Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MİMARİ TASARIM VI |
Birinci düzey |
MİM611 |
Zorunlu |
6 |
10.00 |
10.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Mim-511
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ SEMA SERİM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi Sema SERİM, Dr. Öğr. Üyesi Özlem ATAK DOĞAN, Dr. Öğr. Üyesi Leyla KADERLİ, Dr. Öğr. Üyesi Duygu OVACIK ÇORUH, Dr. Öğr. Üyesi Duygu TURGUT, Dr. Öğr. Üyesi Seven GÖZÜBÜYÜK, Dr. Öğr. Üyesi Ömer Faruk BAYRAM, Araş. Gör. Dr. Zeynep ARDA ERGEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş. Gör. Bedizhan BAŞKAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik+Uygulama
|
Dersin amacı
|
Farklı büyüklükte mekanlar içeren bir mimari programın oluşturulması. Çevre verilerinin tasarım sorunsalı bağlamında değerlendirilmesi. Strüktürel ve yapısal çözüm ve detayların oluşturulması. Evrensel ve yerel ölçekte güncel mimarlık tartışmasına eklemlenecek bir mimari dilinin geliştirilmesi
|
Dersin tanımı
|
Kayseri’ye Kütüphane Yapmak
Tasarım Sorunsalının İzlekleri, Konu, Alan
Çalışmanın kapsamı Kayseri’ye bir kütüphane yapmaktır. Kayseri’yi bir fiziksel çevre, kentsel alan olarak değerlendirmenin yanında kültürel ve sosyal birliktelik olarak ele almak ve bu bütünlüğe bir kütüphane tasarlamak amaçlanmaktadır. Kamusal yaşamı iyileştiren, kamusal yaşamın bütün paydaşlarına yer açan, kolektif deneyimi önemseyen ve işaret edilen çevre ile doğrudan ilişkileri öngören bir kütüphane fikri geliştirilmesi beklenmektedir. Bu kapsamda tasarım fikri kurgulanırken kentin fiziksel yapısı, kültürel ve doğal verileri, ulaşım imkanları, insan kaynağı vd. değerlendirme konusu yapılmalıdır.
Tasarım sorunsalının çerçevesini oluşturmaya bir tasarım alanı belirlenerek ya da bir kütüphane yaklaşımı geliştirilerek başlanabilir. Kent merkezi, Kampüs, semt, bir kentsel durumun ya da binanın yanı yöresi, vb. çalışma alanlarından hareketle tasarım sorunsalı oluşturulmaya başlanabilir. Ya da öncelikle aşağıdaki gibi başlıklardan hareketle bir kütüphane yaklaşımı geliştirilebilir.
.kent kütüphanesi -kent merkezinin kamusallığını geliştirilmesi
.ek kütüphane -mevcut bir mekansallığa eklemlenmek (Mimarlık Fakültesine ek, Meryem Ana Kilisesi’ne ek vb.)
.semt kütüphanesi -mahalle ölçeğinin gerektirdikleri
.çocuk kütüphanesi -oyun alanları
.üniversite kütüphanesi -araştırma olanakları
.özel koleksiyon kütüphanesi, uzmanlaşmış kütüphaneler vb.
Kapalı alanlar 8500 m2 (+-%20) olarak düşünülmelidir. Konunun ve alanın sorunsallaşttırılmasıyla belirginleşen çerçeveyi destekleyen kullanımlar geliştirilebilir, açık alanlar düzenlenebilir. Çerçeve programda işaret edilen ana kütüphane kullanımı senaryo ve eylemlere göre çeşitlendirilebilir, bu kullanıma konunun ve alanın koşullarına göre ikincil eylemler eklemlenebilir. Bu kapsamda kütüphane kullanımının güncel koşulları araştırılmalı özellikle dijital imkanları kullanan medyatek, çok kullanımlı kültür merkezleri, topluluk merkezleri gibi kullanımlar gözönüne alınmalıdır.
Açık ve yarı açık alanlar, iç mekânlarla yakın çevre mekânları arasında bir arayüz olarak görülmeli ve önemsenmelidir. Açık alanlar sürekli ve geçici kullanıcılar için bir açık hava/yeşil alan olmanın ötesinde tasarımın bütünü için önemlidir. Bu alanların mekânsal karakteri, iç mekânlarla ilişkiyi düzenlemeye ve mekânsal akışkanlığı sağlamaya çalışmalıdır.
Tasarımın Hedefleri
0. Mimari tasarımın çevre, mekan, form ve yapım temelli gereklerini kütüphane konusu bağlamında ele alarak, mimari çözümler üretmek
1.Kayseri’de nasıl ve nereye bir kütüphane yapılmalı sorusuna gerekçelerini de ortaya koyarak cevap vermek.
