Ön koşul dersleri
|
BİK 603 kodlu doktora dersi alınmış olmalıdır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ÇİĞDEM KARAKÜKCÜ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SEMA KADER KÖSE
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
---------
|
Dersin veriliş şekli
|
Haftada 3 saat teorik ders yapılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu derste, endomembran sistemi, endositoz ve ekzositozun genel özellikleri, endoplazmik retikulum, Golgi kompleksi, lizozom ve peroksizom gibi organellerin yapısı ve fonksiyonları öğretilecektir.
|
Dersin tanımı
|
Sadece doktora eğitimi yapan öğrenciler, ders alabilirler.
Öğrencilerin derse devam mecburiyetleri vardır.
|
1- |
Endomembran sistemi.
|
2- |
Endoplazmik retikulum, yapısı ve fonksiyonları, mikrozomlar.
|
3- |
Yağ asitlerinin sentezi.
|
4- |
Trigliserid ve fosfolipidlerin sentezi.
|
5- |
Kolesterol sentezi ve kolestrolden sentezlenen metabolitler.
|
6- |
Lipid transportu (lipoproteinlerin metabolizması).
|
7- |
Detoksifikasyon.
|
8- |
Protein hedefleme yolları ve eksport protein sentezi.
|
9- |
Golgi kompleksi, yapısı ve fonksiyonları, glikozilasyon
|
10- |
Endositoz - ekzositoz ve örnekleri.
|
11- |
Lizozomlar, yapı ve fonksiyonları.
|
12- |
Peroksizomlar, yapı ve fonksiyonları.
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Endomembran sistemini oluşturan nükleer membran, endoplazmik retikulum (ER), Golgi kompleksi, lizozom ve peroksizom gibi organelleri tanıyacak ve birbirleri arasındaki ilişkiyi öğrenecek.
|
2- |
Endoplazmik retikulumun yapısı ve fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olacak ve mikrozomların eldesinde kullanılan yöntemleri öğrenecek.
|
3- |
Düz endoplazmik retikulum (DER)’da gerçekleşen yağ asitleri, trigliserid, fosfolipid ve kolesterol sentezi ile kolesterolden sentezlenen metabolitleri ve detoksifikasyon mekanizmasını öğrenecek.
|
4- |
Lipoproteinleri tanıyacak, sentezini ve kan plazması yoluyla dokular arasında nasıl taşındığını öğrenecek.
|
5- |
Granüllü endoplazmik retikulum (GER)’da gerçekleşen eksport protein sentezini, protein hedefleme yollarını ve hem GER ve hem de Golgi kompleksinde gerçekleşen glikozilasyon mekanizmalarını öğrenecek.
|
6- |
Golgi kompleksinin yapısı ve glikozilasyonun yanı sıra, Golgi kompleksinde gerçekleşen diğer metabolik olayları ve bir dağıtım merkezi olarak Golgi kompleksinin fonksiyonunu öğrenecek.
|
7- |
Makromoleküllerin hücre içi ve dışına taşınmasını sağlayan endositoz ve ekzositoz yollarını, örnekleriyle öğrenecek.
|
8- |
Lizozom ve peroksizom yapılarını ve bu organellerde gerçekleşen metabolik olayları öğrenecek.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Evcil hayvanlarda üreme ile ilgili olan hormonların yapıları ve işlevleri konusunda yeterli bilgi edinmek.
|
|
2- |
Gametogenezisin oluşum süreci ve hormonal mekanizması, ovum ve spermatozoitlerin genital kanaldaki göçü, gametogenezisi etkileyen etkenler, kan-testis bariyeri ve epididimisin işlevleri, kapasitasyon ve akrozom reaksiyonu, fertilizasyon (füzyon, aktivasyon, penetrasyon) konularında bilgi sahibi olmak.
|
|
3- |
Androloji ile ilgili özel muayene sistematiği, genital organların morfolojik ve işlevsel muayenesi, spermanın mikrobiyolojik muayenesi, spermanın ince (ultra-struktural) yapısı, spermanın kalitesini etkileyen etkenler, spermatolojik muayene, spermanın kısa ve uzun süreli saklanması ve dondurulması, sperma dondurma yöntemleri, spermanın eritilmesinde dış faktörlerin etkisi, eritme ve eritme sonrası yapılanları bilmek ve bunları uygulayabilmek.
