Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK MÜZİĞİ KURAMI-I |
Birinci düzey |
MÜZ213 |
Zorunlu |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Türk Klasik Müziği Solfeji ve Kuramı ile ilgili temel bilgileri oluşturmak.
|
Dersin tanımı
|
Geleneksel Türk Müziği Nazariyat sistemi içerisinde yer alan ses sistemi, makamlar, usuller ve bunların uygulama biçimlerini kapsar.
|
1- |
Tanışma ve kaynaklar hakkında açıklamalar. Dersin işlenişi hakkında genel bilgiler.
|
2- |
Basit Makamların özellikleri.
|
3- |
Çargâh Makamı dizisi, seyir özelliği, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 2 zamanlı Nim Sofyan ve 3 zamanlı Semai usulü.
|
4- |
Buselik Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 4 zamanlı Sofyan usulü.
5. Hafta için ödev: Buselik Makam dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
5- |
Kürdi Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 5 zamanlı Türk Aksağı usulü.
6. Hafta için ödev: Kürdi Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
6- |
Rast Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 6 zamanlı Yürük Semai usulü.
7. Hafta için ödev: Rast Makamı dizisini Yegah ve Kaba Çargah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
7- |
Uşşak Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 7 zamanlı Devri Hindi usulü.
|
8- |
VİZE HAFTASI
|
9- |
VİZE HAFTASI
|
10- |
Beyati Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 7 zamanlı Devri Turan usulü.
11. Hafta için ödev: Beyati Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
11- |
Hicaz Ailesi Makamlarının ve Ortalama Hicaz Dizisinin tanıtımı. Hicaz Ailesi Makamlarının genel yapısı.
|
12- |
Hicaz Hümayun Makamının dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 8 zamanlı Düyek usulü.
13. Hafta için ödev: Hicaz Hümayun Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
13- |
Hicaz Makamının dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 8 zamanlı Müsemmen usulü.
14. Hafta için ödev: Hicaz Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
14- |
Öğrenilen makam dizileri ve bu dizilerin seyir özelliklerinin uygulamalı olarak tekrarlanması. Örnek eserlerin deşifresi.
|
15- |
Öğrenilen makam dizileri ve bu dizilerin seyir özelliklerinin uygulamalı olarak tekrarlanması. Örnek eserlerin deşifresi.
|
16- |
FİNAL HAFTASI
|
17- |
FİNAL HAFTASI
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türk Klasik Müziği ses sisteminde değiştirici işaretleri ve bu işaretlerin Batı müziği ses sistemi ile ayrılan yönlerini öğrenir.
|
2- |
Türk Klasik Müziğinde kullanılan tam dörtlü,tam beşli olarak adlandırılan çeşni yapılarını öğrenerek nasıl makam oluşturulduğunu ve bunların özelliklerini, birbirlerinden farklı olan yapılarını ayırt eder.
|
3- |
Türk Klasik Müziği makam seslendirmesinde temel düzeyde seyir yapar.
|
4- |
Türk Klasik Müziği usullerinden küçük usullerde usul vurarak solfej okur.
|
5- |
Basit Makamlar’ın özellikleri öğrenerek, Basit Makamlar''da ( Çargah, Buselik, Kürdi, Rast, Uşşak, Beyati, Hicaz Ailesi ve Ortalama Hicaz Dizisi, Hicaz Hümayun, Hicaz)makamsal seyirler ve 2 zamanlıdan 8 zamanlıya kadar olan küçük usullerde solfej okuma ve deşifre yapar.
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
|
|
2- |
Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
|
|
3- |
Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
|
|
4- |
Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
|
|
5- |
Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
|
|
6- |
Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
|
|
7- |
Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
|
|
8- |
Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
9- |
Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
|
|
10- |
Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
|
|
11- |
Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
|
|
12- |
Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
2
|
4
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
54
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
ÖZKAN, İ. Hakkı; Türk Müziği Nazariyatı Solfeji Usulleri, İstanbul 1987. ÖZTUNA, Yılmaz; Türk Musikisi Ansiklopedisi, İstanbul 1969. AREL, H. Saadettin; Türk Musikisi; İstanbul 1968. KUTLUĞ, Fikret; Türk Musikisinde Makamlar, İstanbul 2000. YILMAZ, Zeki; Türk Musikisi Dersleri, İstanbul 1983.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
TRT; Ankara-İstanbul Radyoları Arşiv Kaynakları.
|
|