Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İSLAM FELSEFESİ TARİHİ II |
Birinci düzey |
İLH825 |
Zorunlu |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AHMET KAMİL CİHAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. A. Kamil CİHAN, Doç. Dr. Salih YALIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Dr. Esranur ORAL
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım, soru cevap, metin analizi, öğrenci sunumu, tartışma
|
Dersin amacı
|
Meşşai felsefenin temel kavramlarını, felsefi meselelere yaklaşım ve çözüm şeklini kavramak. Felsefeye getirilen ciddi eleştileri ve onların cevaplarını, farklı disiplinler arasındaki farkı görüp tartışabilmek. Meşaai felsefe dışındaki metafizik öğretileri, onların kavramlarını, bilgiye ulaşma şekillerini öğrenmek. Çağdaş İslam felsefesini öğrenip, güncel sorunlar üzerine konuşabilmek
|
Dersin tanımı
|
İslam dünyasında felsefe sahasında ortaya konan felsefi bilgiyi, felsefi eleştirileri, bunların çözümlerini, farklı metafizik anlayışlarını ve çağdaş İslam felsefisini tasvir ve tahlil eden bir derstir.
|
1- |
İbn Sina ve Varlık Düşüncesi
|
2- |
İbn Sina''nın Bilgi Teorisi
|
3- |
Gazali ve Felsefe Eleştirisi
|
4- |
İbn Bacce ve felsefesi
|
5- |
İbn Rüşd ve felsefesi
|
6- |
İbn Rüşd ve Felsefe Savunusu
|
7- |
İşrakilik: İbn Tufeyl ve felsefesi
|
8- |
Sühreverdi ve Nur Metafiziği
|
9- |
Sühreverdi ve Bilgi Felsefesi
|
10- |
Ara sınav
|
11- |
Kelam Metafiziği: Fahrettin Razi ve Nasıruddin Tusi
|
12- |
Tasavvuf Metafiziği : İbn Arabi ve Konevi
|
13- |
Hikmet-i Mütealiye: Molla Sadra ve Felsefesi
|
14- |
Çağdaş İslam Felsefesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kültürümüzdeki felsefi zenginliği fark eder.
|
2- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanında başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir
kavrayışa sahip olur
|
3- |
Filozofların görüşlerini kronolojik bir akış içerisinde birbirleriyle ilişkilendirerek kavrar.
|
4- |
İslam filozoflarının Tanrı, alem, insan ve toplum hakkındaki görüşlerini öğrenir.
|
5- |
Felsefi teorilerin, Kelami ve Tasavvufi teorilerle ilişkisini kavrar.
|
6- |
Dini bilgileri felsefe kültürünün yardımıyla yorumlama imkanına sahip olur.
|
7- |
Öğrenilen teorileri bilimsel bir yolla aktarabilir.
|
8- |
Çağdaş İslam felsefesini tanıma imkanı bulur.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
12
|
1
|
12
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
1
|
2
|
Toplam iş yükü
|
|
|
64
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
80
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Hasan Şahin, İslam Felsefesi Tarihi Dersleri, Ankara 2000.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
İslam Felsefesi: Tarih ve Problemler, Editör: Cüneyt Kaya, İSAM yayınları, İstanbul 2013.
İslam Felsefesi, Editörler: İrfan Görkaş-Kamil Sarıtaş, İstnbul: Lisans yayıncılık 2023.
|
|