Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ORTODONTİ |
Birinci düzey |
T405 ÖKD |
Zorunlu |
7 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ TANER ÖZTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. AHMET YAĞCI
Yrd.Doç.Dr.Nisa Gül
Öğr. Gör. Gökhan Çoban
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Ortodontik tedavinin amaçlarınınn ve tedavi yöntemlerinin öğrenilmesi, Ortodontik anomalilerin teşhis ve tedavi planlamasının öğrenilmesi
Ortognatik cerrahi tedavilerin öğrenilmesi
Hareketli apareylerin öğrenilmesi
Retansiyon ve relapsın öğrenilmesi
Ortodontik tedavilerin yan etkilerinin tanımlanabilmesi
Diş hareketi ve histolojisinin öğrenilmesi
|
Dersin tanımı
|
Ortodontik tedavinin amaçlarınınn ve tedavi yöntemlerinin öğrenilmesi, Ortodontik anomalilerin teşhis ve tedavi planlamasının öğrenilmesi
Ortognatik cerrahi tedavilerin öğrenilmesi
Hareketli apareylerin öğrenilmesi
Retansiyon ve relapsın öğrenilmesi
Ortodontik tedavilerin yan etkilerinin tanımlanabilmesi
Diş hareketi ve histolojisinin öğrenilmesi
|
1- |
Ortodonti nedir? Ortodontik tedavi türleri
|
2- |
Koruyucu ve önleyici ortodontik tedaviler
|
3- |
Dudak damak yarığı tedavileri
|
4- |
Diş hareketi histolojisi,Ortodonti ve kuvvet. Diş hareket tiplerİ
|
5- |
Hareketli aygıtlar
|
6- |
Sagital yön anomaliler,Sınıf 1 maloklüzyon tedavileri ve ortodontide ankraj,
|
7- |
Myofonksiyonel tedaviler ve trainer
|
8- |
Sınıf 3 iskeletsel ve dental anomaliler ve tedavileri
|
9- |
Fonksiyonel tedaviler (Sınıf 2 ve 3) ve ağız dışı aygıt kombinasyonları
|
10- |
Vertikal yön anomaliler, iskeletsel ve dişsel açık kapanış
|
11- |
iskeletsel ve dişsel derin kapanış
|
12- |
Transversal yön anomaliler ve tedavileri: darlıklar (iskeletsel ve dişsel), çapraz kapanışlar, orta hat kayıklıkları (lateroklüzyon ve laterognati)
|
13- |
diastemalar, çapraşıklık
|
14- |
Gömülü Dişler
|
15- |
Sabit ortodontik aygıtlar ve Straight wire tekniğine giriş
|
16- |
Retansiyon ve relaps
|
17- |
Ortodontik tedavilerin yan etkileri ve çözüm önerileri
|
18- |
Ortognatik cerrahi (Sınıf 1 ve Sınıf 2 iskeletsel problemlerde cerrahi yaklaşımlar)
|
19- |
Sınıf 3 iskeletsel problemlerde cerrahi yaklaşımlar
|
20- |
Sınıf 2 iskeletsel ve dental anomaliler ve tedavileri
|
1- |
Sağlıklı dişeti, periodontal membran, alveol kemiği ve sement dokusunun morfolojilerini tanımlar
Periodontal dokuların fonksiyonlarını ve dentogingival birleşimin özelliklerini tanımlar
Dentogingival bölgenin savunma mekanizmalarını tanımlar
Klinik uygulamalarda sağlıklı dokuları tanıyıp değerlendirebilir
Ortodontik diş hareketi ile ilgili dokularda oluşan reaksiyonları tanımlar.
Diş hareket türüne bağlı olarak oluşan farklı yerlerdeki farklı etkileri tanımlar.
Diş hareketinin oluşumu ile ilgili teorileri tanımlar.
Diş hareketi için optimum kuvvet miktarını tanımlar.
|
2- |
Dişsel olarak sagital yöndeki değerlendirmelerin nasıl yapıldığını tanımlar.
İskeletsel olarak sagital yöndeki değerlendirmelerin nasıl yapıldığını tanımlar.
Sagittal yöndeki anomalileri tanımlar.
Sagittal yöndeki anomalilerin hangi bölgeden kaynaklandığını tanımlar.
Sagittal yöndeki anomalilerin hangi yaşta nasıl tedavi edilebileceğini tanımlar.
Fonksiyon ve morfoloji ilişkisini tanımlar
Dudak jimnastiklerini tanımlar
Myofonksiyonel apareyleri ve trainer apareyini ve kullanımını tanımlar
Transversal yön anomalierin teşhisini tanımlar
Maksiller darlıkların tedavilerini tanımlar
Diastemaların tedavilerini tanımlar
Çapraşıkların tedavilerini tanımlar
Bu tedavilerde kullanılan aygıtları ve mekanikleri tanımlar
|
3- |
Dişsel olarak sagital yöndeki değerlendirmelerin nasıl yapıldığını tanımlar.
İskeletsel olarak sagital yöndeki değerlendirmelerin nasıl yapıldığını tanımlar.
Sagittal yöndeki anomalileri tanımlar.
