Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
STOK YÖNETİMİ |
İkinci düzey |
İŞL 531 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bu dersi almak için herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF.DR. MEHMET SITKI İLKAY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Mehmet Sıdkı İLKAY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim. Örnek problem ve örnek olay çözümleri. Grup halinde bir dönem projesi hazırlama ve sunma.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilerin bir işletmede kurumsal sistem yaklaşımıyla stokların etkin bir şekilde yönetilebilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazanmalarını sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste stok yönetimi kurumsal sistem bakış açısıyla ele alınacaktır. Bu ders kapsamında; stokların fonksiyonları,sınıflandırılması, stok maliyetleri, stok kontrolünün amaçları, etkin stok yönetimi, stokların ABC Yöntemine göre sınıflandırılması, Bağımsız Talep Sistemleri: Deterministik Modeller, Bağımlı Talep Sistemleri (MRP), Sipariş Büyüklüğünü Belirleme Teknikleri (Lot Sizing Techniques), ERP, Yalın Üretim Sistemi konuları ele alınacaktır.
|
1- |
Stok Yönetimine Giriş
- Stok kavramı
- Stok bulundurmanın nedenleri
- Stokların fonksiyonları
- Stokların sınıflandırılması
- Stok maliyetleri
- Stok kontrolünün amaçları
- Etkin stok yönetimi
- Stokların ABC Yöntemine göre sınıflandırılması
|
2- |
Bağımsız Talep Sistemleri: Deterministik Modeller
- Ekonomik Sipariş Miktarı (EOQ) Modeli
- Siparişin Geç Teslimi Halinde (Backordering) Sipariş Miktarı Modeli
|
3- |
Bağımsız Talep Sistemleri: Deterministik Modeller
- Miktar Iskontosu (Quantity Discount) Modeli
- Bütün birimler için miktar ıskontosu (All units discount)
- Artan miktar ıskontosu (Incremental quantity discount)
- Ekonomik Üretim Miktarı (EPQ) Modeli
- İmal Etme veya Satınalma (Make or Buy) Kararları
|
4- |
Bağımlı Talep Sistemleri: Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP)
- Ana Üretim Programı (MPS)
- Ürün Ağacı (BOM)
- MRP'nin Yapısı
|
5- |
Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP)
- MRP Uygulama Örnekleri
|
6- |
Kesikli Talep Sistemleri: Deterministik Modeller
- Lot-For-Lot
- Periodic Order Quantity
- Wagner-Whitin Algorithm
|
7- |
Kesikli Talep Sistemleri: Deterministik Modeller
- Silver-Meal Heuristic
- Least Unit Cost
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Kesikli Talep Sistemleri: Deterministik Modeller
- Part Period Algorithm
- Incremental Order Quantity
|
10- |
İmalat Kaynak Planlaması (MRP II)
|
11- |
Kurumsal Kaynak Planlaması (ERP)
|
12- |
Tam Zamanında Üretim (JIT) - Yalın Üretim Sistemi
|
13- |
Bağımsız Talep Sistemleri: Probabilistik Modeller
|
14- |
Proje Sunumları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Stok kavramını tanımlayabilme, stokların fonksiyonlarını açıklayabilme, stokları sınıflandırabilmek, stok maliyetlerini tanımlayabilme ve ayırabilmek.
|
2- |
Etkin stok yönetiminin önemini kavramak.
Stokları ABC yöntemine göre sınıflandırabilmek.
|
3- |
Bağımlı ve bağımsız talep ayrımını yapabilmek ve hangi durumda hangi stok modelini kullanması gerektiğine karar verebilmek.
|
4- |
Stok yönetiminde cevaplanması gereken iki temel sorunun: Ne zaman? Ne kadar? bütün stok modellerinde nasıl cevaplanacağını öğrenmek.
|
5- |
Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP) sisteminin ana girdilerini, işleyiş mantığını ve stok yönetimine getirdiği bağımlı talep mantığını kavramak.
|
6- |
MRP sistemiyle birlikte sipariş büyüklüğünü belirleme tekniklerini kullanabilmek.
|
7- |
Kurumsal Kaynak Planlaması (ERP) sisteminde stok yönetiminin yerini ve önemini kavramak.
|
8- |
Yalın Üretim sisteminin stok yönetimine yaklaşımını ve bu fikirleri uygulamanın işletmelere sağlayacağı katkıları öğrenmiş olmak.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde kullanır.
|
|
2- |
Alanında elde ettiği bilgileri farklı disiplinlerle bütünleştirerek yorumlar.
|
|
3- |
Verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri dikkate alarak bilimsel çalışma yapar.
|
|
4- |
Yaptığı bilimsel araştırmaların sonuçlarını sözlü ve yazılı olarak aktarır.
|
|
5- |
Analitik düşünme yeteneğini geliştirerek gerçek hayat problemlerini çözer.
|
|
6- |
Etkin bir yönetim için kullanılabilecek çeşitli karar-destek tekniklerini uygular.
|
|
7- |
İşletme paydaşlarının davranışlarının nedenlerini, oluşum süreçlerini ve sonuçlarını açıklar.
|
|
8- |
Günümüz işletmelerinde uygulanabilecek çağdaş yönetim tekniklerini ve bunların uygulanma gerekçelerini teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşulları dikkate alarak listeler ve açıklar.
|
|
9- |
İşletmelerin iç ve dış unsurlarıyla uyumlu, esnekliğini ve rekabet gücünü artıracak stratejik yönetim süreçlerini tasarlar ve uygular.
|
|
10- |
Pazarlama alanında farklı konuları algılar ve disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
|
|
11- |
Muhasebe ve finansman alanında işletmenin karşılaşabileceği tüm sorunları tespit eder ve çözer.
|
|
12- |
Finansal verileri analiz edecek programları kullanır.
|
|
13- |
Alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve tartışır.
|
|
14- |
Üretim ve hizmet işletmelerinin lojistik ve stoklama faaliyetlerini etkin yönetir.
|
|
15- |
İşletmelerin kaynaklarını verimli kullanması için gereken düzenlemeleri listeler.
|
|
16- |
İşletmenin herhangi bir alanında karşılaştığı problemi matematiksel bir model ile ifade eder ve farklı yöntemlerle çözer.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
10
|
3
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
24
|
24
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
36
|
36
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
24
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
155
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
25
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
15
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Richard J. Tersine, Principles of Inventory and Materials Management, 4th edition, Prentice-Hall, 1994.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
---
|
|