Giriş | English

Lisans > Spor Bilimleri Fakültesi > Rekreasyon > FİZİKSEL AKTİVİTE VE BESLENME
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
FİZİKSEL AKTİVİTE VE BESLENME Birinci düzey REK208 Zorunlu 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. NAZMİ SARITAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF.DR.NAZMİ SARITAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Beslenme ve performans ilişkisini ortaya koyarak, Sporcularda doğru ve yeterli beslenmenin temel prensiplerinin öğrenilmesi
Dersin tanımı Temel besin ögelerinin enerji üretimine katkıları, egzersiz öncesi ve toparlanma sürecinde beslenme, performans geliştirici olarak kabul edilen yasal ve yasal olmayan madde ve yöntemler.

Dersin içeriği
1- Fiziksel Aktivite''''''''nin Yararları Fiziksel Aktivite''''''''nin Beslenme ve Sağlık ile İlişkisi (Uluslararası Konsensus ve Deklerasyon Sonuçları)
2- Beslenme ile ilgili Bazı Kavramlar ve Yeterli-Dengeli Beslenme
3- Yeterli ve Dengeli Beslenme ile Sağlığın Korunması Kuralları/ Doğru Beslenme Bilgisine Sahip Olabilmek İçin Bilinmesi Gerekenler
4- Yeterli ve Dengeli Beslenme Kuralları
5- Besinlerin Vücutta Kullanımı *Dengeli Menü Örnekleri *Fast-food Beslenme *Besinlerin Hazırlanma, Pişirilme ve Saklanma İlkeleri
6- Beslenme ve Sporcu Beslenmesi Konusunda Anahtar Noktalar *Müsabaka Dönemi Sporcu Beslenmesinde Öneriler
7- Vücut Kompozisyonu ve Vücut Kompozisyonu Saptama Yöntemleri
8- VizeVücudun Egzersize Adaptasyonu; *Egzersiz Önerileri
9- Egzersiz Sırasında ve Sonrasında Görülebilecek Beslenme Sorunları + Ara Sınav
10- Sporcularda Kilo Sorunları, şişmanlık-zayıflık
11- Sporcularda Yeme Bozukluğu Davranışları *Kadın Sporcu Triadı
12- Yağın Biyolojisi
13- Su ve Spor İçecekleri
14- Spor İçecekleri
15- Yarıyıl Sınavı
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Genel beslenme prensiplerini öğrenerek, Sporcuların yeterli ve doğru beslenmesinde bu prensiplerden yararlanmak
2- Egzersizde iskelet kaslarının güç üretmek için kulandıkları enerji kaynakları ve bunları kulanma mekanizmaları
3- Enerji kavramı, besinlerin enerji içerikleri ve enerji dengesini sağlamanın öneminin anlaşılması
4- Temel besin ögelerinin (Karbonhidrat, yağ ve proteyinler) tanınması ve egzersizdeki rollerinin bilinmesi
5- Sporcularda sık karşılaşılan beslenme bozuklukları, nedenleri ve alınması gereken önlemlerin bilinmesi
6- Yapılan sporun türüne göre egzersiz öncesi sırası ve sonrası beslenme prensiplerinin öğretilmesi.
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alan ile ilgili güncel bilgilere sahip olma.
2- Alanından edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3- Alanından edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme.
4- Analiz edebilme, araştırmalara alanı ile ilgili verilere yönelik kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
5- Alanla ilgili temel spor yönetimi kavramlarını ve prensipleri tanımlayabilme.
6- Alan ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
7- Alan ile ilgili bir probleminin çözümünde gerek bireysel gerekse grup elemanı olarak sorumluluk alabilir.
8- Alanındaki gelişmeleri takip ederek, bulunduğu şartların getirdiği ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilir.
9- Bir problem için yapılan analizlere dayalı alternatif çözümler formüle edebilir.
10- Alan ile ilgili konulardaki düşüncelerini ve çözüm önerilerini konunun uzmanı olan veya olmayan kişilerle paylaşabilir.
11- Bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri takip edebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir.
12- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
13- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
14- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
15- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
16- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
17- Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
18- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 3 2 6
Toplam iş yükü     84
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kavas, A.;Sağlıklı Yaşam İçin Doğru Beslenme, İstanbul-2000. Ersoy, G.;Egzersiz ve Spor Yapanlar İçin Beslenme, Ankara, Mart-2004. Arslan ve ark.;Yeterli ve Dengeli Beslenme ve Sağlıklı Zayıflama Rehberi, Özgür Yayınları, İstanbul/Mart 2001. Ersoy, G.;Okulçağı ve Spor Yapan Çocukların Beslenmesi, Haziran-2001. Erkan, N.;Yaşam Boyu Spor, Bağırgan Yayınları, Ankara-2000. Bradley, Y. ve A.;Gelecek Yiyeceklerde, İnkılap Yayınları, Kasım-2002. A.:/Prevention Innstıtute Nutrition and Physical Activity.htm T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hiz. Gn. MD. ve H.Ü. Beslenme ve Diyetetik Bölümü, Türkiye'ye Özgü Beslenme Rehberi, Ankara-2004. Güneş, Z.;Spor ve Beslenme, Antrenör ve Sporcu El Kitabı, Nobel Yayınevi-2000.
Yardımcı Kaynaklar Baysal, A.;Beslenme, H.Ü. Yayınları,1990. Merdol ve ark.;Beslenme ve Diyetetik Açıklamalı Sözlük, Hatipoğlu Yayınları, Ankara-1997. Ersoy, G.;Egzersiz ve Spor Yapanlar İçin Beslenme İle İlgili Temel İlkeler, Ankara-1998. Günay, M.;Egzersiz Fizyolojisi, Ankara-1999. Ersoy, G.; Egzersiz ve Spor Performansı İçin Beslenme, Ankara-2005. Ersoy, G.;Karakaya G.;Besinsel Ergojenik Yardım; Ankara-2005. Atmaca, A.;Sağlıklı Beslenme,Profil Yayıncılık,2007. Arlı ve ark.;Anne ve Çocuk Beslenmesi,Pegem Yayıncılık,2006.

Ders ile ilgili dosyalar