2.Yaşantının dönüşümünin gereklerini düşünerek kütüphane kullanımının uzlaşılmış eksenlerini yeniden tanımlamak.
3.Kütüphane fikrinin tasarım alanı ile isabetli buluşması.
Program
Ana Kullanımlar
1. GİRİŞ 500 m2
-Giriş, Danışma, Kayıt, Info
-Lobi, Satış, Kafeterya (dış mekân ilişkili)
- Vestiyer, emanet dolapları
2. OKUMA SALONLARI 4000 m2
(Okuma salonları oluşturulacak özgül tasarım konusu ve programına göre ele alınmalı, çeşitli şekillerde bölümlenmeli ve salonlardaki kitaplık ve masa alanlarının oranları düşünülmelidir.)
3. ÇALIŞMA ALANLARI 1000 m2
- Odak çalışma odaları
-Hobi ve faaliyet odaları
- İdari Ofisler
4. TEKNİK ALANLAR 1000 m2
- Arşiv, Depolar
-Tesisat Merkezi
-Kapalı Otopark
Tasarım Sorunsalının Gerektirdiği Kullanımlar 2000 m2
1. KONFERANS SALONU
2. SERGİ SALONI
(Her birinde 8-10 yapıtın sergilenebileceği, 12-16 adet birleşebilir, giriş, dış alan ve depo bağlantılı)
3.ATÖLYELER
4. ÇOCUK OYUN ALANLARI
5. ÇOCUK BAKIM ALANLARI VB.
|
1- |
dersin içeriğinin ve yürütülme biçiminin tanıtımı
konu ve örnekler_seminer
|
2- |
kütüphane, kütüphanecilik_seminer
konunun ve çalışma alanın tartışılması,
ön hazırlıkların ve tasarım örneklerinin tartışılması
|
3- |
konunun ve çalışma alanın tartışılması,
ön hazırlıkların ve tasarım örneklerinin tartışılması
tasarım çalışması
|
4- |
konunun ve çalışma alanın tartışılması,
ön hazırlıkların ve tasarım örneklerinin tartışılması
tasarım çalışması
|
5- |
konunun ve çalışma alanın tartışılması,
ön hazırlıkların ve tasarım örneklerinin tartışılması
tasarım çalışması
|
6- |
Jüri 1
|
7- |
Resmi Tatil
|
8- |
tasarım örneklerinin tartışılması
tasarım çalışması
|
9- |
Eskiz Sınavı
|
10- |
tasarım örneklerinin tartışılması
tasarım çalışması
|
11- |
tasarım örneklerinin tartışılması
tasarım çalışması
|
12- |
tasarım çalışması
|
13- |
Jüri 2
|
14- |
tasarım çalışması
|
15- |
tasarım çalışması
|
16- |
tasarım çalışması
|
17- |
teslim ve ifade üzerine değerlendirmeler
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bir bina programını oluşturma ve ifade etme becerisi kazanır,
|
2- |
Kapalı mekanları yeterli karmaşıklık düzeyinde ilişkilendirme yetisi edinir,
|
3- |
Farklı mekanlardan oluşan bütünün kütle etkisini değerlendirebilme yetisini geliştirir,
|
4- |
Strüktür ve yapısal çözümleri tasarımın bütünü ile ilişkilendirme farkındalığı kazanır,
|
5- |
Sistem detayı düzeyinde yapısal detaylar üretme yetisi kazanır.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
8
|
120
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
4
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
12
|
24
|
Ara sınavlar
|
2
|
8
|
16
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
8
|
8
|
Araştırma
|
5
|
3
|
15
|
Toplam iş yükü
|
|
|
242
|
AKTS
|
|
|
10.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kütüphane Örnekleri
Semt/Halk/Belediye
Public Library and Regional Archive of Angra do Heroísmo, Inês Lobo Arquitectos Lda, Angra do Heroísmo, 2017, Portugal
Municipal Library of Viana do Castelo, Álvaro Siza, 2009, Viana do Castelo, Portugal
Gabriel Garcia Marquez Library, Studio SUMA Arquitecture, 2022, Barselona
Jaume Fuster Library, Josep-Antoni Llinàs i Carmona, 2005, Barselona
Sant Antoni – Joan Oliver Library, RCR Arquitectes, 2007, Barcelona
Des Moines Public Library, David Chipperfield, 2002, Iowa, USA
The Bibliothèque du Boisé, Eric Pelletier, Cardinal Hardy, 2015, Montreal, Canada
https://www.v2com-newswire.com/en/newsroom/press-kits/865-10/the-bibliotheque-du-boise-grand-prix-d-excellence-of-oaq-2015
Public Library In Ceuta, Paredes Pedrosa Arquitectos, 2013, Spain - Ceuta https://www.dezeen.com/2013/07/12/public-library-in-ceuta-by-paredes-pedrosa/
Almeida Garrett Municipal Library, Jose Manuel Soares, 2000, PORTO, PORTUGAL.
