Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SANAT KURAMLARI VE ELEŞTİRİ 1 |
Birinci düzey |
SER 209 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞ. GÖR. DR. SETENAY SİPAHİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ. GÖR. DR. SETENAY SİPAHİ, DOÇ. DR. NİZAM ORÇUN ÖNAL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ. GÖR. SETENAY SİPAHİ
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Görsel sanat çalışmalarını değişik yönleriyle özgün bir program çerçevesinde bir araya getirerek öğrencilerin sanat tarihini, kuramını ve eleştirisini kapsayacak şekilde, temel entelektüel eğilimleri ve tartışmaları anlamalarını amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Ders; kuramın, eleştirinin ne olduğunun anlaşılması ve kronolojik olarak seçilmiş kültür kuramcılarının önde gelenlerinin ve onların öğretilerinin incelenmesini içerir. Birbirini takip eden 2 yarıyıldan oluşur. Genel sanat kavramlarına dair araştırma becerileri kazanacak ve sanat pratiğine yönelik bir dizi yaklaşım üzerinde düşünme fırsatı yakalayacaktır.
Sanatın tanımı, işlevi ve gerekliliği konularında eleştirel yargılarda bulunabilecek ve temel analitik beceriler geliştirecektir.
|
1- |
Anket uygulaması.
Dersin içeriği hakkında bilgilendirme.
Sanat, sanatçı, sanat eseri, zanaat, zanaatkar, ürün, akım, kuram…vb. kavramların tartışılması.
|
2- |
Bir nesneyi sanat eseri kılan nitelik ve yollar üzerine tartışma, sanat akımları ve felsefi akımlar.
|
3- |
Felsefi akımlar açısından sanat felsefesi.
|
4- |
Klasik Yansıtma kuramlarının sınıflandırılması.
Platon’un, Aristotales’in Yansıtma Kuramı.
|
5- |
Neo-Klasik Yansıtma Kuramı ve Modern Yansıtma Kuramlarının sınıflandırılması.
|
6- |
Modern Yansıtma Kuramları; Batı, Rus ve Toplumsal Gerçekçilik.
|
7- |
Sınav öncesi konuların tekrarı.
|
8- |
VİZE SINAVI (Teorik sınav)
|
9- |
Romantizm, Yaratma Olarak Anlatımcılık kuramları ve örnek teşkil eden eserlerin görseller üzerinden eleştirisi.
|
10- |
Aktarım Olarak Anlatımcılık kuramının görseller üzerinden eleştirisi ve Duygusal Etki Kuramlarının sınıflandırılması.
|
11- |
Estetik Yaşantı Kuramı, Hedonizm ve Richards’ın Öznelci Kuramı.
|
12- |
Anglo Amerikan Biçimciliği ve eserlerin görseller üzerinden eleştirisi.
|
13- |
Rus Biçimciliği ve eserlerin görseller üzerinden eleştirisi.
|
14- |
Yapısalcılık Kuramları.
|
15- |
Sınav öncesi konuların tekrarı.
|
16- |
FİNAL SINAVI (Teorik sınav)
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
- Sanat tarihi, geleneksel ve çağdaş sanatla ilgili temalar ve kavramaları orta düzeyde öğrenir.
- Güzel sanatlar hakkında temel bir bilgi ve bağlamın uygulama ile ilişkisi hakkında orta düzeyde bilgi sahibi olur.
- Sosyo-politik, teorik ve eleştirel bağlamlarla ilgili olarak sanat ve kültür ilişkisini orta düzeyde kavrar.
|
2- |
- Geleneksel, klasik, çağdaş ve güncel sanat kavramlarını tanır, takip eder ve orta düzeyde kullanır.
-Analitik, eleştirel ve yansıtıcı becerileri orta düzeyde kullanır.
|
3- |
- Güncel olayları orta düzeyde takip eder, sorumluluk alır, analiz eder ve bilinç geliştirir.
