Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Mekatronik Mühendisliği > LOJİK DEVRELER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
LOJİK DEVRELER Birinci düzey MEM 212 Zorunlu 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Herhangi bir ön koşul yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MEMDUH SUVEREN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR.ÖĞR.ÜYESİ MEMDUH SUVEREN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze sınıfta ders anlatımı
Dersin amacı Temel lojik devre donanımlarını anlama ve çeşitli kombinasyonel ve ardışık devre tasarım adımlarını ortaya koyabilmek
Dersin tanımı Lojik devrelerde kullanılan semboller ve anlamları, sayı sistemleri,kapı devreleri, kombinasyonel devre analizi ve tasarımı; toplayıcılar,çıkarıcılar, kodlayıcılar, kod dönüştürücüler,çoğullayıcılar, temel ardışık devre analizi ve tasarımı;Flip-Floplar, Ardışıl devre analizi, Sonlu durum makinalarının tasarımı ve analizi, sayıcılar, kaydediciler, hafıza birimleri, RAM, ROM.

Dersin içeriği
1- Sayısal sistemlere giriş, sayı sistemleri arasında dönüşüm, ikili matematik
2- Boolean cebri ve lojik kapılar
3- Kombinasyonel lojik devre analizi, Lojik entegreler
4- Minterm, Maksterm, Kanonik form, Karnoug Diyagramları
5- Karnoug Diyagramları ile sadeleştirme, Seven-segment display ve lojik devre uygulamaları
6- Kombinasyonel lojikte; Toplayıcılar, çıkarıcılar, çarpıcılar
7- Multiplexer, demultiplexer uygulamaları
8- Decoder, encoder uygulamaları
9- Ardışıl Devrelere giriş, Flip Floplar
10- Ardışıl devre analizi, sonlu durum makinaları
11- Ardışıl devre sentezi, sonlu durum makinaları
12- Senkron ve Asenkron sayıcılar
13- Diğer lojik devre yapıları; 3s-Buffer, Register, RAM, ROM, ADC, DAC, ALU, FPGA
14- Temel işlemci ALU analiz örnekleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sayı sistemlerini tanıma ve sayı sistemleri arasında dönüşüm yapma
2- Lojik devreleri Bool Cebri ile tanımlama ve sadeleştirme yapma
3- Lojik kapıların çalışmasını kavrama, analiz ve tasarımını gerçekleştirme
4- Karnoug Diyagramları ile lojik bool fonksiyonlarını sadeleştirme, analiz yapma
5- Lojik devre elemanlarının (Decoder, Encoder, Multiplexer, Demultiplexer, Toplayıcı, Fark alıcı, Karşılaştırıcı) çalışma mantığını anlama ve lojik devre analizini gerçekleştirme
6- Ardışıl devrelerde Flip Flopların çalışma mantığını kavrama
7- Ardışıl Devrelerin analizini gerçekleştirme, Sonlu durum makinası tasarlama
8- Sonlu durum makinası analizini gerçekleştirme, Ardışıl devre sentezleme
9- Lojik devre elemanlarını kullanarak devre ve sistem tasarımı yapma, Mühendislik yaklaşımlarını kullanarak problem çözme kabiliyeti kazanma
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
3- 2)Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3)Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4)Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5)Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6a)Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda bağımsız olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi;
8- 6b)Bağımsız olarak bireysel çalışma becerisi.
9- 7a)Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
10- 7b)En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
11- 7c)Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
12- 8a)Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık.
13- 8b)Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
14- 9)Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
15- 10)Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
16- 11)Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
17- 12)Sensör teknolojileri, kontrol sistemleri, elektronik, mekanik ve bilgisayar mühendisliği disiplinlerine dair temel bilgiye sahip olma ve bu disiplinleri entegre ederek mühendislik çözümleri geliştirme becerisi.
18- 13)Dinamik sistemler, elektromekanik cihazlar ve donanım-yazılım entegre sistemlerinin analizi, tasarımı ve optimizasyonunu yapabilme becerisi.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 7 2 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 2 1 2
Ara sınavlara hazırlık 4 3 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 3 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 1 15
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   115
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Logic and Computer Design Fundamentals” - M. Morris Mano and Charles R. Kime, 2008
Yardımcı Kaynaklar - Digital Logic State Machine Design, David J. Comer, Oxford University Press, Oxford, 1995 - Digital Design Principles and Practices, John F. Wakerly, Prentice Hall, New Jersey, 2001. -Logisim lojik devre analiz programı -Proteus ISIS elektrik devre analiz programı

Ders ile ilgili dosyalar