|
|
4- |
Dişilerde reprodüktif anatomi, gonadların embriyonik gelişmesi, uterusun histolojik, anatomik ve fizyolojik yapısı, fertilizasyon ve erken embriyonik gelişim, luteal mekanizma, implantasyon ve doğum sonrası uterusun involusyonu, servikal mukus, spermatozoa migrasyonu, oogenezis, fertilizasyon akrozomal enzimler, füzyon, aktivasyon, penetrasyon, singami ve polispermi bloğu olgularını bilmek.
|
|
5- |
Senkronizasyon yöntemleri, yararları, süperovulasyon, embriyo transferi, vericilerin senkronizasyonu ve superovulasyonu, alıcıların östrus senkronizasyonu, uterus yıkaması, embriyoların gelişim evreleri, aranması, ve değerlendirilmesi, embriyo transfer teknikleri ile ilgili bilgileri bilmek ve uygulayabilmek.
|
|
6- |
Embriyo üretimi, in-vitro kültürü, embriyoların dondurulması, cinsiyet tayini, oositin dondurulması, klonlama, intrastoplazmik sperm enjeksiyonu gibi reprodüktif biyoteknoloji konularında bilgiye sahip olmak ve bunları uygulayabilmek.
|
|
7- |
Büyük ruminantlarda üreme ile ilgili hormonlar, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı ve muayenesi, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu, suni tohumlama teknikleri, östrus senkronizasyon yöntemleri, infertilite nedenleri konularında bilgi edinmek ve çözüm önerileri sunabilmek.
|
|
8- |
Atlarda üreme hormonları, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı ve muayenesi ile fizyolojisi, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu ve suni tohumlama teknikleri, östrus senkronizasyon yöntemleri, infertilite nedenleri ve çözüm önerileri konularında bilgi edinmek.
|
|
9- |
Küçük ruminantlarda üreme ile ilgili hormonlar, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı ve muayenesi, fizyolojisi, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu ve suni tohumlama teknikleri, östrus senkronizasyon yöntemleri, infertilite nedenleri ve çözüm önerileri konularında bilgi edinmek.
|
|
10- |
Köpeklerde ve kedilerde üreme ile ilgili hormonlar, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı, puberte, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu ve siklusu uyarma yöntemleri, vajinal sitoloji, suni tohumlama teknikleri ve uygulama nedenleri, infertilite nedenleri ve çözüm önerileri konularında bilgi edinmek.
|
|
11- |
Dişi genital organlarının yapısı, tavuklarda ve horozlarda üreme endokrinolojisi, kanatlı spermasının morfolojisi, horozdan sperma alma teknikleri, spermanın sulandırılması, tavuklara uygulanan suni tohumlama tekniği ve bu uygulamalarında fertiliteyi etkileyen başlıca nedenler ile ilgili bilgiye sahip olmak.
|
|
12- |
Erkek ve dişi balıkların reprodüktif anatomisi, spermatozoitlerin morfolojisi, spermatogenezis, üreme fizyolojisi, spermatolojik muayene, balık spermasının kısa ve uzun süreli saklanması ve dondurulması konularında bilgi edinmek. Deney hayvanlarının üreme organlarının anatomisi, laboratuvar hayvanlarında uygulanan başlıca üreme yöntemleri, puberte, seksüel sikluslar, çifleşme, ovulasyon, üreme verimini etkileyen bakım, beslenme ve çevre faktörleri ile ilgili bilgi sahibi olmak
|
|
13- |
Laboratuvar hayvanlarında dişi ve erkek genital organ yapıları, suni tohumlamaları, üretimi ve üretimle ilgili sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
|
14- |
Sperma sulandırıcıları ve sulandırıcıların özellikleri ve sulandırma işleminin uygulaması hakkında bilgi sahibi olmak.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
15
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
5
|
70
|
Toplam iş yükü
|
|
|
203
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders sorumlusu tarafından hazırlanan ppt dosyaları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Alberts B, Bray D, Lewis J et al. Molecular biology of the cell (3rd ed). Garland Publishing, Inc 1994.
2-Nelson DL, Cox MM. Lehninger Principles of Biochemistry (3rd ed), Worth Publishers, New York, 2000.
|
|