Giriş | English

Yüksek Lisans > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Fen Bilgisi Eğitimi (y.l) > BİLİM FELSEFESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİM FELSEFESİ İkinci düzey İFE 509 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı Bilim felsefesine yön veren insanların çalışmalarını incelemek ve yüksek lisans eğitimine ve tez çalışmalarına yön verecek felsefi görüşleri kazanmak.
Dersin tanımı Bilim felsefesine yön veren insanların çalışmalarını inceler ve yüksek lisans eğitimine ve tez çalışmalarına yön verecek felsefi görüşleri kazanır.

Dersin içeriği
1- Tanışma
2- Pozitivizm Auguste Comte
3- Mantıksal Pozitivizm Rudolf Carnap ve diğerleri
4- Yanlışlamacılık Karl R. Popper
5- Bilimsel Devrimlerin Yapısı Thomas Kuhn
6- Dil ve Bilim Ludwig Wittgenstein
7- Bilimsel araştırma programları metodolojisi: Lakatos sentezi Imre Lakatos
8- Yönteme Karşı Paul Feyerabend
9- 1- Bilişsel Gelişim Kuramı ve eğitim Jean Piaget 2- Sosyal Öğrenme Kuramı/Albert Bandura
10- 1- Pragmatizim ve eğitim John Dewey 2- Bektaş''ın felsefi denge kuramı
11- Sosyal biliş kuramı (Sosyal yapılandırmacılık/constructivism)/Lev Vygotsky
12- 1- Bilim, islam ve teknoloji tarihi/Fuat Sezgin 2- Richard Feynman (Kuantum Elektrodinamiği ve eğitim)
13- Bilim Tarihine Yön Verenler 1- Albert Einstein 2- Isaac Newton
14- Bilim Tarihine Yön Verenler 1- Charles Darwin 2- Aziz Sancar
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Ders sonunda öğrenciler; 1. Bilim felsefesine yön veren düşünürlerin çalışmalarını incelerler a. Auguste Comte b. Rudolf Carnap ve mantıksal pozitivistler c. Karl R. Popper d. Thomas Kuhn e. Ludwig Wittgenstein f. Imre Lakatos g. Paul Feyerabend h. John Dewey i. Jean Piaget j. Albert Bandura k. Richard Feynman l. Lev Vygotsky m. Fuat Sezgin n. Albert Einstein o. Isaac Newton p. Charles Darwin q. Aziz Sancar s. Oktay Bektaş
2- Ders sonunda öğrenciler; 1. Bilim felsefesine yön veren düşünürlerin çalışmalarını incelerler a. Auguste Comte b. Rudolf Carnap ve mantıksal pozitivistler c. Karl R. Popper d. Thomas Kuhn e. Ludwig Wittgenstein f. Imre Lakatos g. Paul Feyerabend h. John Dewey i. Jean Piaget j. Albert Bandura k. Richard Feynman l. Lev Vygotsky m. Fuat Sezgin n. Albert Einstein o. Isaac Newton p. Charles Darwin q. Aziz Sancar s. Oktay Bektaş
3- Ders sonunda öğrenciler; 1. Bilim felsefesine yön veren düşünürlerin çalışmalarını incelerler a. Auguste Comte b. Rudolf Carnap ve mantıksal pozitivistler c. Karl R. Popper d. Thomas Kuhn e. Ludwig Wittgenstein f. Imre Lakatos g. Paul Feyerabend h. John Dewey i. Jean Piaget j. Albert Bandura k. Richard Feynman l. Lev Vygotsky m. Fuat Sezgin n. Albert Einstein o. Isaac Newton p. Charles Darwin q. Aziz Sancar s. Oktay Bektaş
4- Ders sonunda öğrenciler; 1. Bilim felsefesine yön veren düşünürlerin çalışmalarını incelerler a. Auguste Comte b. Rudolf Carnap ve mantıksal pozitivistler c. Karl R. Popper d. Thomas Kuhn e. Ludwig Wittgenstein f. Imre Lakatos g. Paul Feyerabend h. John Dewey i. Jean Piaget j. Albert Bandura k. Richard Feynman l. Lev Vygotsky m. Fuat Sezgin n. Albert Einstein o. Isaac Newton p. Charles Darwin q. Aziz Sancar s. Oktay Bektaş
