Giriş | English

Lisans > Mimarlik Fakültesi > Mimarlik > MİMARİ TASARIM VI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MİMARİ TASARIM VI Birinci düzey MİM611 Zorunlu 6 10.00 10.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Mim-511
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ SEMA SERİM
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Sema SERİM, Dr. Öğr. Üyesi Özlem ATAK DOĞAN, Dr. Öğr. Üyesi Leyla KADERLİ, Dr. Öğr. Üyesi Duygu OVACIK ÇORUH, Dr. Öğr. Üyesi Duygu TURGUT, Dr. Öğr. Üyesi Seven GÖZÜBÜYÜK, Dr. Öğr. Üyesi Ömer Faruk BAYRAM, Araş. Gör. Dr. Zeynep ARDA ERGEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Araş. Gör. Bedizhan BAŞKAN
Dersin veriliş şekli Teorik+Uygulama
Dersin amacı Farklı büyüklükte mekanlar içeren bir mimari programın oluşturulması. Çevre verilerinin tasarım sorunsalı bağlamında değerlendirilmesi. Strüktürel ve yapısal çözüm ve detayların oluşturulması. Evrensel ve yerel ölçekte güncel mimarlık tartışmasına eklemlenecek bir mimari dilinin geliştirilmesi
Dersin tanımı Kayseri’ye Kütüphane Yapmak Tasarım Sorunsalının İzlekleri, Konu, Alan Çalışmanın kapsamı Kayseri’ye bir kütüphane yapmaktır. Kayseri’yi bir fiziksel çevre, kentsel alan olarak değerlendirmenin yanında kültürel ve sosyal birliktelik olarak ele almak ve bu bütünlüğe bir kütüphane tasarlamak amaçlanmaktadır. Kamusal yaşamı iyileştiren, kamusal yaşamın bütün paydaşlarına yer açan, kolektif deneyimi önemseyen ve işaret edilen çevre ile doğrudan ilişkileri öngören bir kütüphane fikri geliştirilmesi beklenmektedir. Bu kapsamda tasarım fikri kurgulanırken kentin fiziksel yapısı, kültürel ve doğal verileri, ulaşım imkanları, insan kaynağı vd. değerlendirme konusu yapılmalıdır. Tasarım sorunsalının çerçevesini oluşturmaya bir tasarım alanı belirlenerek ya da bir kütüphane yaklaşımı geliştirilerek başlanabilir. Kent merkezi, Kampüs, semt, bir kentsel durumun ya da binanın yanı yöresi, vb. çalışma alanlarından hareketle tasarım sorunsalı oluşturulmaya başlanabilir. Ya da öncelikle aşağıdaki gibi başlıklardan hareketle bir kütüphane yaklaşımı geliştirilebilir. .kent kütüphanesi -kent merkezinin kamusallığını geliştirilmesi .ek kütüphane -mevcut bir mekansallığa eklemlenmek (Mimarlık Fakültesine ek, Meryem Ana Kilisesi’ne ek vb.) .semt kütüphanesi -mahalle ölçeğinin gerektirdikleri .çocuk kütüphanesi -oyun alanları .üniversite kütüphanesi -araştırma olanakları .özel koleksiyon kütüphanesi, uzmanlaşmış kütüphaneler vb. Kapalı alanlar 8500 m2 (+-%20) olarak düşünülmelidir. Konunun ve alanın sorunsallaşttırılmasıyla belirginleşen çerçeveyi destekleyen kullanımlar geliştirilebilir, açık alanlar düzenlenebilir. Çerçeve programda işaret edilen ana kütüphane kullanımı senaryo ve eylemlere göre çeşitlendirilebilir, bu kullanıma konunun ve alanın koşullarına göre ikincil eylemler eklemlenebilir. Bu kapsamda kütüphane kullanımının güncel koşulları araştırılmalı özellikle dijital imkanları kullanan medyatek, çok kullanımlı kültür merkezleri, topluluk merkezleri gibi kullanımlar gözönüne alınmalıdır. Açık ve yarı açık alanlar, iç mekânlarla yakın çevre mekânları arasında bir arayüz olarak görülmeli ve önemsenmelidir. Açık alanlar sürekli ve geçici kullanıcılar için bir açık hava/yeşil alan olmanın ötesinde tasarımın bütünü için önemlidir. Bu alanların mekânsal karakteri, iç mekânlarla ilişkiyi düzenlemeye ve mekânsal akışkanlığı sağlamaya çalışmalıdır. Tasarımın Hedefleri 0. Mimari tasarımın çevre, mekan, form ve yapım temelli gereklerini kütüphane konusu bağlamında ele alarak, mimari çözümler üretmek 1.Kayseri’de nasıl ve nereye bir kütüphane yapılmalı sorusuna gerekçelerini de ortaya koyarak cevap vermek. 2.Yaşantının dönüşümünin gereklerini düşünerek kütüphane kullanımının uzlaşılmış eksenlerini yeniden tanımlamak. 