Sant Gervasi, Joan Maragall Library, Baena Casamor Arquitectes BCQ, SLP, 2015, Barcelona, Spain
Liverpool Central Library and Archive Project, Austin-Smith:Lord Architects, 2013, LIVERPOOL, UK
Sant Antoni - Joan Oliver Library, RCR Arquitectes, 2007, BARCELONA, SPAIN
Kitakyushu Central Library, Arata isozaki, 1974, Kitakyushu City, Japonya
Calgary Central Library (2018) Canada / Snøhetta
Dokk1, Schmidt Hammer Lassen Architects, 2015, Aarhus,Denmark
Northside Library, NBBJ, 2017, Colombus,USA
Slover Library, Newman Architects& Tymoff+Moss, 2015, Virginia,USA
Araştırma/Üniversite
Library Delft University of Technology, Mecanoo, 2008, Delft, Netherlands
Bilkent Kütüphanesi, Erkut Şahinbaş, 1993, Ankara
David Wilson Library, University of Leicester, Associated Architects. (Based in Birmingham, UK) 2004, Leicester
Mustafa İnan Kütüphanesi, İTÜ, Mine İnceoğlu, Hüseyin Kahvecioğlu, 1996, İstanbul
University Graz Library, Thomas Pucher, 2019, Graz
J. G. Jabbra Library And R. Nassar Central Administration, Atelier Pagnamenta Torriani Architects, 2020, Lebanon – Jbeil
https://divisare.com/projects/499127-atelier-pagnamenta-torriani-architects-bahaa-ghoussainy-j-g-jabbra-library-and-r-nassar-central-administration
Library & Learning Centre, Zaha Hadid Architects, 2015, Vienna, Austria
Weston Library, University of Oxford, Wilkinson Eyre Architects, 2015, Oxford, UK
Seeley Library, James Stirling, 1964, Cambridge
Rami Kütüphanesi – Ulusal Arşiv Binası, Caps.office, 2022, İstanbul
Büyük Kent Ölçeği/Ulasal/Merkez
Library of Birmingham, Mecanoo, 2013, Birmngham, UK
The British Library, Colin St. John Wilson, 1962, London
Seattle Central Library, Rem Koolhaas, 29004, Seattle, USA
Bibliothèque François-Mitterrand (BNF), Dominique Perrault, 1995, Paris
Bibliotheca Alexandrina, Sonahetta, 1989, Kahire
Green Square Library, Stewart Hollenstein (Stewart Architecture), 2018, Sydney, Australia
Çoklu Kullanım/Topluluk/Kültür
Carre d’Art, Norman Foster, 1993, Nimes, Fransa
Paul Klee Center, Renzo Piano, 1999, Bern, İsviçre
Tenerife Espacio de las Artes (TEA), Herzog & de Meuron, 2008,Tenerife, İspanya.
Cultural Center and Library ‘De Factorij’, Ebtca architecten & Archiles architecten, 2017, Zaventem, Belgium
Joanneumsviertel, Nieto Sobejano, 2006, Graz,
Centre Pompidou, Renzo Piano + Richard Rogers, 1971, Paris
Vennesla Library and Culture House, Helen & Hard, 2011, Vennesla, Norway
Oodi Helsinki Central Library, ALA Architects, 2018, Finland
Dijital/Mediatek
Peckham Library and Media Centre, Alsop Architects, 2000, London, UK
Media Library, Adept, 2014, FALUN, SWEDEN
Sendai Mediatheque, Toyo Ito, 2001, Sendai, Japonya
Kütüphane Örnekleri
Semt/Halk/Belediye
Public Library and Regional Archive of Angra do Heroísmo, Inês Lobo Arquitectos Lda, Angra do Heroísmo, 2017, Portugal
Municipal Library of Viana do Castelo, Álvaro Siza, 2009, Viana do Castelo, Portugal
Gabriel Garcia Marquez Library, Studio SUMA Arquitecture, 2022, Barselona
Jaume Fuster Library, Josep-Antoni Llinàs i Carmona, 2005, Barselona
Sant Antoni – Joan Oliver Library, RCR Arquitectes, 2007, Barcelona
Des Moines Public Library, David Chipperfield, 2002, Iowa, USA
The Bibliothèque du Boisé, Eric Pelletier, Cardinal Hardy, 2015, Montreal, Canada
https://www.v2com-newswire.com/en/newsroom/press-kits/865-10/the-bibliotheque-du-boise-grand-prix-d-excellence-of-oaq-2015
Public Library In Ceuta, Paredes Pedrosa Arquitectos, 2013, Spain - Ceuta https://www.dezeen.com/2013/07/12/public-library-in-ceuta-by-paredes-pedrosa/
Almeida Garrett Municipal Library, Jose Manuel Soares, 2000, PORTO, PORTUGAL.
