Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK İSLAM SANATLARI TARİHİ |
Birinci düzey |
İLH417 |
Zorunlu |
4 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ FADİME ÖZLER KAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ FADİME ÖZLER KAYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş. Gör. Nurcan Gül Arslan
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım, Seminer, Görsel Materyal Kullanımı
|
Dersin amacı
|
Türk İslam Sanatları’ndan mimari ve kitap sanatlarının tarihi seyri hakkında bilgi edindirmek, tarihi süreçte meydana gelen değişimleri sebep-sonuç ilişkisiyle açıklamaya çalışmak ve bütün bu birikimler doğrultusunda günümüzde bu sanatlarımızın genel durumlarını kavratabilmek.
|
Dersin tanımı
|
Türk İslam Sanatları’nın tarihi hakkında bilgi edindirmek ve islam medeniyetindeki yerini öğrenmek
|
1- |
Sanat’ın tarifi, amacı, yöntemi, çeşitleri.
|
2- |
Sanat tarihine ait temel kavramlar
|
3- |
Hz. Peygamber devrinde ilk sanat faaliyetleri
|
4- |
Emevi ve Abbasiler devri sanatı
|
5- |
Orta Asya’da Müslümanlık öncesi ve sonrası Türk sanatı
|
6- |
Büyük Selçuklu Sanatı
|
7- |
Anadolu Selçuklu Sanatı
|
8- |
Anadolu’da 14. Yüzyıl Beylikleri Devri Sanatı
|
9- |
Osmanlı Sanatı
|
10- |
Hat Sanatı Tarihi
|
11- |
Ebru Sanatı
|
12- |
Tezhib Sanatı
|
13- |
Minyatür Sanatı
|
14- |
Cilt Sanatı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sanat ve sanat tarihi ile bunların ilişkide olduğu diğer bilim dalları arasındaki interdisipliner yapıyı anlayabilme.
|
2- |
Hz. Peygamber zamanında meydana getirilen sanat faaliyetlerinin sonraki zamanlara tesirini fark edebilme.
|
3- |
Emevi ve Abbiseler devri sanat eserlerinin hangi sanat ekollerinin etkisinde geliştiğini analiz edebilme.
|
4- |
İslam sanatının alt kollarını oluşturan milli sanatların farklılıklarını kavrayabilme.
|
5- |
Büyük Selçuklu sanatının belirleyici özelliklerini neden sonuç ilişkisiyle ortaya koyabilme.
|
6- |
Anadolu’da Türk İslam Sanatının durumunu arkaik sanat anlayışlarıyla girdiği sentezle çözebilme.
|
7- |
Osmanlı sanatının temellerini oluşturan dinamikleri çözebilme.
|
8- |
Kur’an yazısının İslam Medeniyetindeki yerini, sanat yoluyla keşfedebilme.
|
9- |
İslam sanatının özelliklerini, kitap sanatları üzerinden ortaya koyabilme.
|
10- |
İslam sanatındaki soyut içeriğin nedenlerini batı sanatı mukayesesiyle
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
52
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Hicabi Gülgen, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi, Bursa 2012; Suut Kemal Yetkin, İslam Ülkelerinde Sanat, İstanbul 1980.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, İstanbul 1989; Oleg Grabar, İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul 1989; Muhittin Serin, Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, İstanbul 1999.
|
|