Sagittal yöndeki anomalilerin hangi bölgeden kaynaklandığını tanımlar.
Sagittal yöndeki anomalilerin hangi yaşta nasıl tedavi edilebileceğini tanımlar.
Fonksiyon ve morfoloji ilişkisini tanımlar
Fonksiyonel tedavi prensiblerini tanımlar.
Ağız dışı aygıtların kullanım prensiblerini tanımlar.
Fonksiyonel aparey ve ağızdışı aparey kullanımı kombinaslarının tedavi prensiblerini tanımlar.
|
4- |
Dudak damak yarıklarının insidansını hem dünya hem de Türk popülasyonu için ayrı ayrı tanımlar.
Embriyolojik gelişim sürecinde ağız,diş, çeneler ve çevre dokularının gelişimini tanımlar.
Dudak damak yarıklarının embriyolojik gelişimini tanımlar.
Dudak damak yarıklarının etiyolojik faktörlerini tanımlar.
Dudak damak yarıklarının sınıflandrımasını tanımlar.
Dudak damak yarıklarında neonatal dönemde yapılan uygulamaları tanımlar.
Dudak damak yarıklarında süt dentisyon dönemde yapılan uygulamaları tanımlar.
Dudak damak yarıklarında karma dentisyon dönemde yapılan uygulamaları tanımlar.
Dudak damak yarıklarında erişkin dönemde yapılan uygulamaları tanımlar.
|
5- |
Dişsel olarak sagital yöndeki değerlendirmelerin nasıl yapıldığını tanımlar.
İskeletsel olarak sagital yöndeki değerlendirmelerin nasıl yapıldığını tanımlar.
Sagittal yöndeki anomalileri tanımlar.
Sagittal yöndeki anomalilerin hangi bölgeden kaynaklandığını tanımlar.
Sagittal yöndeki anomalilerin hangi yaşta nasıl tedavi edilebileceğini tanımlar.
Fonksiyon ve morfoloji ilişkisini tanımlar
Sınıf III tedavi prensiblerini tanımlar.
Yüz maskesi kullanım prensiblerini tanımlar.
Çenelik kullanım prensiblerini tanımlar.
|
6- |
Dişsel olarak vertikal yöndeki değerlendirmelerin nasıl yapıldığını tanımlar.
İskeletsel olarak vertikal yöndeki değerlendirmelerin nasıl yapıldığını tanımlar.
Vertikal yöndeki anomalileri tanımlar.
Vertikal yöndeki anomalilerin hangi bölgeden kaynaklandığını tanımlar.
Vertikal yöndeki anomalilerin hangi yaşta nasıl tedavi edilebileceğini tanımlar.
Fonksiyon ve morfoloji ilişkisini tanımlar
Açık kapanış tedavi prensiblerini tanımlar.
Açık kapanış tedavisinde kullanılan hareketli ve sabit apareyleri tanımlar.
Açık kapanış tedavisi için yapılan cerrahi ve sabit ortodontik tedavileri tanımlar.
|
7- |
Dişsel olarak vertikal yöndeki değerlendirmelerin nasıl yapıldığını tanımlar.
İskeletsel olarak vertikal yöndeki değerlendirmelerin nasıl yapıldığını tanımlar.
Vertikal yöndeki anomalileri tanımlar.
Vertikal yöndeki anomalilerin hangi bölgeden kaynaklandığını tanımlar.
Vertikal yöndeki anomalilerin hangi yaşta nasıl tedavi edilebileceğini tanımlar.
Fonksiyon ve morfoloji ilişkisini tanımlar
Derin kapanış tedavi prensiblerini tanımlar.
Derin kapanış tedavisinde kullanılan hareketli ve sabit apareyleri tanımlar.
Derin kapanış tedavisi için yapılan cerrahi ve sabit ortodontik tedavileri tanımlar.
|
8- |
Ortodonti kavramını tanımlar
Ortodontik tedavi türlerini tanımlar
Ortodontik tedavi aygıtlarını tanımlar
Sabit ortodontik tedavileri tanımlar
Sabit ortodontik tedavi aygıtlarını tanıtır
Sabit ortodontik tedavi mekaniklerini tanımlar
Gömülü dişlerin gömülü kalma etiyolojisini tanımlar
Bu dişlerin tedavilerini ve sürdürme mekaniklerini tanımlamak
Hareketli aygıt tedavi endikasyonlarını tanımlamak
Ortodonti kliniğinde kullanılan hareketli aygıtların labaratuar yapım aşamalarını göstermek
Ortodontide kullanılan hareketli aygıtları tanımlar
|
9- |
Retansiyon teoremlerini tanımlar
Retansiyon tedavilerini tanımlar
Relaps kavramını ve alınacak önlemlerini tanımlar
|
10- |
Ortognatik cerrahi öncesi ortodontik tedavi hedeflerini tanımlar
Sınıf II anomalili hastalarda tedavi yaklaşımlarını tanımlar
Sınıf III anomalili hastalarda tedavi yaklaşımlarını tanımlar
Ortognatik cerrahi sonrası ortodontik tedavi hedeflerini tanımlar
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ağız, çene ve dişlerin hücre, doku, organ ve sistem bazında normal yapı ve fonksiyonlarını, yaşam döngüsünü ve büyümenin etkilerini açıklar
|
|
2- |
Ağız çene ve diş sağlığının temel ve önemli belirleyicilerini, birey ve toplum için risk faktörlerini bilir, insan ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki etkileşimi değerlendirir.
