Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
PARÇACIK FİZİĞİNE GİRİŞ |
Birinci düzey |
SFİZ408 |
Seçmeli |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. EMRAH TIRAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. FEVZİYE YAŞUK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Tahta önünde ve öğrencilerin katılımıyla yüz yüze ders anlatımı.
|
Dersin amacı
|
Bu ders temel parçacık fiziğine başlangıç amaçlıdır. Temel parçacıkların tarihsel olarak incelenmesi, göreli kinematik kullanılarak temel parçacıkların dinamiği, parçacık fiziğinde simetrilerin görülmesi, Feynman diyagramlarını işlemek; Kuantum Elektrodinamiği(QED), Kuantum Renkdinamiği (QCD); zayıf etkleşimler incelenlenmesi, Standart Modele giriş.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders temel parçacık fiziğine başlangıç amaçlıdır. Temel parçacıklar tarihsel olarak incelendikten sonra, göreli kinematik kullanılarak temel parçacıkların dinamiği incelenecek, parçacık fiziğinde simetriler görülecek, yaşam süresi ve tesir kesiti hesapları ile Feynman diyagramlarının hesabı öğrenilecek; Kuantum Elektrodinamiği(QED), Kuantum Renkdinamiği (QCD); zayıf etkleşimler incelenilerek Standart Modele giriş yapılacak.
|
1- |
Maddenin Yapısı, Temel Parçacıkların Tarihsel Gelişimi
|
2- |
Temel Parçacıkların Sınıflandırılması ve Etkileşimleri
|
3- |
Temel Parçacıklar Dinamiği
|
4- |
Relativistik Kinematik
|
5- |
Leptonlar
|
6- |
Hadronlar: Mezonlar ve Baryonlar
|
7- |
Acayip Hadronlar
|
8- |
Korunum Yasaları ve Simetriler
|
9- |
Dirac Denklemi ve Spin
|
10- |
Antiparçacıklar, Boşluk Teorisi
|
11- |
Feynman Diyagramları
|
12- |
Kuarklar, Hadronların Kuark Modeli
|
13- |
Kuark ve Hadronların Elektrodinamiği
|
14- |
Standart Modele Giriş
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Temel Parçacıklar
|
2- |
Temel parçacıkları keşfi ile ilgili Tarihsel Gelişim
|
3- |
Parçacıkların Sınıflandırılması
|
4- |
Parçacıkların Etkileşme Türleri
|
5- |
Temel Parçacıklar: Leptonlar ve Kuarklar
|
6- |
Hadronlar: Mezonlar ve Baryonlar
|
7- |
Feynman Kuralları
|
8- |
Dirac Denklemi ve Spin, Anti-Parçacık Kavramı
|
9- |
Hadronların Kuark Modeli
|
10- |
Standart Model
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
|
|
2- |
Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
|
|
3- |
Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
|
|
4- |
Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
5- |
Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
|
|
9- |
Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
|
|
10- |
Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
|
|
11- |
Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
|
|
12- |
Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
63
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Introduction to Elementary Particles, D. Griffiths, Wiley, N.Y.,1987.
Quarks and Leptons, Halzen F., Martin A., John Wiley & Sons, 1984
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|