3.Kütüphane fikrinin tasarım alanı ile isabetli buluşması. Program Ana Kullanımlar 1. GİRİŞ 500 m2 -Giriş, Danışma, Kayıt, Info -Lobi, Satış, Kafeterya (dış mekân ilişkili) - Vestiyer, emanet dolapları 2. OKUMA SALONLARI 4000 m2 (Okuma salonları oluşturulacak özgül tasarım konusu ve programına göre ele alınmalı, çeşitli şekillerde bölümlenmeli ve salonlardaki kitaplık ve masa alanlarının oranları düşünülmelidir.) 3. ÇALIŞMA ALANLARI 1000 m2 - Odak çalışma odaları -Hobi ve faaliyet odaları - İdari Ofisler 4. TEKNİK ALANLAR 1000 m2 - Arşiv, Depolar -Tesisat Merkezi -Kapalı Otopark Tasarım Sorunsalının Gerektirdiği Kullanımlar 2000 m2 1. KONFERANS SALONU 2. SERGİ SALONI (Her birinde 8-10 yapıtın sergilenebileceği, 12-16 adet birleşebilir, giriş, dış alan ve depo bağlantılı) 3.ATÖLYELER 4. ÇOCUK OYUN ALANLARI 5. ÇOCUK BAKIM ALANLARI VB.

Dersin içeriği
1- dersin içeriğinin ve yürütülme biçiminin tanıtımı konu ve örnekler_seminer
2- kütüphane, kütüphanecilik_seminer konunun ve çalışma alanın tartışılması, ön hazırlıkların ve tasarım örneklerinin tartışılması
3- konunun ve çalışma alanın tartışılması, ön hazırlıkların ve tasarım örneklerinin tartışılması tasarım çalışması
4- konunun ve çalışma alanın tartışılması, ön hazırlıkların ve tasarım örneklerinin tartışılması tasarım çalışması
5- konunun ve çalışma alanın tartışılması, ön hazırlıkların ve tasarım örneklerinin tartışılması tasarım çalışması
6- Jüri 1
7- Resmi Tatil
8- tasarım örneklerinin tartışılması tasarım çalışması
9- Eskiz Sınavı
10- tasarım örneklerinin tartışılması tasarım çalışması
11- tasarım örneklerinin tartışılması tasarım çalışması
12- tasarım çalışması
13- Jüri 2
14- tasarım çalışması
15- tasarım çalışması
16- tasarım çalışması
17- teslim ve ifade üzerine değerlendirmeler
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bir bina programını oluşturma ve ifade etme becerisi kazanır,
2- Kapalı mekanları yeterli karmaşıklık düzeyinde ilişkilendirme yetisi edinir,
3- Farklı mekanlardan oluşan bütünün kütle etkisini değerlendirebilme yetisini geliştirir,
4- Strüktür ve yapısal çözümleri tasarımın bütünü ile ilişkilendirme farkındalığı kazanır,
5- Sistem detayı düzeyinde yapısal detaylar üretme yetisi kazanır.
6-
7-
8-
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2- Tasarım Düşüncesi Becerisi
3- Kuramsal Bilgi Becerisi
4- Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5- Eleştirel Düşünme
6- Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7- Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8- Geniş Kapsamlı Tasarım
9- İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10- Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11- Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12- Taşıyıcı Sistemler
13- Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14- Proje ve Yapım Yönetimi
15- Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16- Sürdürülebilir Tasarım
17- Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18- Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19- Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 8 120
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 12 24
Ara sınavlar 2 8 16
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 8 8
Araştırma 5 3 15
Toplam iş yükü     242
AKTS     10.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Kütüphane Örnekleri Semt/Halk/Belediye Public Library and Regional Archive of Angra do Heroísmo, Inês Lobo Arquitectos Lda, Angra do Heroísmo, 2017, Portugal Municipal Library of Viana do Castelo, Álvaro Siza, 2009, Viana do Castelo, Portugal Gabriel Garcia Marquez Library, Studio SUMA Arquitecture, 2022, Barselona Jaume Fuster Library, Josep-Antoni Llinàs i Carmona, 2005, Barselona Sant Antoni – Joan Oliver Library, RCR Arquitectes, 2007, Barcelona Des Moines Public Library, David Chipperfield, 2002, Iowa, USA The Bibliothèque du Boisé, Eric Pelletier, Cardinal Hardy, 2015, Montreal, Canada https://www.v2com-newswire.com/en/newsroom/press-kits/865-10/the-bibliotheque-du-boise-grand-prix-d-excellence-of-oaq-2015 Public Library In Ceuta, Paredes Pedrosa Arquitectos, 2013, Spain - Ceuta