Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENEL TOKSİKOLOJİ |
İkinci düzey |
VFT 532 |
|
2 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BİLAL CEM LİMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MURAT KANBUR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze haftada 3 saat teorik
|
Dersin amacı
|
Toksikolojinin tanımı ve tarihçesi konusunda bilgi vermek, toksikoloji konusunda genel kavramları öğretmek, toksikokinetik, toksikodinamik konularında bilgi sahibi olarak risk değerlendirmesi yapabilmek
|
Dersin tanımı
|
Toksikoloji yani zehir bilim, kimyasallar ile biyolojik sistem arasındaki etkileşimleri, zararlı sonuçları yönünden inceleyen bilim dalıdır ya da kimyasalların zararsızlık limitlerini belirleyen bilim dalıdır.
|
1- |
Toksikolojiye giriş
|
2- |
Zehirlenme tipleri, zehirlerin etkileri ve zehirler arasında etkileşimler
|
3- |
Zehirlenme ve zehirlilik denemeleri
|
4- |
Doz-yoğunluk ve Doz-etki ilişkisi
|
5- |
Zehirlenme ve zehirliliği etkileyen faktörler
|
6- |
Toksikokinetik I
|
7- |
Toksikokinetik II
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Toksikokinetik III
|
10- |
Zehirlerin etki şekilleri
|
11- |
Zehirlenmelerin sebebleri
|
12- |
Zehirlenmelerin tanısı
|
13- |
Zehirlenmelerin sağaltımı
|
14- |
Zehirlenmelerin sağaltımında kullanılan başlıca antidotlar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Toksikoloji tanımını ifade edebilme, alanları ve tarihçesini anlatabilme.
|
2- |
Toksik doz, yan etki kavramları, doz-cevap ilişkisini ayırtedebilme.
|
3- |
Toksikolojide risk değerlendirebilme
|
4- |
Deney hayvanlarında toksisite değerlendirme yöntemlerini uygulayabilme ve insandaki toksisitenin öngörülmesini ilişkilendirebilme
|
5- |
Toksikokinetik ve toksikodinamiği ilişkilendirebilme.
|
6- |
Toksikolojideki moleküler mekanizmaları tanımlayabilme
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Analiz metotlarının temellerini bilir
|
|
2- |
Spektroskopik metotları metotların temellerini öğrenir
|
|
3- |
Kalitatif analiz yapar
|
|
4- |
Kanlitatif analiz yapar
|
|
5- |
Kalitatif analizdeki problemleri çözer
|
|
6- |
Kantitatif analizdeki problemleri çözer
|
|
7- |
Analizde metot seçimi yapar
|
|
8- |
Analiz sonuçlarını değerlendirir
|
|
9- |
İlaç analizine karar verir.
|
|
10- |
Îyi laboratuar uygulamalarını bilir.
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
3
|
30
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
2
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
156
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Veteriner Toksikoloji, Kaya S, Pirinçci İ, Bilgili A editör (2002)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Toxicology The Basic Science of Poisons-Casarett and Doull,
A Small Dose of Toxicology, 2nd Edition, Steven G. Gilbert (2012)
|
|