Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Rus Dili ve Edebiyati > SENTAKS I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SENTAKS I Birinci düzey RDE 307 Zorunlu 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Rusça
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ OLGA FJODOROVA DALKILIÇ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ OLGA FJODOROVA DALKILIÇ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli yüz yüze
Dersin amacı Dersin amacı, öğrenciyi sentaks ana kavramlarla tanıştırmaktır, öğrenciye cümle yapısını ve cümledeki kelimelerin sentakssel ve morfolojik rolü analize yapabilme becerisini kazandırmaktır, öğrencinin sentakssel, morfolojik ve grameri kuralların acısından uygun bir cümle olarak ifade edebilme becerisini geliştirmektir.
Dersin tanımı Sentaks dersinde teorik kuralların ve pratik örneklerin üzerinde Rus dilindeki cümlelerin yapısının incelemesi, açıklaması, tamamlanması ve üretimi yapılmaktadır. Öğrenci, sözlü ve görsel sunumların ve pratik alıştırmaların esnasında Rus cümlelerin ana ve yan ögeleri, kelime dizimin ve cümlelerin türleri ve onların içindeki kelimelerin grameri, morfolojik ve semantiksel rolü tanıyor ve kuralları kullanarak kendi dizim ve cümleleri üretiyor. Birinci dönem Rus dilindeki basit cümlelerin incelemesine odaklanıyor.

Dersin içeriği
1- Sentaks tanımı. Dizim tanımı ve türleri: 1. Yüklemsi dizim; 2. Niteleyen dizim; 3. Nesnel dizim; 4. Bağıntılı dizim. Basit ve birleşik dizimler. Bağımsız ve bağımlı (deyim) dizimler. / Sözlü ve görsel sunum. Tanımların tartışması. Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 9-13)
2- Dizim ögelerin arasındaki bağlantıların türleri: 1. Uyum; 2. Yönetme; 3. Bağlama. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 14-17)
3- Cümle türleri: a) Yapısı bakımından - 1. Basit cümleler; 2. Birleşik cümleler. b) Amaç bakımından - 1. Anlatı; 2. Soru; 3. Ünlem cümlesi. Olumlu ve olumsuz cümle. Basit cümlelerin türleri: 1. Tek ögeli cümle (Ad cümlesi ve Fiil/Yüklem cümlesi); 2. İki ögeli cümle. / Grup çalışması. Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 18-22)
4- Tek ögeli fiil/yüklem cümlesi: 1. Öznesiz cümle; 2. Belirli özneli cümle; 3. Belirsiz özneli cümle; 4. Genel-şahıslı cümle. / Tanımların tartışması, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 20-27)
5- Geniş ve dar cümlesi. Tam cümlesi. Tam olmayan cümle ve onun türleri: 1. Durumsal; 2. Bağlamsal; 3. Eksiltili cümle. Tam olmayan cümledeki tire. Bağlantılı tire. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 28-32)
6- Cümlenin ana ögeleri. Özne. Özne ifade araçları. Yüklem. Yüklem türleri ve ifade araçları. Özne ve yüklem arasındaki tire. / Tanım tartışması, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 37-46)
7- Tekrar. Sınava hazırlık. / Pratik alıştırmalar, sorulara cevap. (Kalyuta 2010: 53-55)
8- ARA SINAV
9- Cümlenin ikinci ögeleri: niteleyici, nesne ve koşul. / Tanımların sunumu. Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 46-52)
10- Cümlenin ikinci ögeleri, türleri ve noktalama işaretleri. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 46-52)
11- Cümlenin ikinci ögeleri, türleri ve noktalama işaretleri. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 46-52)
12- Cümlenin aynı cins ögeleri ve noktalama kuralları. Genelleme sözcükleri. Bircinsten ve bircinsten olmayan niteliyici. / Tanımların sunumu ve tartışması. Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 58-63)
13- Ara sözcük, seslenme ve ünlem. Noktalama kuralları. / Grup çalışması, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 64-69)
14- Tekrar. Sınava hazırlık. / Pratik alıştırmalar, sorulara cevap. (Kalyuta 2010: 70-73)
15- FİNAL SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenci, Rus sentakse ait temel kavramları tanır ve önceki (morfoloji ve gramer alanındaki) bilgilere bağlayabilir.
2- Öğrenci, hem dizimin hem de cümlenin ögelerin rolü inceleyebilir.
3- Öğrenci, basit cümlenin türleri ayırabilir, teorik bakımından açıklayabilir, pratik bakımından farklı cümle türleri üretebilir.
4- Öğrenci, basit cümleye ait noktalama kuralları tanır ve uygulayabilir.
5- Öğrenci, işlettiği konular üzerinde tartışabilir ve kendi hataları düzeltme becerisine sahiptir.
6-
7-
8-
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2- Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
3- Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
4- Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
5- Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
6- Edebiyat ve dilbilim alanlarında araştırma ve akademik yayın yapma becerisi kazanır.
7- Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
8- Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme becerisi kazanır ve Rus kültürü hakkında yeteri seviyede bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
9-
10- Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
11- Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
12- Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
13- Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
14- .
15- .
16- .
17- .
18- .
19- .
20- .
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 13 1 13
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     101
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 1 0
Ödev 13 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kalyuta, A. (2010). Pratik Rus Sentaksı. İstanbul: Multilingual
Yardımcı Kaynaklar 1. Баранов, М.Т., Костяева, Т.А., Прудникова, А.В. (1993). Русский язык. Справочные материалы. Учебное пособие для учащихся. Москва: Просвещение. 2. Шевченко, Л.А., Пипченко, Н.М. (1988). Пособие по русскому языку для поступающих в вузы. 2-е изд. Минск: Издательство " Университетское".

Ders ile ilgili dosyalar