https://www.dezeen.com/2013/07/12/public-library-in-ceuta-by-paredes-pedrosa/ Almeida Garrett Municipal Library, Jose Manuel Soares, 2000, PORTO, PORTUGAL. Sant Gervasi, Joan Maragall Library, Baena Casamor Arquitectes BCQ, SLP, 2015, Barcelona, Spain Liverpool Central Library and Archive Project, Austin-Smith:Lord Architects, 2013, LIVERPOOL, UK Sant Antoni - Joan Oliver Library, RCR Arquitectes, 2007, BARCELONA, SPAIN Kitakyushu Central Library, Arata isozaki, 1974, Kitakyushu City, Japonya Calgary Central Library (2018) Canada / Snøhetta Dokk1, Schmidt Hammer Lassen Architects, 2015, Aarhus,Denmark Northside Library, NBBJ, 2017, Colombus,USA Slover Library, Newman Architects& Tymoff+Moss, 2015, Virginia,USA Araştırma/Üniversite Library Delft University of Technology, Mecanoo, 2008, Delft, Netherlands Bilkent Kütüphanesi, Erkut Şahinbaş, 1993, Ankara David Wilson Library, University of Leicester, Associated Architects. (Based in Birmingham, UK) 2004, Leicester Mustafa İnan Kütüphanesi, İTÜ, Mine İnceoğlu, Hüseyin Kahvecioğlu, 1996, İstanbul University Graz Library, Thomas Pucher, 2019, Graz J. G. Jabbra Library And R. Nassar Central Administration, Atelier Pagnamenta Torriani Architects, 2020, Lebanon – Jbeil https://divisare.com/projects/499127-atelier-pagnamenta-torriani-architects-bahaa-ghoussainy-j-g-jabbra-library-and-r-nassar-central-administration Library & Learning Centre, Zaha Hadid Architects, 2015, Vienna, Austria Weston Library, University of Oxford, Wilkinson Eyre Architects, 2015, Oxford, UK Seeley Library, James Stirling, 1964, Cambridge Rami Kütüphanesi – Ulusal Arşiv Binası, Caps.office, 2022, İstanbul Büyük Kent Ölçeği/Ulasal/Merkez Library of Birmingham, Mecanoo, 2013, Birmngham, UK The British Library, Colin St. John Wilson, 1962, London Seattle Central Library, Rem Koolhaas, 29004, Seattle, USA Bibliothèque François-Mitterrand (BNF), Dominique Perrault, 1995, Paris Bibliotheca Alexandrina, Sonahetta, 1989, Kahire Green Square Library, Stewart Hollenstein (Stewart Architecture), 2018, Sydney, Australia Çoklu Kullanım/Topluluk/Kültür Carre d’Art, Norman Foster, 1993, Nimes, Fransa Paul Klee Center, Renzo Piano, 1999, Bern, İsviçre Tenerife Espacio de las Artes (TEA), Herzog & de Meuron, 2008,Tenerife, İspanya. Cultural Center and Library ‘De Factorij’, Ebtca architecten & Archiles architecten, 2017, Zaventem, Belgium Joanneumsviertel, Nieto Sobejano, 2006, Graz, Centre Pompidou, Renzo Piano + Richard Rogers, 1971, Paris Vennesla Library and Culture House, Helen & Hard, 2011, Vennesla, Norway Oodi Helsinki Central Library, ALA Architects, 2018, Finland Dijital/Mediatek Peckham Library and Media Centre, Alsop Architects, 2000, London, UK Media Library, Adept, 2014, FALUN, SWEDEN Sendai Mediatheque, Toyo Ito, 2001, Sendai, Japonya Kütüphane Örnekleri Semt/Halk/Belediye Public Library and Regional Archive of Angra do Heroísmo, Inês Lobo Arquitectos Lda, Angra do Heroísmo, 2017, Portugal Municipal Library of Viana do Castelo, Álvaro Siza, 2009, Viana do Castelo, Portugal Gabriel Garcia Marquez Library, Studio SUMA Arquitecture, 2022, Barselona Jaume Fuster Library, Josep-Antoni Llinàs i Carmona, 2005, Barselona Sant Antoni – Joan Oliver Library, RCR Arquitectes, 2007, Barcelona Des Moines Public Library, David Chipperfield, 2002, Iowa, USA The Bibliothèque du Boisé, Eric Pelletier, Cardinal Hardy, 2015, Montreal, Canada https://www.v2com-newswire.com/en/newsroom/press-kits/865-10/the-bibliotheque-du-boise-grand-prix-d-excellence-of-oaq-2015 Public Library In Ceuta, Paredes Pedrosa Arquitectos, 2013, Spain - Ceuta https://www.dezeen.com/2013/07/12/public-library-in-ceuta-by-paredes-pedrosa/ Almeida Garrett Municipal Library, Jose Manuel Soares, 2000, PORTO, PORTUGAL. Sant Gervasi, Joan Maragall Library, Baena Casamor Arquitectes BCQ, SLP, 2015, Barcelona, Spain Liverpool Central Library and Archive Project, Austin-Smith:Lord Architects, 2013, LIVERPOOL, UK Sant Antoni - Joan