Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SENTAKS I |
Birinci düzey |
RDE 307 |
|
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe / Rusça
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ OLGA FJODOROVA DALKILIÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ OLGA FJODOROVA DALKILIÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, öğrenciyi sentaks ana kavramlarla tanıştırmaktır, öğrenciye cümle yapısını ve cümledeki kelimelerin sentakssel ve morfolojik rolü analize yapabilme becerisini kazandırmaktır, öğrencinin sentakssel, morfolojik ve grameri kuralların acısından uygun bir cümle olarak ifade edebilme becerisini geliştirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Sentaks dersinde teorik kuralların ve pratik örneklerin üzerinde Rus dilindeki cümlelerin yapısının incelemesi, açıklaması, tamamlanması ve üretimi yapılmaktadır. Öğrenci, sözlü ve görsel sunumların ve pratik alıştırmaların esnasında Rus cümlelerin ana ve yan ögeleri, kelime dizimin ve cümlelerin türleri ve onların içindeki kelimelerin grameri, morfolojik ve semantiksel rolü tanıyor ve kuralları kullanarak kendi dizim ve cümleleri üretiyor. Birinci dönem Rus dilindeki basit cümlelerin incelemesine odaklanıyor.
|
1- |
Sentaks tanımı. Basit ve birleşik dizimler. (Kalyuta 2010: 9-10)
|
2- |
Bağımsız ve bağımlı (deyim) dizimler. / Sözlü ve görsel sunum. Tanımların tartışması. Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 10-11)
|
3- |
Eşdeğeri kavramı (Kalyuta 2010: 11-12)
|
4- |
Dizim tanımı ve türleri: 1. Yüklemsi dizim; 2. Niteleyen dizim; 3. Nesnel dizim; 4. Bağıntılı dizim. (Kalyuta 2010: 12-13)
|
5- |
Dizim tanımı ve türleri: 1. Yüklemsi dizim; 2. Niteleyen dizim; 3. Nesnel dizim; 4. Bağıntılı dizim. (Kalyuta 2010: 12-13)
|
6- |
Dizim ögelerin arasındaki bağlantıların türleri: 1. Uyum; 2. Yönetme; 3. Bağlama. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 14-17)
|
7- |
Dizim ögelerin arasındaki bağlantıların türleri: 1. Uyum; 2. Yönetme; 3. Bağlama. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 14-17)
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Cümle türleri:
a) Yapısı bakımından - 1. Basit cümleler; 2. Birleşik cümleler.
b) Amaç bakımından - 1. Anlatı; 2. Soru; 3. Ünlem cümlesi.
Olumlu ve olumsuz cümle.
Basit cümlelerin türleri: 1. Tek ögeli cümle (Ad cümlesi ve Fiil/Yüklem cümlesi); 2. İki ögeli cümle.
/ Grup çalışması. Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 18-22)
|
10- |
Tek ögeli fiil/yüklem cümlesi: 1. Öznesiz cümle; 2. Belirli özneli cümle; 3. Belirsiz özneli cümle; 4. Genel-şahıslı cümle. / Tanımların tartışması, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 20-27)
|
11- |
Tek ögeli fiil/yüklem cümlesi: 1. Öznesiz cümle; 2. Belirli özneli cümle; 3. Belirsiz özneli cümle; 4. Genel-şahıslı cümle. / Tanımların tartışması, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 20-27)
|
12- |
Geniş ve dar cümlesi. Tam cümlesi. Tam olmayan cümle ve onun türleri: 1. Durumsal; 2. Bağlamsal; 3. Eksiltili cümle. Tam olmayan cümledeki tire. Bağlantılı tire. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 28-32)
|
13- |
Cümlenin ana ögeleri.
Özne. Özne ifade araçları.
Yüklem. Yüklem türleri ve ifade araçları.
Özne ve yüklem arasındaki tire. / Tanım tartışması, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 37-46)
|
14- |
Tekrar. Sınava hazırlık. / Pratik alıştırmalar, sorulara cevap. (Kalyuta 2010: 53-55)
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, Rus sentakse ait temel kavramları tanır ve önceki (morfoloji ve gramer alanındaki) bilgilere bağlayabilir.
|
2- |
Öğrenci, hem dizimin hem de cümlenin ögelerin rolü inceleyebilir.
|
3- |
Öğrenci, basit cümlenin türleri ayırabilir, teorik bakımından açıklayabilir, pratik bakımından farklı cümle türleri üretebilir.
|
4- |
Öğrenci, basit cümleye ait noktalama kuralları tanır ve uygulayabilir.
|
5- |
Öğrenci, işlettiği konular üzerinde tartışabilir ve kendi hataları düzeltme becerisine sahiptir.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Maliye alanı ile ilgili kavramsal ve kuramsal bilgilere uygulamadaki yansımaları da göz önüne alacak şekilde ileri düzeyde sahip olur
|
|
2- |
Mali olay ve olguları ekonomik, sosyal ve hukuki boyutlarıyla açıklar, mali göstergelere ilişkin verileri yorumlayabilir ve analiz edebilir
|
|
3- |
Maliye alanına ilişkin sorunları tespit edebilir, gerek ekip gerek bireysel olarak sorunları çözebilir, elde edilen bulguları rapor haline getirip sunabilir.
|
|
4- |
Teorik bilgilerinden hareketle mali sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak bu sorunların çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir.
|
|
5- |
Vergilemenin teorik ve hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme, vergisel konularda toplumun farklı kesimlerine destek sağlama.
|
|
6- |
Maliye alanında bir yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, bilimsel ve mesleki konularda iletişim kurabilir.
|
|
7- |
Ekonomi biliminin teorik temelleri hakkında ileri seviyede bilgi sahibi olur, iktisadi gelişmeleri makro ve mikro düzeyde kuramsal açıdan değerlendirebilir.
|
|
8- |
Kamu mali yönetimi ve kamu bütçe sistemi hakkında bilgi sahibi olur, uygulanan politikalar ile arasında bağlantı kurabilir.
|
|
9- |
Muhasebe kayıt sistemi bilgisine sahip olur, işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar.
|
|
10- |
Temel bilgi teknolojilerini kullanarak, alanına özgü problemlere teknolojiye dayalı çözümler üretir.
|
|
11- |
İktisadi ve sosyal olayların analiz edilmesi için gerekli nitel ve nicel yöntemleri kullanabilir.
|
|
12- |
Sorumluluklarını yerine getirirken temel insani haklara ve özgürlüklere, çevre sağlığına, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı faaliyet ve davranış sergiler.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
13
|
1
|
13
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
101
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kalyuta, A. (2010). Pratik Rus Sentaksı. İstanbul: Multilingual
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Баранов, М.Т., Костяева, Т.А., Прудникова, А.В. (1993). Русский язык. Справочные материалы. Учебное пособие для учащихся. Москва: Просвещение.
2. Шевченко, Л.А., Пипченко, Н.М. (1988). Пособие по русскому языку для поступающих в вузы. 2-е изд. Минск: Издательство " Университетское".
|
|