Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
PARAZİTOLOJİ - ENTOMOLOJİ |
Birinci düzey |
TLT 172 |
|
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ÜLFET ÇETİNKAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. Dr. ÜLFET ÇETİNKAYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK VE PRATİK
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere parazitoloji ile ilgili temel bilgilerin öğretilmesi ve temel becerilerin kazandırılması amaçlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Tıbbi öneme sahip parazitlerin morfolojik özellikleri, hayat döngüleri, klinik ve tanı ile iligili temel konuları öğretir.
|
1- |
Genel parazitoloji, parazitoloji Laboratuvarında uyulması gereken kurallar
|
2- |
Amipler, Serbest Yaşayan Potansiyel Patojen Amipler
Nativ-Lugol Yöntemi
|
3- |
İntestinal ve urogenital sistem kamçılıları
Nativ-Lugol Yöntemi ve dışkının mikroskobik incelemesi
|
4- |
Kan ve Doku Kamçılıları ve Tanı yöntemleri
|
5- |
Toxoplasma gondii ve tanı yöntemleri
|
6- |
İntestinal coccidialar
Modifiye asit-fast yöntemi
|
7- |
Sıtma ve Plasmodiumlar
İnce yayma- kalın damla kan preparatlarının hazırlanması ve Giemsa boyama yöntemi ile boyanması
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Ara sınav değerlendirmesi. Sınav sorularının cevapları ile ilgili geri bildirimlerin yapılması.
(Ascaris lumbricoides, Trichuris trichiura, Enterobius vermicularis)
Selofan bant yöntemi, dışkının parazitolojik incelemesi
|
10- |
Nematodalar (Ancylostoma duodenale, Necator americanus, Filarialar)
Dışkının parazitolojik incelemesi
|
11- |
Taenia saginata ve Taenia solium
Dışkının makroskobik ve mikroskobik incelenmesinin
|
12- |
İnsanda yerleşen Echinococcus türleri ve neden oldukları hastalıklar
|
13- |
Trematodlar
|
14- |
Artropodlar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İnsanda hastalık yapan ve halk sağlığı açısından önemli olan parazitleri tanır
|
2- |
İnsana spresifik olan ve olmayan parazitleri tanır.
|
3- |
İnsan parazitlerinin biyolojik özelliklerini kavrar.
|
4- |
Direkt ve indirekt parazit tanı yöntemlerini uygular
|
5- |
Bağırsak, Kan ve Doku parazitlerinin nasıl analiz edileceğeni kavrar.
|
6- |
Parazit türlerine bağlı olarak parazitozdan korunma yollarını kavrar.
|
7- |
Çeşitli insan parazitlerinin nasıl hastalık etkeni olabileceğini sorgular.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
4- |
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
5- |
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
6- |
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
7- |
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
8- |
7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
|
|
9- |
7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
|
|
10- |
7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
11- |
8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
|
|
12- |
8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
13- |
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
14- |
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
15- |
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
2
|
28
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
94
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1- Fadime EROĞLU, Ülfet ÇETİNKAYA. Tıbbi Parazitoloji ve Pratik Uygulamaları, Efe Akademi Yayınları
2- Özlem MİMAN, Gülendame SAYGI. Temel Tıbbi Parazitoloji, İstanbul Tıp Kitabevleri.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Prof. Dr. M. Ali Özcel. Tıbbi Parazit Hastalıkları, Türkiye Parazitoloji derneği Yayınları, 2007
|
|