Oliver Library, RCR Arquitectes, 2007, BARCELONA, SPAIN Kitakyushu Central Library, Arata isozaki, 1974, Kitakyushu City, Japonya Calgary Central Library (2018) Canada / Snøhetta Dokk1, Schmidt Hammer Lassen Architects, 2015, Aarhus,Denmark Northside Library, NBBJ, 2017, Colombus,USA Slover Library, Newman Architects& Tymoff+Moss, 2015, Virginia,USA Araştırma/Üniversite Library Delft University of Technology, Mecanoo, 2008, Delft, Netherlands Bilkent Kütüphanesi, Erkut Şahinbaş, 1993, Ankara David Wilson Library, University of Leicester, Associated Architects. (Based in Birmingham, UK) 2004, Leicester Mustafa İnan Kütüphanesi, İTÜ, Mine İnceoğlu, Hüseyin Kahvecioğlu, 1996, İstanbul University Graz Library, Thomas Pucher, 2019, Graz J. G. Jabbra Library And R. Nassar Central Administration, Atelier Pagnamenta Torriani Architects, 2020, Lebanon – Jbeil https://divisare.com/projects/499127-atelier-pagnamenta-torriani-architects-bahaa-ghoussainy-j-g-jabbra-library-and-r-nassar-central-administration Library & Learning Centre, Zaha Hadid Architects, 2015, Vienna, Austria Weston Library, University of Oxford, Wilkinson Eyre Architects, 2015, Oxford, UK Seeley Library, James Stirling, 1964, Cambridge Rami Kütüphanesi – Ulusal Arşiv Binası, Caps.office, 2022, İstanbul Büyük Kent Ölçeği/Ulasal/Merkez Library of Birmingham, Mecanoo, 2013, Birmngham, UK The British Library, Colin St. John Wilson, 1962, London Seattle Central Library, Rem Koolhaas, 29004, Seattle, USA Bibliothèque François-Mitterrand (BNF), Dominique Perrault, 1995, Paris Bibliotheca Alexandrina, Sonahetta, 1989, Kahire Green Square Library, Stewart Hollenstein (Stewart Architecture), 2018, Sydney, Australia Çoklu Kullanım/Topluluk/Kültür Carre d’Art, Norman Foster, 1993, Nimes, Fransa Paul Klee Center, Renzo Piano, 1999, Bern, İsviçre Tenerife Espacio de las Artes (TEA), Herzog & de Meuron, 2008,Tenerife, İspanya. Cultural Center and Library ‘De Factorij’, Ebtca architecten & Archiles architecten, 2017, Zaventem, Belgium Joanneumsviertel, Nieto Sobejano, 2006, Graz, Centre Pompidou, Renzo Piano + Richard Rogers, 1971, Paris Vennesla Library and Culture House, Helen & Hard, 2011, Vennesla, Norway Oodi Helsinki Central Library, ALA Architects, 2018, Finland Dijital/Mediatek Peckham Library and Media Centre, Alsop Architects, 2000, London, UK Media Library, Adept, 2014, FALUN, SWEDEN Sendai Mediatheque, Toyo Ito, 2001, Sendai, Japonya https://books.google.com.tr/books?id=XjnwKY6WljQC&printsec=copyright&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false https://www.metalocus.es/en http://www.dezeen.com/ http://www.archdaily.com/ https://divisare.com/ http://andrewbermanarchitect.com/categories/civic_space https://www.modlar.com/photos/art-and-entertainment/libraries/page/5/ https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/bibliothek-media-center-im-ehemaligen-kesselhaus-hoferbrau-neubau-154975 https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/nuova-beic-biblioteca-europea-di-informazione-e-cultura-milano-240805 https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/stadtbibliothek-brixen-18863 https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/liechtensteinische-landesbibliothek-vaduz-154329 https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/le-studium-strasbourg-276400 https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/teilbibliothek-universitat-siegen-278428 https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/bibliotheksmuseum-in-der-staatsbibliothek-berlin-110061 https://www.wettbewerbe-aktuell.de/ergebnis/stadtbibliothek-dornbirn-13214 https://architekturvideo.de/thema/bibliotheken/ https://architekturvideo.de/zentralbibliothek-helsinki-ala-architects/ https://architekturvideo.de/cidade-da-cultura-santiago-de-compostela-eisenman-architecs/ https://architekturvideo.de/die-bibliothque-multimedia-von-caen-siegerentwurf-von-clment-blanchet-oma/

Ders ile ilgili dosyalar