Sant Gervasi, Joan Maragall Library, Baena Casamor Arquitectes BCQ, SLP, 2015, Barcelona, Spain
Liverpool Central Library and Archive Project, Austin-Smith:Lord Architects, 2013, LIVERPOOL, UK
Sant Antoni - Joan Oliver Library, RCR Arquitectes, 2007, BARCELONA, SPAIN
Kitakyushu Central Library, Arata isozaki, 1974, Kitakyushu City, Japonya
Calgary Central Library (2018) Canada / Snøhetta
Dokk1, Schmidt Hammer Lassen Architects, 2015, Aarhus,Denmark
Northside Library, NBBJ, 2017, Colombus,USA
Slover Library, Newman Architects& Tymoff+Moss, 2015, Virginia,USA
Araştırma/Üniversite
Library Delft University of Technology, Mecanoo, 2008, Delft, Netherlands
Bilkent Kütüphanesi, Erkut Şahinbaş, 1993, Ankara
David Wilson Library, University of Leicester, Associated Architects. (Based in Birmingham, UK) 2004, Leicester
Mustafa İnan Kütüphanesi, İTÜ, Mine İnceoğlu, Hüseyin Kahvecioğlu, 1996, İstanbul
University Graz Library, Thomas Pucher, 2019, Graz
J. G. Jabbra Library And R. Nassar Central Administration, Atelier Pagnamenta Torriani Architects, 2020, Lebanon – Jbeil
https://divisare.com/projects/499127-atelier-pagnamenta-torriani-architects-bahaa-ghoussainy-j-g-jabbra-library-and-r-nassar-central-administration
Library & Learning Centre, Zaha Hadid Architects, 2015, Vienna, Austria
Weston Library, University of Oxford, Wilkinson Eyre Architects, 2015, Oxford, UK
Seeley Library, James Stirling, 1964, Cambridge
Rami Kütüphanesi – Ulusal Arşiv Binası, Caps.office, 2022, İstanbul
Büyük Kent Ölçeği/Ulasal/Merkez
Library of Birmingham, Mecanoo, 2013, Birmngham, UK
The British Library, Colin St. John Wilson, 1962, London
Seattle Central Library, Rem Koolhaas, 29004, Seattle, USA
Bibliothèque François-Mitterrand (BNF), Dominique Perrault, 1995, Paris
Bibliotheca Alexandrina, Sonahetta, 1989, Kahire
Green Square Library, Stewart Hollenstein (Stewart Architecture), 2018, Sydney, Australia
Çoklu Kullanım/Topluluk/Kültür
Carre d’Art, Norman Foster, 1993, Nimes, Fransa
Paul Klee Center, Renzo Piano, 1999, Bern, İsviçre
Tenerife Espacio de las Artes (TEA), Herzog & de Meuron, 2008,Tenerife, İspanya.
Cultural Center and Library ‘De Factorij’, Ebtca architecten & Archiles architecten, 2017, Zaventem, Belgium
Joanneumsviertel, Nieto Sobejano, 2006, Graz,
Centre Pompidou, Renzo Piano + Richard Rogers, 1971, Paris
Vennesla Library and Culture House, Helen & Hard, 2011, Vennesla, Norway
Oodi Helsinki Central Library, ALA Architects, 2018, Finland
Dijital/Mediatek
Peckham Library and Media Centre, Alsop Architects, 2000, London, UK
Media Library, Adept, 2014, FALUN, SWEDEN
Sendai Mediatheque, Toyo Ito, 2001, Sendai, Japonya
https://books.google.com.tr/books?id=XjnwKY6WljQC&printsec=copyright&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
https://www.metalocus.es/en
http://www.dezeen.com/
http://www.archdaily.com/
https://divisare.com/
http://andrewbermanarchitect.com/categories/civic_space https://www.modlar.com/photos/art-and-entertainment/libraries/page/5/
https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/bibliothek-media-center-im-ehemaligen-kesselhaus-hoferbrau-neubau-154975
https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/nuova-beic-biblioteca-europea-di-informazione-e-cultura-milano-240805
https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/stadtbibliothek-brixen-18863
https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/liechtensteinische-landesbibliothek-vaduz-154329
https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/le-studium-strasbourg-276400
https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/teilbibliothek-universitat-siegen-278428
https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/bibliotheksmuseum-in-der-staatsbibliothek-berlin-110061
https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/stadtbibliothek-dornbirn-13214
https://architekturvideo.de/thema/bibliotheken/
https://architekturvideo.de/zentralbibliothek-helsinki-ala-architects/
https://architekturvideo.de/cidade-da-cultura-santiago-de-compostela-eisenman-architecs/
https://architekturvideo.de/die-bibliothque-multimedia-von-caen-siegerentwurf-von-clment-blanchet-oma/
|
|