Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK KÜLTÜR TARİHİ I |
Birinci düzey |
TAR 221 |
Seçmeli |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HAVA SELÇUK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. HAVA SELÇUK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Türk Kültürünü öğrenerek günümüz kültür anlayışı ile özdeşleştirerek çağdaş kültür tanımını yapabilmek.
|
Dersin tanımı
|
Kültür ve medeniyet kavramlarının tahlili yapılarak, Türk kültürünün unsurları incelenecek ve Türkler'de göçebe ve yerleşik hayat düzeni, iktisadi hayat, eski Türk dini, Türkler'de idari yapılanma, günümüz kültürel değerleri ile alaka kurularak anlatılacaktır.
|
1- |
Türk tarihinin yerli ve yabancı kaynakları (arkeolojik buluntular, etnognafik malzemeler ve yazılı kaynaklar)’nın tasnifi ve tanıtımını yapılması.
|
2- |
Kültür ve kültür kavramları, hakkında bilgi verilmesi, kültürün değişik tanımları.
|
3- |
Kültür ve medeniyet farkı, medeniyetlerin menşeî hakkında nazariyeler, medeniyetin doğuş sebepleri.
|
4- |
Tarih öncesi ve tarihî devirlerdeki Türk kültürünün özellikleri ve kaynakları
|
5- |
Kültürde gelişme, değişme ve çağdaşlaşma meselesi.
|
6- |
Milletleşme hadisesinin Türk tarihindeki örnekleri, Mustafa Kemal Atatürk’ün Anadolu’da başlatmış olduğu milletleşme olayı, küreselleşme karşısında millî devletlerin güç kaynakları.
|
7- |
Kültür hayatımızda batılılaşma ve örnekleri ile çağdaşlaşma meselesi ve Mustafa Kemal Atatürk’ün Göstermiş olduğu hedefler.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Göktürk Kitabeleri, ve Türk kültür ve siyasî tarihimizdeki yeri ve önemi.
|
10- |
Ahmet Yesevî ve Divan-ı Hikmet adlı eserinin Türk dili, dini ve milliyeti yönüyle değerlendirilmesi.
|
11- |
Türk kültür tarihinde, devlet ve dayanmış olduğu ilkeler (İstiklal, Ülke, Halk ve Kanun) hakkında değerlendirme.
|
12- |
Türk devlet teşkilatında toylar ( devlet meclisleri ve eğlenceler)
|
13- |
Türk devlet teşkilatında, hükümet, hükümdar, hatun, veliaht, ikili teşkilat hakkında değerlendirmeler.
|
14- |
Sözde Ermeni soykırımı olayının Türk tarihindeki yeri, millet-i sadıka ve Hırıstiyan Türkler meselesi
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türk Kültür Tarihine ilişkin kavramları tanımlar
|
2- |
Türk Kültür Tarihi unsurlarını açıklar
|
3- |
Kültürel unsurları somut olaylara uygular
|
4- |
Türk kültürüne ilişkin genel bilgiler edinir
|
5- |
Batılılaşmanın Türk kültürüne etkilerini analiz eder
|
6- |
Atlı-göçebe kültürden yerlkeşik kültüre geçişi analiz eder
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
|
|
4- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
|
|
10- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
|
12- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
|
|
13- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
|
|
16- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
|
|
17- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
|
|
18- |
Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
[1] İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, İstanbul 1997.
[2] Salim Koca, Türk Kültürünün Temelleri 2, Ankara 2003.
[3] Bahaeddin Ögel, Türk Kültürünün Gelişme Çağları, İstanbul 1998.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Güngör, Erol; Türk Kültürü Milliyetçilik, Ötüken Yay., İstanbul, 1996.
Heyet, Cevat; Türklerin Tarih ve Kültürüne Bir Bakış, T.C. Kültür Bakanlığı Yay., İstanbul, 1996.
Turhan, Mümtaz; Kültür Değişmeleri, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul 1987.
|
|