Giriş | English

Lisans > Güzel Sanatlar Fakültesi > Müzik > TÜRK MÜZİĞİ KURAMI-I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK MÜZİĞİ KURAMI-I Birinci düzey MÜZ213 Zorunlu 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Türk Klasik Müziği Solfeji ve Kuramı ile ilgili temel bilgileri oluşturmak.
Dersin tanımı Geleneksel Türk Müziği Nazariyat sistemi içerisinde yer alan ses sistemi, makamlar, usuller ve bunların uygulama biçimlerini kapsar.

Dersin içeriği
1- Tanışma ve kaynaklar hakkında açıklamalar. Dersin işlenişi hakkında genel bilgiler.
2- Basit Makamların özellikleri.
3- Çargâh Makamı dizisi, seyir özelliği, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 2 zamanlı Nim Sofyan ve 3 zamanlı Semai usulü.
4- Buselik Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 4 zamanlı Sofyan usulü. 5. Hafta için ödev: Buselik Makam dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
5- Kürdi Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 5 zamanlı Türk Aksağı usulü. 6. Hafta için ödev: Kürdi Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
6- Rast Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 6 zamanlı Yürük Semai usulü. 7. Hafta için ödev: Rast Makamı dizisini Yegah ve Kaba Çargah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
7- Uşşak Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 7 zamanlı Devri Hindi usulü.
8- VİZE HAFTASI
9- VİZE HAFTASI
10- Beyati Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 7 zamanlı Devri Turan usulü. 11. Hafta için ödev: Beyati Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
11- Hicaz Ailesi Makamlarının ve Ortalama Hicaz Dizisinin tanıtımı. Hicaz Ailesi Makamlarının genel yapısı.
12- Hicaz Hümayun Makamının dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 8 zamanlı Düyek usulü. 13. Hafta için ödev: Hicaz Hümayun Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
13- Hicaz Makamının dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 8 zamanlı Müsemmen usulü. 14. Hafta için ödev: Hicaz Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
14- Öğrenilen makam dizileri ve bu dizilerin seyir özelliklerinin uygulamalı olarak tekrarlanması. Örnek eserlerin deşifresi.
15- Öğrenilen makam dizileri ve bu dizilerin seyir özelliklerinin uygulamalı olarak tekrarlanması. Örnek eserlerin deşifresi.
16- FİNAL HAFTASI
17- FİNAL HAFTASI
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Türk Klasik Müziği ses sisteminde değiştirici işaretleri ve bu işaretlerin Batı müziği ses sistemi ile ayrılan yönlerini öğrenir.
2- Türk Klasik Müziğinde kullanılan tam dörtlü,tam beşli olarak adlandırılan çeşni yapılarını öğrenerek nasıl makam oluşturulduğunu ve bunların özelliklerini, birbirlerinden farklı olan yapılarını ayırt eder.
3- Türk Klasik Müziği makam seslendirmesinde temel düzeyde seyir yapar.
4- Türk Klasik Müziği usullerinden küçük usullerde usul vurarak solfej okur.
5- Basit Makamlar’ın özellikleri öğrenerek, Basit Makamlar''da ( Çargah, Buselik, Kürdi, Rast, Uşşak, Beyati, Hicaz Ailesi ve Ortalama Hicaz Dizisi, Hicaz Hümayun, Hicaz)makamsal seyirler ve 2 zamanlıdan 8 zamanlıya kadar olan küçük usullerde solfej okuma ve deşifre yapar.
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
2- Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
3- Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
4- Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
5- Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
6- Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
7- Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
8- Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
9- Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
10- Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
11- Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
12- Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 2 4
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     54
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı ÖZKAN, İ. Hakkı; Türk Müziği Nazariyatı Solfeji Usulleri, İstanbul 1987. ÖZTUNA, Yılmaz; Türk Musikisi Ansiklopedisi, İstanbul 1969. AREL, H. Saadettin; Türk Musikisi; İstanbul 1968. KUTLUĞ, Fikret; Türk Musikisinde Makamlar, İstanbul 2000. YILMAZ, Zeki; Türk Musikisi Dersleri, İstanbul 1983.
Yardımcı Kaynaklar TRT; Ankara-İstanbul Radyoları Arşiv Kaynakları.

Ders ile ilgili dosyalar