|
|
3- |
Ağız,çene ve diş hastalıklarının nedenlerini, bu hastalıklara neden olabilecek sistemik hastalıklarla, çeşitli sistemik hastalıklara neden olabilecek ağız ve diş hastalıklarının organizmayı etkileme yollarını, hastalıklarda ortaya çıkan vücut ve ağız yapı ve fonksiyonlarındaki bozuklukları ve yol açtığı bulguları kavrar.
|
|
4- |
Ağız, çene ve diş hastalıklarının tanı, tedavi, önleme ve rehabilitasyon ilkeleri ile toplumda sık görülen ağız ve diş hastalıklarının yaygınlığı ve bunlara karşı koruyucu hekimliğe yönelik yaklaşımlara sahiptir.
|
|
5- |
Güvenli bir çalışma ortamı sağlar ve çalışma ekibinin diğer üyeleriyle sağlık, güvenlik ve klinik risk yönetimi ile ilgili çalışmalar yapar. Verimliliği daha da arttırmak için çalışma pozisyonları, görsel algılama, alet tutuşu, malzeme kullanımı, stres ve mental durumlarla başa çıkar ve çapraz enfeksiyon kontrolü yapar.
|
|
6- |
Hasta ve/veya hasta yakınlarından tıbbi ve dental öykü (anamnez) alır, diş, dişeti oral mukoza ve çene eklemi bölgesinin muayenesini yapar.
|
|
7- |
Ağız, çene ve diş sağlık sorunlarını tanımlamak, bulguları analiz etmek ve yorumlamak, tedaviyi yönlendirmek için aydınlatılmış onam alarak temel tanısal testleri ve girişimleri uygular.
|
|
8- |
Anamnez, fizik muayene ve tanısal test sonuçları, işlevsel değerlendirme ve klinik akıl yürütme becerisini kullanarak klinik tanı koyar.
|
|
9- |
Hastanın da katılımını sağlayarak tedavi ve takip planı oluşturur ve tedavilerini uygular, gerekli durumlarda ilgili uzmana sevk eder.
|
|
10- |
Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutar, hasta bilgilerini (epikriz, rapor vb.) hazırlar ve sunar.
|
|
11- |
Hastanın tanı, tedavi ve takip sürecinde kanıta dayalı ve hasta merkezli tedavi prensiplerini uygular.
|
|
12- |
Yaşamı doğrudan tehdit eden durumları tanır, tıbbi acil durumları yönetir ve yönlendirir.
|
|
13- |
Birey, aile ve toplumun ağız, çene ve diş hastalıklarının tanı, tedavi, önleme ve rehabilitasyon ilkeleri ile toplumda sık görülen ağız ve diş hastalıklarının yaygınlığı ve bunlara karşı koruyucu hekimliğe yönelik yaklaşımları uygular.
|
|
14- |
Diş hekimliği uygulamalarında sorumluluk alır; meslektaşları ve diğer sağlık personeli ile etkili ekip çalışması yapar ve ilgili sektörlerle işbirliği içinde çalışır.
|
|
15- |
Mezun diş hekimi kütüphane ve diğer veri tabanlarından gerekli bilgilere ulaşabilir, ve bu bilgileri yorumlayabilme, bilimsel ve etkili olarak kullanabilme ve sunum konusunda yeterli olmalıdır.
|
|
16- |
Bilimsel ve teknolojik gelişmelere, mesleki uygulamalardaki değişimlere ve toplum gereksinimlerine yanıt verebilmek için yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak sürekli kendini geliştirir.
|
|
17- |
Birey ve toplum düzeyinde ağız, çene ve hastalıklarını önlemek ve sağlığını geliştirmek amacıyla diğer sağlık personeli ve sağlık kurumları ile işbirliği yapar.
|
|
18- |
Eğitim becerilerini kullanarak hasta ve hasta yakınları, toplum, diş hekimi dışı sağlık personeline eğitim ve danışmanlık verir.
|
|
19- |
Diş hekimliği uygulamalarında etik ilkeler doğrultusunda hareket eder, etik ikilemleri tanır ve çözümünde etik akıl yürütme prensiplerini uygular.
|
|
20- |
Mevcut yasal düzenlemelere uygun, diş hekimi sorumluluğunu bilerek, hasta ve diş hekimi haklarını gözeterek
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
26
|
2
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
60
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
60
|
Kısa sınav
|
2
|
40
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
William Proffit--> Contemporary in Orthodontics
Thomas M. Graber--> Orthodontics: Current Principles and Techniques
Martyn T. Cobourne--> Handbook of Orthodontics
Mustafa Ülgen--> Ortodonti (Anomoliler, Sefalometri, Etiyoloji, Büyüme ve Gelişim, Tanı)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
DOÇ.DR. AHMET YAĞCI Ders Notları
|
|