5- Ders sonunda öğrenciler; 1. Bilim felsefesine yön veren düşünürlerin çalışmalarını incelerler a. Auguste Comte b. Rudolf Carnap ve mantıksal pozitivistler c. Karl R. Popper d. Thomas Kuhn e. Ludwig Wittgenstein f. Imre Lakatos g. Paul Feyerabend h. John Dewey i. Jean Piaget j. Albert Bandura k. Richard Feynman l. Lev Vygotsky m. Fuat Sezgin n. Albert Einstein o. Isaac Newton p. Charles Darwin q. Aziz Sancar s. Oktay Bektaş
6- Ders sonunda öğrenciler; 1. Bilim felsefesine yön veren düşünürlerin çalışmalarını incelerler a. Auguste Comte b. Rudolf Carnap ve mantıksal pozitivistler c. Karl R. Popper d. Thomas Kuhn e. Ludwig Wittgenstein f. Imre Lakatos g. Paul Feyerabend h. John Dewey i. Jean Piaget j. Albert Bandura k. Richard Feynman l. Lev Vygotsky m. Fuat Sezgin n. Albert Einstein o. Isaac Newton p. Charles Darwin q. Aziz Sancar s. Oktay Bektaş
7- Ders sonunda öğrenciler; 1. Bilim felsefesine yön veren düşünürlerin çalışmalarını incelerler a. Auguste Comte b. Rudolf Carnap ve mantıksal pozitivistler c. Karl R. Popper d. Thomas Kuhn e. Ludwig Wittgenstein f. Imre Lakatos g. Paul Feyerabend h. John Dewey i. Jean Piaget j. Albert Bandura k. Richard Feynman l. Lev Vygotsky m. Fuat Sezgin n. Albert Einstein o. Isaac Newton p. Charles Darwin q. Aziz Sancar s. Oktay Bektaş
8- Ders sonunda öğrenciler; 1. Bilim felsefesine yön veren düşünürlerin çalışmalarını incelerler a. Auguste Comte b. Rudolf Carnap ve mantıksal pozitivistler c. Karl R. Popper d. Thomas Kuhn e. Ludwig Wittgenstein f. Imre Lakatos g. Paul Feyerabend h. John Dewey i. Jean Piaget j. Albert Bandura k. Richard Feynman l. Lev Vygotsky m. Fuat Sezgin n. Albert Einstein o. Isaac Newton p. Charles Darwin q. Aziz Sancar s. Oktay Bektaş
9- Ders sonunda öğrenciler; 1. Bilim felsefesine yön veren düşünürlerin çalışmalarını incelerler a. Auguste Comte b. Rudolf Carnap ve mantıksal pozitivistler c. Karl R. Popper d. Thomas Kuhn e. Ludwig Wittgenstein f. Imre Lakatos g. Paul Feyerabend h. John Dewey i. Jean Piaget j. Albert Bandura k. Richard Feynman l. Lev Vygotsky m. Fuat Sezgin n. Albert Einstein o. Isaac Newton p. Charles Darwin q. Aziz Sancar s. Oktay Bektaş
10- Ders sonunda öğrenciler; 1. Bilim felsefesine yön veren düşünürlerin çalışmalarını incelerler a. Auguste Comte b. Rudolf Carnap ve mantıksal pozitivistler c. Karl R. Popper d. Thomas Kuhn e. Ludwig Wittgenstein f. Imre Lakatos g. Paul Feyerabend h. John Dewey i. Jean Piaget j. Albert Bandura k. Richard Feynman l. Lev Vygotsky m. Fuat Sezgin n. Albert Einstein o. Isaac Newton p. Charles Darwin q. Aziz Sancar s. Oktay Bektaş

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanı ile ilgili ileri düzeyde alan bilgisine, becerisine sahip olur ve bunu gerçek öğretim ortamlarında kullanır. 3- 4- 5- 6- 7- 8-
2- Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili ileri düzeyde pedagojik bilgi ve becerilere sahip olur.
3- Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
4- Bilgi ve İletişim Teknolojilerini alanı ile ilgili kavramların öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
5- Mesleğini icra edeceği öğrenci grubunun gelişim özelliklerini ve öğrenme biçimlerini bilir, bu özelliklere uygun etkili planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapabilir.
6- Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur
7- Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve kullanır.
