Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLERİ BESLENME BİYOKİMYASI I |
Üçüncü düzey |
BDY 601 |
Seçmeli |
1 |
8.00 |
8.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BETÜL ÇİÇEK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. BETÜL ÇİÇEK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Diyetle alınan makro besin ögelerinin sınıflandırılarak, fizikokimyasal özelliklerini ve besinsel kaynaklarını incelemek; metabolizma ve sağlık üzerine etkilerini değerlendirmek; farklı yaş gruplarına ve cinsiyete göre günlük alım önerilerini karşılaştırmak, besin sanayinde kullanım amaçlarını değerlendirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Diyetle alınan makro besin ögelerinin vücudumuzda geçirdiği tüm metabolik değişiklikler ve bu besin ögelerinin girdiği ana metabolik yollar ve bunların birbiri ile olan ilişkilerini detaylı olarak inceler.
|
1- |
Diyette yer alan karbonhidratlar, nişasta ve posanın fizikokimyasal özellikleri
|
2- |
Diyet karbonhidratları ve posa türü öğelerin metabolizması, fizyolojik işlevleri ve insan sağlığı üzerine etkileri
|
3- |
Diyet karbonhidratlarının farklı yaş ve cinsiyete göre önerilen günlük alım miktarları
|
4- |
Diyet karbonhidratlarının besin sanayinde kullanım amaçları
|
5- |
Karbonhidratlarla ilgili makale sunumu
|
6- |
Diyette yer alan proteinler ve fizikokimyasal özellikleri
|
7- |
Diyet proteinlerinin metabolizması, fizyolojik işlevleri ve insan sağlığı üzerine etkileri
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Diyet proteinlerinin farklı yaş ve cinsiyete göre önerilen günlük alım miktarları
Diyet proteinlerinin besin sanayinde kullanım amaçları
|
10- |
Proteinlerle ilgili makale sunumu
|
11- |
Diyette yer alan yağlar ve fizikokimyasal özellikleri
|
12- |
Diyet yağlarının metabolizması, fizyolojik işlevleri ve insan sağlığı üzerine etkileri
|
13- |
Diyet yağlarının farklı yaş ve cinsiyete göre önerilen günlük alım miktarları
Diyet yağlarının besin sanayinde kullanım amaçları
|
14- |
Yağlarla ilgili makale sunumu
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bu dersi tamamlayan bir öğrenci, karbonhidratların fizikokimyasal özelliklerini, besinsel kaynaklarını, metabolizmasını, fizyolojik işlevlerini, insan sağlığı üzerindeki etkilerini, farklı cinsiyet ve yaş gruplarına özgü gereksinimlerini, besin sanayinde kullanım amaçlarını açıklar.
|
2- |
Proteinlerin fizikokimyasal özelliklerini, besinsel kaynaklarını, metabolizmasını, fizyolojik işlevlerini, insan sağlığı üzerindeki etkilerini, farklı cinsiyet ve yaş gruplarına özgü gereksinimlerini, besin sanayinde kullanım amaçlarını açıklar.
|
3- |
Yağların fizikokimyasal özelliklerini, besinsel kaynaklarını, metabolizmasını, fizyolojik işlevlerini, insan sağlığı üzerindeki etkilerini, farklı cinsiyet ve yaş gruplarına özgü gereksinimlerini, besin sanayinde kullanım amaçlarını açıklar.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve teknolojik araç gereçler konusunda bilgi sahibi olma.
|
|
2- |
Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahip olma.
|
|
3- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapabilme.
|
|
4- |
Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanabilme.
|
|
5- |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlayabilme ve / veya sunabilme.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini güncelleyebilme.
|
|
7- |
Beslenme ve Diyetetik alanında veya dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışabilme, paylaşabilme.
|
|
8- |
Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunabilme, yürütebilme, yönetebilme, değerlendirebilme.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
7
|
98
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
8
|
24
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
3
|
6
|
18
|
Toplam iş yükü
|
|
|
195
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ross CA, Caballero BC, Cousins RJ, Tucker KL, Ziegler TR (Eds). Modern Nutrition in Health and Disease, 11th Edition, Wolters Kluwer/Williams & Wilkins, USA, 2014
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Bilimsel dergilerde konuyla ilgili yayınlanmış tüm bilimsel makaleler
|
|