaklaşımları
|
5- |
Sıvı- elektrolit ve Asit-Baz dengesi
|
6- |
Cerrahide Şok ve Hemşirelik Yaklaşımları
|
7- |
Cerrahi Hemşireliği ve Etik
|
8- |
Hemşirelikte kanıta dayalı uygulamaların güncel çalışmalara aktarılmasında hemşirenin rolü
|
9- |
Cerrahi girişimlerde stres yönetimi
|
10- |
Ağrı & Postoperatif Ağrı ve Hemşirelik Yaklaşımları
|
11- |
Ameliyat Öncesi Bakım
|
12- |
Ameliyat Sonrası Bakım
|
13- |
Cerrahi Hastalarında Yaşam Kalitesi
|
14- |
Cerrahi Hastalarında Özbakım
|
15- |
Cerrahi Hastalıklar Hemşireliğinde Son Yenilikler
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ulusal sağlık politikalarını açıklar ve tartışır.
|
2- |
Cerrahi hemşirelerin görev ve sorumlulukları tanımlar.
|
3- |
Cerrahi hastasının yara bakımını planlar.
|
4- |
Cerrahide sıvı yönetimi ve asit baz dengesinin yönetimini ifade eder.
|
5- |
Cerrahi hastalarında ağrı yönetimi kavramını açıklar.
|
6- |
Cerrahi hastalarında stres yönetimini açıklar.
|
7- |
Cerrahi hastasının perioperatif bakımını planlar.
|
8- |
Cerrahi Hastalarında karşılaşılan etik problemlerini örneklendirir.
|
9- |
Cerrahi Hastalarında Yaşam Kalitesi ve Öz Bakımın önemini açıklar.
|
10- |
Cerrahide güncel kanıta dayalı uygulamaları ve son yenilikleri ifade eder.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Hemşirelik felsefesini bilir
|
|
2- |
Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
|
|
3- |
Hemşireliğin mesleki değerlerini içselleştirir
|
|
4- |
Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
|
|
5- |
Sağlık alanındaki modern, teknik ve bilgi teknolojilerini bilerek kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları doğrultusunda bilgi ve becerisini kullanır
|
|
6- |
Grup içinde -lider ve/veya üye olarak- uyum içinde çalışır.
|
|
7- |
İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir.
|
|
8- |
Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır
|
|
9- |
Hemşirelik alanına katkı sağlayacak araştırmalar yapar
|
|
10- |
Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler
|
|
11- |
Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder
|
|
12- |
Kanıta dayalı uygulamaları hemşirelik bakımına yansıtır
|
|
13- |
Hemşirelik öğretiminin temel felsefesini bilir
|
|
14- |
Hemşirelik öğretiminde uygun öğretim ilke ve yöntemleri kullanır
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
10
|
50
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
10
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
204
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Karadakovan A, Aslan FE. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım Nobel Kitabevi, İstanbul, 2010.
Çelik S, Taşdemir N. Güncel Yöntemlerle Cerrahi Hastalıklarda Bakım’’ Çukurova Nobel Tıp Kitabevi, Antalya, 2018.
Akyolcu N, Aksoy G, Kanan N. Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011.
Akyolcu N, Aksoy G, Kanan N. Cerrahi Hemşireliği I. Nobel Kitabevi, İstanbul, 2018.
Akyolcu N, Aksoy G, Kanan N. Cerrahi Hemşireliği II. Nobel Kitabevi, İstanbul, 2018.
Eti Aslan F. Cerrahi Bakım: Vaka Analizleri İle Birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2017.
Özhan Elbaş N. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Akıl Notları. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara, 2015.
Ovayolu N, Ovayolu Ö. (Edit.) Patofizyoloji. Çukurova Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2016.
Nurten A, Anğ Ö. (Edit.). Basitleştirilmiş Klinik Patofizyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016.
Dahili ve Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. Dentlinger N, Ramdin V, Çeviri Editörleri, Çelik S, Yeşilbalkan Usta Ö, Nobel Akademik yayıncılık, Ankara, 2015.
Burke KM, Mohn-Brown EL, Eby L. MedicalSurgical Nursing Care. Pearson, 2011.
Sayek İ, Sayek Temel Cerrahi. Güneş Tıp Kitabevi, Ankara, 2013.
Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği Klinik El Kitabı. Perrecone M.R, Shannon C.E. Çeviri Editörleri, Mert H, Bilik Ö. Palme Yayıncılık
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Seminer konularına ilişkin ulaşıbilen tüm güncel makaleler
|
|