Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİZİKSEL AKTİVİTE VE BESLENME |
Birinci düzey |
REK208 |
Zorunlu |
4 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NAZMİ SARITAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF.DR.NAZMİ SARITAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Beslenme ve performans ilişkisini ortaya koyarak, Sporcularda doğru ve yeterli beslenmenin temel prensiplerinin öğrenilmesi
|
Dersin tanımı
|
Temel besin ögelerinin enerji üretimine katkıları, egzersiz öncesi ve toparlanma sürecinde beslenme, performans geliştirici olarak kabul edilen yasal ve yasal olmayan madde ve yöntemler.
|
1- |
Fiziksel Aktivite''''''''nin Yararları Fiziksel Aktivite''''''''nin Beslenme ve Sağlık ile İlişkisi (Uluslararası Konsensus ve Deklerasyon Sonuçları)
|
2- |
Beslenme ile ilgili Bazı Kavramlar ve Yeterli-Dengeli Beslenme
|
3- |
Yeterli ve Dengeli Beslenme ile Sağlığın Korunması Kuralları/ Doğru Beslenme Bilgisine Sahip Olabilmek İçin Bilinmesi Gerekenler
|
4- |
Yeterli ve Dengeli Beslenme Kuralları
|
5- |
Besinlerin Vücutta Kullanımı *Dengeli Menü Örnekleri *Fast-food Beslenme *Besinlerin Hazırlanma, Pişirilme ve Saklanma İlkeleri
|
6- |
Beslenme ve Sporcu Beslenmesi Konusunda Anahtar Noktalar *Müsabaka Dönemi Sporcu Beslenmesinde Öneriler
|
7- |
Vücut Kompozisyonu ve Vücut Kompozisyonu Saptama Yöntemleri
|
8- |
VizeVücudun Egzersize Adaptasyonu; *Egzersiz Önerileri
|
9- |
Egzersiz Sırasında ve Sonrasında Görülebilecek Beslenme Sorunları + Ara Sınav
|
10- |
Sporcularda Kilo Sorunları, şişmanlık-zayıflık
|
11- |
Sporcularda Yeme Bozukluğu Davranışları *Kadın Sporcu Triadı
|
12- |
Yağın Biyolojisi
|
13- |
Su ve Spor İçecekleri
|
14- |
Spor İçecekleri
|
15- |
Yarıyıl Sınavı
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Genel beslenme prensiplerini öğrenerek, Sporcuların yeterli ve doğru beslenmesinde bu prensiplerden yararlanmak
|
2- |
Egzersizde iskelet kaslarının güç üretmek için kulandıkları enerji kaynakları ve bunları kulanma mekanizmaları
|
3- |
Enerji kavramı, besinlerin enerji içerikleri ve enerji dengesini sağlamanın öneminin anlaşılması
|
4- |
Temel besin ögelerinin (Karbonhidrat, yağ ve proteyinler) tanınması ve egzersizdeki rollerinin bilinmesi
|
5- |
Sporcularda sık karşılaşılan beslenme bozuklukları, nedenleri ve alınması gereken önlemlerin bilinmesi
|
6- |
Yapılan sporun türüne göre egzersiz öncesi sırası ve sonrası beslenme prensiplerinin öğretilmesi.
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alan ile ilgili güncel bilgilere sahip olma.
|
|
2- |
Alanından edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
|
|
3- |
Alanından edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme.
|
|
4- |
Analiz edebilme, araştırmalara alanı ile ilgili verilere yönelik kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
|
|
5- |
Alanla ilgili temel spor yönetimi kavramlarını ve prensipleri tanımlayabilme.
|
|
6- |
Alan ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
|
|
7- |
Alan ile ilgili bir probleminin çözümünde gerek bireysel gerekse grup elemanı olarak sorumluluk alabilir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip ederek, bulunduğu şartların getirdiği ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilir.
|
|
9- |
Bir problem için yapılan analizlere dayalı alternatif çözümler formüle edebilir.
|
|
10- |
Alan ile ilgili konulardaki düşüncelerini ve çözüm önerilerini konunun uzmanı olan veya olmayan kişilerle paylaşabilir.
|
|
11- |
Bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri takip edebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir.
|
|
12- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
|
|
13- |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
|
|
14- |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
|
|
16- |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
17- |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
|
|
18- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
2
|
6
|
Toplam iş yükü
|
|
|
84
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kavas, A.;Sağlıklı Yaşam İçin Doğru Beslenme, İstanbul-2000. Ersoy, G.;Egzersiz ve Spor Yapanlar İçin Beslenme, Ankara, Mart-2004. Arslan ve ark.;Yeterli ve Dengeli Beslenme ve Sağlıklı Zayıflama Rehberi, Özgür Yayınları, İstanbul/Mart 2001. Ersoy, G.;Okulçağı ve Spor Yapan Çocukların Beslenmesi, Haziran-2001. Erkan, N.;Yaşam Boyu Spor, Bağırgan Yayınları, Ankara-2000. Bradley, Y. ve A.;Gelecek Yiyeceklerde, İnkılap Yayınları, Kasım-2002. A.:/Prevention Innstıtute Nutrition and Physical Activity.htm T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hiz. Gn. MD. ve H.Ü. Beslenme ve Diyetetik Bölümü, Türkiye'ye Özgü Beslenme Rehberi, Ankara-2004. Güneş, Z.;Spor ve Beslenme, Antrenör ve Sporcu El Kitabı, Nobel Yayınevi-2000.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Baysal, A.;Beslenme, H.Ü. Yayınları,1990. Merdol ve ark.;Beslenme ve Diyetetik Açıklamalı Sözlük, Hatipoğlu Yayınları, Ankara-1997. Ersoy, G.;Egzersiz ve Spor Yapanlar İçin Beslenme İle İlgili Temel İlkeler, Ankara-1998. Günay, M.;Egzersiz Fizyolojisi, Ankara-1999. Ersoy, G.; Egzersiz ve Spor Performansı İçin Beslenme, Ankara-2005. Ersoy, G.;Karakaya G.;Besinsel Ergojenik Yardım; Ankara-2005. Atmaca, A.;Sağlıklı Beslenme,Profil Yayıncılık,2007. Arlı ve ark.;Anne ve Çocuk Beslenmesi,Pegem Yayıncılık,2006.
|
|