Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
VETERİNER KLİNİK FARMAKOLOJİ |
Birinci düzey |
VFT 678 |
|
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MURAT KANBUR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. FERİDE KOÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze haftada 2 saat teorik
|
Dersin amacı
|
Hasta hayvanların ilaçla tedavisinde ilaç etkinliği ve güvenliği bakımından kontrollü değerlendirmeler yapılması ve farklı hayvan türlerinde ilaç kullanımının farmakolojik bilimsel ölçütlere göre düzenlenmesi, ilaçların hasta hayvanlardaki etki kalıbının ve farmakokinetik özelliklerinin belirlenmesidir
|
Dersin tanımı
|
Hasta hayvanların ilaçla tedavisinde ilaç etkinliği ve güvenliği bakımından kontrollü değerlendirmeler yapılması ve farklı hayvan türlerinde ilaç kullanımının farmakolojik bilimsel ölçütlere göre düzenlenmesi, ilaçların hasta hayvanlardaki etki kalıbının ve farmakokinetik özelliklerinin belirlenmesidir
|
1- |
Klinik farmakolojiye giriş (tanımı, dersin amacı, önemi)
|
2- |
Hasta hayvanlarda farmakokinetik (ilacın emilimi, biyotransformasyonu, dağılımı ve atılımı)
|
3- |
İlaçlarla tedavide temel farmakolojik ölçütler
|
4- |
İlaçlarda biyoyararlılık ve tedavideki önemi
|
5- |
İlaçların temel etki mekanizmaları
|
6- |
Hasta hayvanlarda ilaç dozaj prensipleri
|
7- |
Hasta hayvanlarda ilaç dozaj prensipleri
|
8- |
İlaç etkileşimleri
|
9- |
Hasta hayvanlarda İlaç kullanımı prensipleri (organlarda veya kardiovasküler sistemdeki patolojik durumlarda ilaç kullanımı)
|
10- |
Hayvanların yaş ve türlerine göre ilaç seçimi
|
11- |
Profilaktik ilaç kullanımı
|
12- |
Sürü tedavisinde ilaç kullanımı
|
13- |
İlaç toksisitesi (ilaçların istenmeyen etkileri)
|
14- |
Veteriner ilaçlarının klinik kullanımları sonucunda insan sağlığına olumsuz etkileri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hasta hayvanlarda ilaçların etki özelliklerini kavrayabilme
|
2- |
Hasta hayvanlarda ilaç kullanımının temel ölçütlerini kavrayabilme
|
3- |
İlaçların hasta hayvanlarda kullanılışı ve dozajını düzenleyebilme
|
4- |
Hasta hayvanlarda hastalık türüne göre kullanılması gereken İlaçları seçebilme
|
5- |
Hastanın genel durumuna göre ve hasta hayvanlarda tedavide aynı reçeteye yazılan bir arada kullanılacak ilaçları seçebilme
|
6- |
İlacın uygunluğunu (aktif madde, doz şeması ve tedavi süresi) değerlendirme ve hastalıklara göre reçete yazımını ve hazırlanmasını tasarlayabilme
|
7- |
İlaçların kullanımından kaynaklanabilecek istenmeyen etkileri (yan ve toksik etkiler) açıklayabilme
|
8- |
Rasyonel ilaç kullanımını kavrayabilme
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk milli eğitim sisteminin öngördüğü amaç ve ilkeleri tüm eğitim uygulamalarında temel alabilme
|
|
2- |
Çalıştığı kuruma ve çevresine özgün rehberlik ve psikolojik danışma programı geliştirebilme ve uygulayabilme
|
|
3- |
Türkçeyi ve İngilizceyi, istatistik ve bilgisayar uygulamalarını, bilimsel araştırma planlayıp yürütebilme ile ilişkili olarak kullanabilme
|
|
4- |
Farklı üstünlüğü ve yetersizliği olan bireyleri ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
5- |
Davranış bozukluğu gösteren çocuk ve yetişkinler ile kişilik bozukluğu gösteren yetişkinlere ait tanı kriterleri ile onları ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
6- |
Grupla ve bireysel psikolojik danışma oturumlarını planlayabilme, iletişim becerilerini (sözlü ve sözsüz) ve psikolojik danışma becerilerini doğru kullanabilme ve uygulayabilme
|
|
7- |
Eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
8- |
Ailelere, okul çalışanlarına ve yetişkinlere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik ile konsültasyon çalışmaları planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
9- |
Bireyi tanıma amacıyla test ve test dışı teknikleri uygulama, yorumlama ve raporlama
|
|
10- |
Gelişim alanlarını, kuramlarını, dönemlerini ve uyum problemlerini, davranışın sosyal ve felsefi temellerini, öğrenme, öğretim ile yönetim kavram ve ilkelerini psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına aktarabilme
|
|
11- |
Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanmasında ve uygulanmasında mesleki etik kuralları ve psikolojik danışma ve rehberlik kuramlarını kullanabilme
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
2
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
104
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Veteriner Farmakoloji, Cilt 1, Kaya S editör, (2013). Veteriner Farmakoloji Cilt 2, Kaya S editör, (2013)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
The Veterinary Formulary, Yolande Bishop. Plumb’s Veterinary Drug Handbook, Donald C. Plumb, Pharm.D. 2008. Basic and Clinical Pharmacology-Katzung.
|
|