Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GÖRÜNTÜ ESTETİĞİ |
Birinci düzey |
RTS341 |
Seçmeli |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET KÖPRÜ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Öğr. Gör. Mehmet Köprü
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
Görsel materyallerin oluşturulmasında ve yorumlanmasında; kuramsal, uygulayımsal ve tarihsel bir temel oluşturmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Görüntü kavramı, görsel duyu ve algı, ilişkisel ve estetik bağlam gibi teorik konularla; görsel kompozisyon elemanları, ışık-gölge, simetri gibi uygulayımsal konuların birlikte verildiği; görüntüye, görmeye ve görsel estetiğe dair genel bir alt yapı dersidir.
|
1- |
Görsel duyu ve algı; görüntünün fiziği; görme ve görüş farkı; bağlam.
|
2- |
Sanatta güzellik ve düzen ilişkisi; görsel estetikte değişmeyen kaideler
|
3- |
Kompozisyonu oluşturan elemanlar.
|
4- |
Işık ve gölgeye giriş; ışığın uzamsal, dokunsal ve zamansal fonksiyonları.
|
5- |
Gölgenin tanımı ve türleri; gölgenin tanımladıkları.
|
6- |
Işığın genel nitelikleri; sert ve yumuşak ışık; bol ve loş ışık; kaynaksal ve ortamsal ışık; parçalı ışıklandırma.
|
7- |
Işığın yönü; yönün sınıflandırılması; temel yatay ve dikey yönler.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Özel aydınlatma yöntemleri; Flaman sanatında ışık ve gölge; Leonardo da Vinci ve sfumato tekniği; Caravaggio ve tenebrizim tekniği.
|
10- |
Chiaroscure tekniği; Rembrandt aydınlatma; cameo aydınlatma; siluet aydınlatma.
|
11- |
Kompozisyonda açı; açının tanımlanması; açının türleri; görüş ve bakış noktası kavramları; dikey ve yatay açılar; nesnel ve öznel açılar.
|
12- |
Çerçe ve boyut; çerçeve biçimi ve oranı; alan içi-alan dışı; ölçeklendirme, plan büyüklükleri.
|
13- |
Perspektif ve alan derinliği; perspektif türleri; derinlik algısı.
|
14- |
Kompozisyonun tanımlanması; kompozisyon türleri; açık ve kapalı kompozisyon; dingin ve dinamik kompozisyon.
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Görmekle bakmak arasındaki fark ayırt edilebilecek
|
2- |
Görsel bir çalışmayı oluşturan unsurlar özellikleriyle birlikte tanınabilecek
|
3- |
Sinema, televizyon veya fotoğraf çekimi gibi pratik uygulamalarda görsel estetiğin temel kuralları uygulanabilecek
|
4- |
Işığın görsel çalışmalardaki farklı kullanımları öğrenilecek
|
5- |
Kompozisyonun farklı türleri hakkında bilgi sahibi olunacak
|
6- |
Genel kompozisyon kuralları öğrenilecek
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
3
|
45
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
5
|
5
|
Toplam iş yükü
|
|
|
107
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Giriş Slaytı: https://docs.google.com/presentation/d/16x8gWjHMx7wjIGmtpjLc4qKpGGrhA4yW/edit?usp=sharing&ouid=110232282419041193442&rtpof=true&sd=true
Işık ve Gölge Slaytı:
https://docs.google.com/presentation/d/1GTAdBUcB6ew0dFGkOpazIEX9jsnLHPY8/edit?usp=sharing&ouid=110232282419041193442&rtpof=true&sd=true
Işığın Niteliği: https://docs.google.com/presentation/d/17Pzsh2ZnjHkeRZ82TtVlwOX6C9cqqJNI/edit?usp=sharing&ouid=110232282419041193442&rtpof=true&sd=true
Işığın Yönü: https://docs.google.com/presentation/d/1-snTuHU3BdIH7ptoNCAquOtmejvkly3e/edit?usp=sharing&ouid=110232282419041193442&rtpof=true&sd=true
Görsel Dil: https://docs.google.com/presentation/d/1dMrPYG1hxH9wXrlDWyyityKdrwVqq2v7/edit?usp=sharing&ouid=110232282419041193442&rtpof=true&sd=true
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Görme Biçimleri, John Berger, Metis yayınları
Görüntü Estetiği, Levend Kılıç, Yapı Kredi Yayınları
Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Blain Brown, Hil Yayınları
Film Sanatı, David Bordwell ve Kristin Thompson, De Ki Yayınları
|
|