Ön koşul dersleri
|
Yalnızca Yüksek Lisans ve doktora öğrencileri bu kursa kabul edilecektir.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUNİS DÜNDAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUNİS DÜNDAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş.Gör
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve pratik
|
Dersin amacı
|
Bu kursun amacı öğrencilere Genetik Hastalıklara Yaklaşım hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Genoyip ve fenotip arasındaki ilişkinin anlaşımlası ve bu eilşikide varyasyonlara neden olan genetik ve çevresel fatörler.
|
1- |
Mendel Kalıtım Biçimleri
|
2- |
Otozomal Dominant Kalıtım
|
3- |
Otozomal Resesif Kalıtım
|
4- |
X ve Y’ye bağlı kalıtım
|
5- |
Mendel kalıtımıyla kalıtılan hastalıklarında fenotip genotip ilişkileri
|
6- |
Tam tedavi ve aile içi takip yöntemleri
|
7- |
VİZE
|
8- |
Kromozom anomalileri çeşitleri
|
9- |
Kromozom anomalilerinin toplumda görülme sıklığı
|
10- |
Multifaktöriyel Hastalıklar
|
11- |
Mendel kalıtımına uymayan genetik hastalıklar
|
12- |
Mendel kalıtımına uymayan genetik hastalıkların sıklıkları ve incelenme yöntemleri
|
13- |
Mendel kalıtımına uymayan genetik hastalıkların takip ve tedavileri
|
14- |
FİNAL
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Otozomal dominant, otozomal resesif ve X kromozomal hastalıklarda fenotip genotip ilişkileri hakkında bilgi sahibi olmak
|
2- |
Tam tedavi ve aile içi takip yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak
|
3- |
Kromozomal anomalilerinin toplumda görülme sıklığı, bunların yol açtığı anomaliler hakkında bilgi sahibi olmak
|
4- |
Kromozomal anomalilerin neden olduğu hastalıklarda inceleme ve aile içi takip yöntemleri, multifaktöriyel ve mendel kalıtımına uymayan diğer genetik hastalıkların sıklıkları, bunların incelenme yöntemleri, takip ve tedavileri hakkında bilgi sahibi olmak
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak halk sağlığı alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir.
|
|
2- |
Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin toplum sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
|
|
3- |
Halk sağlığı ile diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır.
|
|
4- |
Halk sağlığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri ve teknik donanım hakkında bilgi sahibidir. Bu araçları ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeleri yapar.
|
|
5- |
Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini halk sağlığı alanında kullanır.
|
|
6- |
Sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip, analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.
|
|
7- |
Halk sağlığı alanında yapılan çalışmalarda sık kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi ve beceri sahibidir.
|
|
8- |
Halk sağlığı ile ilgili istatistik yazılımlarını doğru biçimde kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar.
|
|
9- |
Halkın sağlık sorunlarını, bu sorunların nedenlerini ve çözüm yollarını belirlemek amacıyla, epidemiyolojik araştırmalar planlayabilir, uygulayabilir, verileri analiz edebilir, araştırma raporunu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
|
|
10- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşılması halinde çözüm önerileri geliştirir.
|
|
11- |
Halk sağlığı alanında ekip çalışmasının önemini bilir, ekip çalışmalarına katılır ve bir ekibe liderlik edebilir
|
|
12- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili bilgilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve kendi öğrenmesini yönlendirebilir
|
|
13- |
Mesleksel gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini bilir ve uygular
|
|
14- |
En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini halk sağlığı uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
|
|
15- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda strateji ve politikalar geliştirebilir.
|
|
16- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, kaydedilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir
|
|
17- |
Halk sağlığı alanındaki güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
|
|
18- |
Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
|
|
19- |
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Sağlık hizmeti sunumu ve bilimsel araştırmalarda etik kurallara uygun davranır.
|
|
20- |
Toplumun sağlık eğitimi ihtiyaçlarını belirleyebilir, bireysel ve grup eğitimi yapabilir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
14
|
2
|
28
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
2
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
2
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
200
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-N. Başaran,Tıbbi Genetik Ders Kitabı,1999
2-Connor,J.M,Ferguson-Smith,M.A.:Essential Medical Genetics.Blackwell Scientific Publications,Third Ed.,1991
3-Emery,A.E.H.,(Ed),Rimoin,D.L.:Principles and Practice of Medical Genetics.Third edition,Volume 1,Churchill Livingsto,London,
4-Thompson&Thompson,Genetics in Medicine,6.th edition,2001
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|