8- Branşı ile ilgili alan eğitimine yönelik ulusal ve uluslarası düzeydeki gelişim ve değişimleri takip eder, öğrenir ve kullanır. 9-
9- Disiplinler arası çalışmalar yürütebilecek ve çalışmalarını farklı disiplinlerle ilişkilendirebilecek düzeyde genel kültür bilgisine sahip olur. Alanları ile ilgili konularda öğrencilere yönelik orijinal etkinlikler ve öğretim materyalleri geliştirebilecek ve uygulayabilecek bilgi ve becerilere sahip olur.
10- Mesleki Gelişim ve Yaşam boyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
11- Problem çözme yeteneklerini hem matematik eğitimi alanında hem de disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir.
12- Alanıyla ilgili çalışmalarda etik değerleri bilir ve uyar.
13- Alanıyla ilgili çalışmaları rapor haline getirebilir ve sunabilir
14- Bilimsel çalışma sürecinde kullanacağı verileri toplama, ölçme ve istatistiksel olarak ifade etme ve yorumlama becerilerini kazanır.
15- Fenbilgisi eğitimi alanında meydana gelen gelişmeleri yerel ve evrensel boyutta değerlendirebilir.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 14 3 42
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 14 3 42
Toplam iş yükü     154
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 14 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Bektaş O. ve Sarıtaş, D. (2023). FELSEFE, BİLİM VE EĞİTİM. Bilim Felsefesi Merceğinden Eğitime Yansımalar. ASOS Yayın evi.
Yardımcı Kaynaklar 1. Karl Raimund Popper (Çeviren Ali Nalbant). Hayat Problem Çözmektir. Yapı Kredi Yayınları 2. Thomas S. Kuhn (Çeviren Nilüfer Kuyaş). Bilimsel Devrimlerin Yapısı. Kırkımızı Yayınları 3. Jean Baudouin (Çeviren Bülent Gözkan). Karl Popper. İletişim Yayınları 4. T. S. Kuhn (Çeviren Halil Turan, Dursun Bayrak, Sinan K. Çelik). Kopernik Devrimi. İmge Kitapevi Yayınları 5. Karl R. Popper (Çeviren İlknur Aka ve İbrahim Turan). Bilimsel Araştırmanın Mantığı. Yapı Kredi Yayınları 6. James Gleick (Çeviri Mehmet Doğan). Isaac Newton. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi 7. Albert Einstein (Çeviri Gülen Aktaş). İzafiyet Teorisi. Say Yayınları. 8. Vladimir Pistalo. (Çeviri Süeda Kaya). Tesla. Maskelerle Çevrili Bir Hayat. Zeplin Kitap Yayınları 9. John Gribbin. (Çeviri Barış Gönülşen). Bilim Tarihi. Alfa Bilim Yayınları. 10. Stephen Hawking (Çeviri Nezihe Bahar). Kara Delikler ve Bebek Evrenler. Alfa Bilim Yayınları. 11. Stephen Hawking (Çeviri Barış Gönülşen). Zamanın Kısa Tarihi. Alfa Bilim Yayınları. 12. Orhan Bursalı. Aziz Sancar ve Nobel’in Öyküsü. Kırmızı Kedi Yayınları. 13. Stephen Hawking ve Leonard Mlodinow. (Çeviri Selma Öğünç). Büyük Tasarım. Doğan Kitap Yayınları. 14. Christophe Grojean ve Laurent Vacavant (Çeviren İsmail Yerguz). Higgs Bozonu. Say Yayınları. 15. Richard P. Feynman (Çeviren Nermin Arık). Fizik Yasaları Üzerine. Alfa Bilim Yayınları. 16. Caner Taslaman. Kuantum Teorisi Felsefe ve Tanrı. İstanbul Yayınevi. 17. Rob İliffe (Editör Melek Dosay Gökdoğan). Bilim Tarihi. Lotus Yayınevi 18. Philip Frank (Çeviren Dilek Kadıoğlu). Bilim Felsefesi. Say Yayınları. 19. Veysel Sönmez. Bilim Felsefesi. Anı Yayıncılık. 20. Ömer Demir (2012). Bilim Felsefesi. Sentez Yayıncılık. 21. Fuat Sezgin (2018). Bilim Tarihi Sohbetleri. Timaş Yayınları. 22. Doğan Özlem (2016). Bilim Felsefesi. Notos Kitap Yayınevi

Ders ile ilgili dosyalar