Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ELEKTRONİK DEVRELER |
Birinci düzey |
BZ 202 |
Zorunlu |
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
---
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ FATMA ÖZGE ÖZKÖK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. MUSTAFA DANACI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
---
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Elektronik Devre elemanlarının tanımı, malzeme yapıları, elektriksel karakteristikleri ve temel uygulama devrelerinin tanıtılması, BJT ve FET Alçak Frekans devre tasarımları, DC ve AC analizlerinin öğretilmesi, Temel opamp uygulama devrelerinin gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Yarıiletken tabanlı elektronik elemanların (Diyotlar, BJT transistorler, FET, ve MOSFET, Opamplar, Gerilim regülatörleri ve çok jonksiyonlu endüstriyel devre elemanları SCR, Diac, Triac, UJT vb. ) malzeme yapıları, elektriksel karakteristikleri ve temel uygulama devrelerinin tanıtılması, BJT ve FET Alçak Frekans devre tasarımları, DC ve AC analizlerinin yapılabilmesi, temel opamp uygulama devrelerinin gerçekleştirilmesi.
|
1- |
Yarıiletken malzemeler, p ve n-tipi yarıiletken malzeme yapıları,
|
2- |
Doğrultucu diyotlar ve diyot uygulamaları (Yarım Dalga, Tam Dalga, Kırpıcı ve Kenetleyici Devreler),
|
3- |
Özel diyotlar ve uygulamaları,
|
4- |
BJT transistör karakteristikleri, BJT’lerin DC kutuplama devreleri ve ısıl kararlılık analizleri,
|
5- |
BJT’lerin küçük sinyal eşdeğer modelleri (re ve hibrid eşdeğer devreleri) ve AC devre analizleri,
Çok katlı (Kaskat bağlı) yükselteç devreleri,
|
6- |
BJT hibrid modeli, Tek ve çok katlı hibrid devre tasarımları,
|
7- |
FET’lerin çalışma mekanizmaları karakteristikleri ve DC kutuplamaları,
|
8- |
Arasınav
|
9- |
İşlemsel Kuvvetlendiriciler (op-amp): Özellikleri, karakteristikleri, temel uygulama devreleri,
|
10- |
Toplayıcı, Fark alıcı devreler, Opamplar ile Türev ve integral alıcı devreler,
|
11- |
Aktif filtre tasarımı, Enstrumantasyon kuvvetlendiricileri.
|
12- |
Gerilim regülatörleri,
|
13- |
Çok jonksiyonlu yarıiletken elemanlar: Shocley diyot, SCR diyak, triyak ve UJT devre tasarımları.
|
14- |
Arduino projeleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yarıiletken elemanların iletkenlik mekanizmalarının anlaşılması ve ifade edilmesi,
|
2- |
pn ve çok jonksiyonlu diyotların, BJT ve FET''lerin karakteritik yapıları ve çalışmasının kavranması,
|
3- |
BJT ve FET’li yükselteç devre tasarımları, DC ve AC analizlerinin yapılabilmesi,
|
4- |
Temel Opamp devre tasarımları yapabilme,
|
5- |
SCR, Diyak, Triyak ve UJT’nin çalışma mekanizmaların anlaşılması ve ifade edilmesi.
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mühendislik konularında matematik ve fen bilgilerini uygulama becerisine sahip olur.
|
|
2- |
Bir problemi saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.
|
|
3- |
Bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve araçları kullanma becerisine sahip olur.
|
|
5- |
Deney/proje tasarlama, uygulama ve sonuçlarını analiz ederek yorumlama becerilerine sahip olur.
|
|
6- |
Takım çalışmasına yatkınlık becerisine sahip olur.
|
|
7- |
Bireysel çalışma becerisine sahip olur.
|
|
8- |
Sözlü ve/veya yazılı iletişim kurma becerisine sahip olur.
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
10- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile hukuksal konularda bilgiye sahip olur.
|
|
11- |
Yönetsel becerilere (liderlik, organizasyon, zaman ve risk yönetimi, kalite bilinci, verimlilik vb) sahip olur.
|
|
12- |
Zamanı en iyi şekilde kullanma becerisine sahip olur.
|
|
13- |
Alışılmışın dışında yollar bulabilme becerisine sahip olur.
|
|
14- |
Yönetim becerisi, mesleki özgüven ve inisiyatif alabilme özelliklerine sahip olur.
|
|
15- |
Problemlere çözümler getirirken ulusal çıkarları gözetir.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
5
|
3
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
6
|
2
|
12
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-"Elektronik Devreler Ders Notları", M. Danacı, ERÜ Müh. Fak. 2014
2-"Electronic Devices", Floyd, 9Ed.
3-"Elektronik Elemanlar ve Devre Teorisi", Boylestad and Nashelsky, MEB Yayınları, 1994
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-"Microelectronics", J.Millman, A.Grabel., McGraw-Hill Book Comp., 1987
2-"Microelectronic Circuits", Sedra and Smith., Oxford Uni. Press, 1998
|
|