-Sanatsal duruşlarını ifade ederken, mesleki faaliyet ve sanatla ilgili görevleri çözerken, sanatsal faaliyetlerini ve sonuçlarını kamuya sunarken uzmanlar ve toplumla orta düzeyde iletişim kurabilir.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
OK1. Sanat ve tasarım bilgisi – Seramik sanatının tarihini, kuramlarını ve kültürel bağlamlarını kavrar.
|
|
2- |
OK2. Görsel ve teorik analiz – Sanat eserlerini eleştirel yaklaşımla değerlendirir ve yorumlar.
|
|
3- |
OK3. Araştırma ve gözlem yeteneği – Sanat ve tasarım süreçlerinde bilgi toplar ve analiz eder.
|
|
4- |
OK4. Malzeme bilgisi – Seramik malzemelerinin fiziksel, kimyasal ve estetik özelliklerini tanır ve uygular.
|
|
5- |
OK5. Teknik beceriler – Seramik üretiminde modelleme, sırlama, pişirme ve kalıplama gibi teknikleri kullanır.
|
|
6- |
OK6. Sanatsal ifade – Seramik malzeme ile özgün bir üslup geliştirir
|
|
7- |
OK7. Tasarım yetkinliği – Estetik ve işlevselliği birleştirerek yaratıcı tasarımlar oluşturur.
|
|
8- |
OK8. Dijital beceriler – Bilgisayar destekli tasarım programlarını sanatsal ve endüstriyel seramik üretiminde kullanır.
|
|
9- |
OK9. Proje geliştirme – Tasarım ve üretim süreçlerini planlar ve yönetir.
|
|
10- |
OK10. Problem çözme – Karşılaşılan teknik ve tasarım problemlerine yaratıcı çözümler üretir.
|
|
11- |
OK11. Bağımsız çalışma – Kendi sanatsal projelerini geliştirir ve uygular.
|
|
12- |
OK12. Ekip çalışması – İş birliği yaparak grup projelerinde etkin rol alır.
|
|
13- |
OK13. İletişim becerileri – Görsel, yazılı ve sözlü sunumlarla fikirlerini etkili bir şekilde ifade eder.
|
|
14- |
OK14. Sanatsal farkındalık – Kültürel ve toplumsal değerleri gözeterek sanatsal üretimde bulunur.
|
|
15- |
OK15. Sergi ve küratörlük bilgisi – Sanat eserlerini sergileme ve koleksiyon yönetimi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
16- |
OK16. Atölye yönetimi – Seramik atölyesinin güvenliğini ve sürdürülebilirliğini sağlar.
|
|
17- |
OK17. Girişimcilik ve marka yönetimi – Kendi kişisel markasını ve sanat stüdyosunu oluşturma becerisine sahiptir.
|
|
18- |
OK18. Sosyal sorumluluk – Sanatın toplumsal etkisini göz önünde bulundurarak sosyal projelere katkı sağlar.
|
|
19- |
OK19. Eleştirel düşünme – Sanatsal üretimde analitik ve eleştirel bir bakış açısı geliştirir.
|
|
20- |
OK20. Uluslararası bakış açısı – Seramik sanatındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve katkıda bulunur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
44
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1- Resmin Eleştirisi Üzerine (Yazar: Sıtkı M. Erinç)
2- Edebiyat Kuramları ve Eleştiri (Yazar: Berna Moran)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- Analitik Resim Çözümlemeleri (Yazar: Leyla Varlık Şentürk)
2- 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar (Yazar: Ahu Antmen)
3- Sanat ve Estetik Kuramları (Yazar: Nejat Bozkurt)
Web siteleri:
1- https://ceramicartsnetwork.org/daily
2- https://www.ceramicsnow.org/weekly/
3- https://muze.gov.tr/muze-detay?SectionId=AMM01&DistId=AMM
4- Modern/Çağdaş Seramik Sanatı: Türkiye’de Seramiğin Öyküsü (Yazar: Ersoy Yılmaz)
http://www.openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/8754?show=full
|
|