Ön koşul dersleri
|
BİK 603 kodlu doktora dersi alınmış olmalıdır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ÇİĞDEM KARAKÜKCÜ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SEMA KADER KÖSE
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
---------
|
Dersin veriliş şekli
|
Haftada 3 saat teorik ders yapılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu derste, endomembran sistemi, endositoz ve ekzositozun genel özellikleri, endoplazmik retikulum, Golgi kompleksi, lizozom ve peroksizom gibi organellerin yapısı ve fonksiyonları öğretilecektir.
|
Dersin tanımı
|
Sadece doktora eğitimi yapan öğrenciler, ders alabilirler.
Öğrencilerin derse devam mecburiyetleri vardır.
|
1- |
Endomembran sistemi.
|
2- |
Endoplazmik retikulum, yapısı ve fonksiyonları, mikrozomlar.
|
3- |
Yağ asitlerinin sentezi.
|
4- |
Trigliserid ve fosfolipidlerin sentezi.
|
5- |
Kolesterol sentezi ve kolestrolden sentezlenen metabolitler.
|
6- |
Lipid transportu (lipoproteinlerin metabolizması).
|
7- |
Detoksifikasyon.
|
8- |
Protein hedefleme yolları ve eksport protein sentezi.
|
9- |
Golgi kompleksi, yapısı ve fonksiyonları, glikozilasyon
|
10- |
Endositoz - ekzositoz ve örnekleri.
|
11- |
Lizozomlar, yapı ve fonksiyonları.
|
12- |
Peroksizomlar, yapı ve fonksiyonları.
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Endomembran sistemini oluşturan nükleer membran, endoplazmik retikulum (ER), Golgi kompleksi, lizozom ve peroksizom gibi organelleri tanıyacak ve birbirleri arasındaki ilişkiyi öğrenecek.
|
2- |
Endoplazmik retikulumun yapısı ve fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olacak ve mikrozomların eldesinde kullanılan yöntemleri öğrenecek.
|
3- |
Düz endoplazmik retikulum (DER)’da gerçekleşen yağ asitleri, trigliserid, fosfolipid ve kolesterol sentezi ile kolesterolden sentezlenen metabolitleri ve detoksifikasyon mekanizmasını öğrenecek.
|
4- |
Lipoproteinleri tanıyacak, sentezini ve kan plazması yoluyla dokular arasında nasıl taşındığını öğrenecek.
|
5- |
Granüllü endoplazmik retikulum (GER)’da gerçekleşen eksport protein sentezini, protein hedefleme yollarını ve hem GER ve hem de Golgi kompleksinde gerçekleşen glikozilasyon mekanizmalarını öğrenecek.
|
6- |
Golgi kompleksinin yapısı ve glikozilasyonun yanı sıra, Golgi kompleksinde gerçekleşen diğer metabolik olayları ve bir dağıtım merkezi olarak Golgi kompleksinin fonksiyonunu öğrenecek.
|
7- |
Makromoleküllerin hücre içi ve dışına taşınmasını sağlayan endositoz ve ekzositoz yollarını, örnekleriyle öğrenecek.
|
8- |
Lizozom ve peroksizom yapılarını ve bu organellerde gerçekleşen metabolik olayları öğrenecek.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Pedodonti teorilerini uygulama bilgi ve yeteneği geliştirebilme
|
|
2- |
Tıbbi alanlar başta olmak üzere farklı disiplinlerle çalışarak yeni bilgiler oluşturabilme
|
|
3- |
Pedodonti alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
|
|
4- |
Pedodonti alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
15
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
5
|
70
|
Toplam iş yükü
|
|
|
203
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders sorumlusu tarafından hazırlanan ppt dosyaları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Alberts B, Bray D, Lewis J et al. Molecular biology of the cell (3rd ed). Garland Publishing, Inc 1994.
2-Nelson DL, Cox MM. Lehninger Principles of Biochemistry (3rd ed), Worth Publishers, New York, 2000.
|
|