Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FİKRET YAZICI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Şükrü BALCI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
LECTURE
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, iletişim araştırmaları hakkında betimleyici düzeyde bilgi birikimini sağlamaktır. Bu derste, iletişim araştırmalarında en sık kullanılan yöntemler arasında içerik çözümlemesi, söylem analizi, göstergebilimsel, alımlama analizi vb. çözümleme yöntemlerinin öğrencilere kavratılması amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste, dergi, gazete, televizyon gibi medya metinleri üzerinden analizler yapılabilmesi için farklı yöntemler öğretilecektir.
|
1- |
Bir yöntem olarak içerik çözümlemesi: Tanımlama, tarihsel gelişimi ve aşamaları
|
2- |
Türkiye’de İçerik Çözümlemesi yönteminin kullanıldığı araştırmalarının genel bir panoraması.
|
3- |
Bir yöntem olarak Söylem Analizi: Tanımlama ve uygulama örneği
|
4- |
Türkiye’de Söylem Analizi yönteminin kullanıldığı araştırmalarının genel bir panoraması.
|
5- |
Bir yöntem olarak alımlama analizi: Tanımlama ve uygulama örneği
|
6- |
Türkiye’de Alımlama Analizi yönteminin kullanıldığı araştırmalarının genel bir panoraması.
|
7- |
Bir yöntem olarak Göstergebilimsel Çözümleme: Tanımlama ve uygulama örneği
|
8- |
Vize
|
9- |
Bir yöntem olarak Göstergebilimsel Çözümleme: Tanımlama ve uygulama örneği
|
10- |
Türkiye’de Göstergebilimsel Çözümleme yönteminin kullanıldığı araştırmalarının genel bir panoraması.
|
11- |
Türkiye’de Göstergebilimsel Çözümleme yönteminin kullanıldığı araştırmalarının genel bir panoraması.
|
12- |
Türkiye’de Göstergebilimsel Çözümleme yönteminin kullanıldığı araştırmalarının genel bir panoraması.
|
13- |
Türkiye’de Göstergebilimsel Çözümleme yönteminin kullanıldığı araştırmalarının genel bir panoraması.
|
14- |
Final
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bir bilimsel araştırma tasarımının aşamalarını doğru tanımlar
|
2- |
Bilimsel araştırma raporu yazımı konusunda gerekli donanıma sahip olur
|
3- |
Bilimsel bir araştırmayı nitel/ nicel araştırma yöntemlerine uygun biçimde tasarlayabilir, yürütebilir ve sonuçlarını raporlaştırabilir.
|
4- |
Araştırma yöntemleri arasındaki benzerlik ve farklılıkları doğru tanımlar
|
5- |
Bir yöntem olarak içerik çözümlemesini bilir, kodlama cetveli hazırlayabilir, örnek bir metin üzerinde içerik çözümlemesi yöntemini kullanabilir.
|
6- |
Bir yöntem olarak söylem analizini bilir; örnek bir metin üzerinde söylem analizi yöntemini uygulayabilir
|
7- |
Bir yöntem olarak göstergebilimsel çözümleme yöntemini bilir; örnek bir metin üzerinde göstergebilimsel çözümleme yöntemiyle analiz yapabilir
|
8- |
Bir yöntem olarak alımlama analizini bilir, örnek bir olay üzerinde hem kaynağı oluşturduğu mesajın ve hem de alıcının çözümlediği mesajın anlamları arasındaki ilişkiyi çözümleyebilir.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alan ile ilişkili teorik yaklaşımlara dair temel bir bilginin edinilmesi
|
|
2- |
Alan ile ilgili uygulamalara (pratiğe) yönelik temel bir bilginin edinilmesi
|
|
3- |
Teori ve pratikte dünya çapında meydana gelen gelişmelerin takip edilebilmesi
|
|
4- |
Ekip çalışması becerisinin kazanılması
|
|
5- |
İnisiyatif alma, kreatif çözümler geliştirebime ve analitik düşünce yeteneğinin kazanılması
|
|
6- |
Alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
|
|
7- |
Bir yabancı dili kullanarak alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten yabancı kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
|
|
8- |
Alandaki çeşitli yazılımları ve/veya teknik ekipmanları kullanabilme yeteneğinin kazanılması
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
21
|
3
|
63
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
15
|
1
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
15
|
2
|
30
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
15
|
2
|
30
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
155
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Siyasal İletişim Sürecinde Seçimler, Adaylar, İmajlar. Konya: LiteraTürkAcademia Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Türkdoğan, Orhan & Gökçe, Orhan (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemi. Konya: Çizgi Kitabevi.
2.İnceoğlu, Yasemin &Çomak, Nebahat A. (2009). Metin Çözümlemeleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
3. Güllüoğlu, Özlem (Ed.) (2012). İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri: Görsel Metin Çözümleme. Ankara: Ütopya Yayınları.
4.Güllüoğlu, Özlem (Ed.) (2012). İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri: Yazılı Metin Çözümleme. Ankara: Ütopya Yayınları.
5.Özer, Ömer (2011). Haber Söylem İdeoloji: Eleştirel Haber Çözümlemeleri. İstanbul: Literatürk Yayınları.
6.Özer, Ömer (Ed.) (2012). Haberi Eleştirmek: Araştırma Alanlarına Göre Eleştirel Haber Çalışmaları. İstanbul: Literatürk Yayınları.
7.Şeker, Mustafa & Şeker, Tülay (Eds.) (20099. Terör ve Haber Söylemi. İstanbul: Literatürk Yayınları.
8.Atabek, Gülseren Ş. & Atabek, Ümit (Eds.) (2007). Medya Metinlerini Çözümlemek. Ankara: Siyasal Kitabevi.
9.Yavuz, Şahinde (Ed.) (2005). Medya ve İzleyici: Bitmeyen Tartışma. Ankara: Vadi Yayınları.
10.Parsa, Seyide & Parsa, Alev Fatoş (2002). Göstergebilim Çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
11.Geray, Haluk (2004). Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
12.Balcı, Şükrü; Tarhan, Ahmet & Bal, Enes (2013). Medya ve Siyasal Katılım: 2011 Genel Seçimleri Konya Araştırması. Konya: LiteraTürkAcademia Yayınları.
13.Damlapınar, Zülfikar & Balcı, Şükrü (2014). Siyasal İletişim Sürecinde Seçimler, Adaylar, İmajlar. Konya: LiteraTürkAcademia Yayınları.
|
|