Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YENİ TÜRK EDEBİYATINA GİRİŞ I |
Birinci düzey |
TDE141 |
Zorunlu |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MÜMTAZ SARIÇİÇEK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MÜMTAZ SARIÇİÇEK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Teori-Uygulama
|
Dersin amacı
|
Yeni Türk Edebiyatının türleri ve bu türlerin tahlili konusunda teori ve yöntem bilgisi kazandırmak; metin tahlilini kavratmak.
|
Dersin tanımı
|
Yenileşme dönemi Türk edebiyatı tarihi; türlerin değişmesi; yeni türler; edebî şahsiyetler; edebî yönelişler.
|
1- |
Dersin kapsamı, içeriği, kaynakça bilgisi. Okunacak eserler. Edebi eser, edebi eser yaratma tarzları: Mimesis, tecrid. Tahkiyeli , göstermeli ve lirik anlatım yolları.
|
2- |
Metinbiçimsel yapı: Nazım, nesir, tiyatro. Edebi tür kavramı ve yeni Türk edebiyatında türler.
|
3- |
Roman türü. Dünya ve Türk edebiyatlarında roman türünün doğuşu ve gelişmesi. Günümüzde roman.
|
4- |
Öykü türü. Dünya ve Türk edebiyatlarında öykü türünün doğuşu ve gelişmesi. Günümüzde öykü.
|
5- |
Metin tahliline giriş. Fişleme ve not alma yöntemleri. Roman, öykü ve tiyatroda kurgulama/tasarlama biçimleri.
|
6- |
Metinbiçimi/kompozisyon incelemesi.
|
7- |
Anlatıcı: Teori ve uygulama.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Olay örgüsü ve şahıslar kadrosu öğeleri.
|
10- |
Zaman ve mekân öğeleri.
|
11- |
Uygulama çalışması: Biçim öğeleri tahlili.
|
12- |
İçerik/muhteva incelemesi.
|
13- |
Üslup: Dil malzemesi ve anlatım teknikleri.
|
14- |
Uygulama çalışması: Üslup incelemesi.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Edebî tür kavramının öğrenilmesi ve türler arasındaki farkların kavranması
|
2- |
Nazım, nesir, tiyatro türlerinin metinbiçimsel yapısının kavranması ve yeni Türk edebiyatındaki edebî türlerin öğrenilmesi
|
3- |
Roman türünün genel özelliklerinin kavranması
|
4- |
Öykü türünün özelliklerinin ve türün tarihi gelişiminin öğrenilmesi
|
5- |
Tiyatro türünün özellikleri ve tarihi gelişiminin öğrenilmesi
|
6- |
Metin tahlili yaparken kullanılacak fişleme ve not alma yöntemlerinin kavranması
|
7- |
Edebî türlerde muhteva özelliklerinin kavranması
|
8- |
Edebî türlerde biçim özelliklerinin kavranması
|
9- |
Edebî türlerde üslup özelliklerinin kavranması
|
10- |
Metin tahlili yöntemlerinin uygulamalı olarak öğrenilmesi
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
|
|
3- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
4- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
|
|
5- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
|
|
6- |
Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
|
|
7- |
Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
|
|
8- |
Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
|
|
10- |
Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
|
|
11- |
Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
|
|
12- |
Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
|
|
13- |
Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
|
|
14- |
Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
10
|
2
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
64
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
28
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
12
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Akçağ, 1991.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Mehmet Kaplan, Hikâye Tahlilleri, Dergah, 1979.2.İsmail Çetişli, Metin Tahliline Giriş – Hikâye/Roman/Tiyatro-, Kardelen, 1999.
3.Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1-2-3, İletişim.4.Mehmet Tekin, Roman Sanatı ve Romanın Unsurları, Ötüken, 2002.5.Ahmet Hamdi Tanpınar, XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan, 1982.6.İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı 1-2, Dergah, 2005.
|
|