Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
LOJİK DEVRELER |
Birinci düzey |
MEM 212 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Herhangi bir ön koşul yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEMDUH SUVEREN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR.ÖĞR.ÜYESİ MEMDUH SUVEREN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze sınıfta ders anlatımı
|
Dersin amacı
|
Temel lojik devre donanımlarını anlama ve çeşitli kombinasyonel ve ardışık devre tasarım adımlarını ortaya koyabilmek
|
Dersin tanımı
|
Lojik devrelerde kullanılan semboller ve anlamları, sayı sistemleri,kapı devreleri, kombinasyonel devre analizi ve tasarımı; toplayıcılar,çıkarıcılar, kodlayıcılar, kod dönüştürücüler,çoğullayıcılar, temel ardışık devre analizi ve tasarımı;Flip-Floplar, Ardışıl devre analizi, Sonlu durum makinalarının tasarımı ve analizi, sayıcılar, kaydediciler, hafıza birimleri, RAM, ROM.
|
1- |
Sayısal sistemlere giriş, sayı sistemleri arasında dönüşüm, ikili matematik
|
2- |
Boolean cebri ve lojik kapılar
|
3- |
Kombinasyonel lojik devre analizi, Lojik entegreler
|
4- |
Minterm, Maksterm, Kanonik form, Karnoug Diyagramları
|
5- |
Karnoug Diyagramları ile sadeleştirme, Seven-segment display ve lojik devre uygulamaları
|
6- |
Kombinasyonel lojikte; Toplayıcılar, çıkarıcılar, çarpıcılar
|
7- |
Multiplexer, demultiplexer uygulamaları
|
8- |
Decoder, encoder uygulamaları
|
9- |
Ardışıl Devrelere giriş, Flip Floplar
|
10- |
Ardışıl devre analizi, sonlu durum makinaları
|
11- |
Ardışıl devre sentezi, sonlu durum makinaları
|
12- |
Senkron ve Asenkron sayıcılar
|
13- |
Diğer lojik devre yapıları; 3s-Buffer, Register, RAM, ROM, ADC, DAC, ALU, FPGA
|
14- |
Temel işlemci ALU analiz örnekleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sayı sistemlerini tanıma ve sayı sistemleri arasında dönüşüm yapma
|
2- |
Lojik devreleri Bool Cebri ile tanımlama ve sadeleştirme yapma
|
3- |
Lojik kapıların çalışmasını kavrama, analiz ve tasarımını gerçekleştirme
|
4- |
Karnoug Diyagramları ile lojik bool fonksiyonlarını sadeleştirme, analiz yapma
|
5- |
Lojik devre elemanlarının (Decoder, Encoder, Multiplexer, Demultiplexer, Toplayıcı, Fark alıcı, Karşılaştırıcı) çalışma mantığını anlama ve lojik devre analizini gerçekleştirme
|
6- |
Ardışıl devrelerde Flip Flopların çalışma mantığını kavrama
|
7- |
Ardışıl Devrelerin analizini gerçekleştirme, Sonlu durum makinası tasarlama
|
8- |
Sonlu durum makinası analizini gerçekleştirme, Ardışıl devre sentezleme
|
9- |
Lojik devre elemanlarını kullanarak devre ve sistem tasarımı yapma, Mühendislik yaklaşımlarını kullanarak problem çözme kabiliyeti kazanma
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
1a)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi
birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
1b)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
2)Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu
amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
4- |
3)Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
5- |
4)Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
6- |
5)Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
7- |
6a)Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda bağımsız olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi;
|
|
8- |
6b)Bağımsız olarak bireysel çalışma becerisi.
|
|
9- |
7a)Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
|
|
10- |
7b)En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
|
|
11- |
7c)Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
12- |
8a)Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık.
|
|
13- |
8b)Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
14- |
9)Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
15- |
10)Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
16- |
11)Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
17- |
12)Sensör teknolojileri, kontrol sistemleri, elektronik, mekanik ve bilgisayar mühendisliği disiplinlerine dair temel bilgiye sahip olma ve bu disiplinleri entegre ederek mühendislik çözümleri geliştirme becerisi.
|
|
18- |
13)Dinamik sistemler, elektromekanik cihazlar ve donanım-yazılım entegre sistemlerinin analizi, tasarımı ve optimizasyonunu yapabilme becerisi.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
7
|
2
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
3
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
3
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
1
|
15
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
115
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Logic and Computer Design Fundamentals” - M. Morris Mano and Charles R. Kime, 2008
|
Yardımcı Kaynaklar
|
- Digital Logic State Machine Design, David J. Comer, Oxford University Press, Oxford, 1995
- Digital Design Principles and Practices, John F. Wakerly, Prentice Hall, New Jersey, 2001.
-Logisim lojik devre analiz programı
-Proteus ISIS elektrik devre analiz programı
|
|