Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TEFSİR EKOLLERİ |
Birinci düzey |
TİB506 |
|
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET DEMİRCİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MEHMET DEMİRCİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım ve soru-cevap.
|
Dersin amacı
|
1. Öğrencilerin tefsir ekollerini tanıyıp yöntemlerini, aralarındaki farklılıkları ve bunun sebeplerini öğrenmelerini sağlamak.
2. Tefsir ekollerinin Kur’an’ı anlama konusundaki farklılıklarını örnek metinler aracılığıyla görmelerini sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Doğuşundan günümüze tefsir ekollerini ele alır.
|
1- |
1. Hafta (17 Eylül): Giriş: Dersin tanıtımı, konusu ve önemi.
|
2- |
2. Hafta (23 Eylül): Ekol Kavramı ve Tefsirde Ekolleşme
|
3- |
3. Hafta (1 Ekim): Kur’an’a Yöneliş Farklılıkları ve Sebepleri
|
4- |
4. Hafta (8 Ekim): Filolojik/Dilbilimsel/Edebi Tefsir Ekolü: İbn Kuteybe, Garîbü’l-Kur’an.
|
5- |
5. Hafta (15 Ekim): Kelâmî (Mezhebî) Tefsir Ekolü: Şia: Tabersi, Mecmau’l-Beyân
|
6- |
6. Hafta (22 Ekim): Fıkhî Tefsir Ekolü (Vâkıa, 56/79): Ebû Bekir ibnü’l-Arabî, Kiya el-Harrâsi ve Cassâs’ın Ahkâmu’l-Kur’anları.
|
7- |
7. Hafta (29 Ekim): Resmi Tatil (Cumhuriyet Bayramı)
|
8- |
8. Hafta (5 Kasım): Kelâmî (Mezhebî) Tefsir Ekolü: Haricilik: Muhammed b. Yusuf Itfeyyiş, Himyânüz’Zâd ilâ Dâri’l-Meâd
|
9- |
9. Hafta (12 Kasım): Kelâmî (Mezhebî) Tefsir Ekolü: Mutezile. (Kıyame Sûresi, 75/22-23): Zemahşeri, Keşşâf.
|
10- |
10. Hafta (19 Kasım): -- (Muhtemel Vize Haftası)
|
11- |
11. Hafta: (26 Kasım): Kelâmî (Mezhebî) Tefsir Ekolü: Ehl-i Sünnet: Razi, Mefâtihu’l-Gayb.
|
12- |
12. Hafta (3 Aralık ): Tasavvufi/İşari Tefsir Ekolü (Bakara, 2/260): Alûsî, Rûhu’l-Maânî
|
13- |
13. Hafta (10 Aralık): Bilimsel Tefsir Ekolü
|
14- |
14. Hafta (17 Aralık): Sosyolojik Tefsir Ekolü
|
15- |
15. Hafta (24 Aralık): Tabakat ve Ekol/Mezhep Temelli Tefsir Tarihi Yazımının Mukayesesi
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Belli başlı tefsir ekollerini tanır, aralarındaki farklılıkların Kur’an yorumuna yansımalarını ve nedenlerini bilir.
|
2- |
Başlangıçtan günümüze ortaya çıkan belli başlı tefsir ekollerini ortaya çıkartan temel etkenler hakkında bilgi sahibi olur.
|
3- |
Farklı ekollerin belli ayetlere dair yorumlarını kaynaklarından görme imkânı tanır.
|
4- |
Farklı ekollere ait tefsir metinleri ve yorum tarzları hakkında bilgi sahibi olur.
|
5- |
Ekollerin yorumlarını tefsir usulü dersinde kazandığı anlama ve yorumlama yöntemi ile karşılaştırır ve değerlendirir.
|
6- |
Tefsir ekollerine dair temel eserleri ve müelliflerini bilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri hakkında bilgi sahiptir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve acil durumlarda ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Kulağın temel yapısı, yerleşimi, komşulukları ve işleyişlerini bilir.
|
|
4- |
İşitme cihazı ve koklear implantların şekilleri ve uyarlanması gibi konularda bilgi ve deneyime sahiptir.
|
|
5- |
Saf ses ve konuşma odyometrisi, immitansmetri testlerini yapar.
|
|
6- |
İşitme kaybı, çeşidi, seviyesi hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
7- |
İşitme cihazı uygulanmasına yönelik kulak kalıbı ölçülerini alır, uygun cihazların kazanç ve çıkış değerlerini ölçer, ayarlarını yapar.
|
|
8- |
İlgili uzman denetiminde vestibüler testler ve otoakustik emisyon uygulamaları yapar.
|
|
9- |
Alanı ile ilgili cihazların kullanımını bilir.
|
|
10- |
İşitme ve denge ile ilgili hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
|
|
11- |
Uygulanan testlerin formlara kaydeder.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
44
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Mehmet Akif Koç, İsmail Albayrak (editörler), Tefsire Akademik Yaklaşımlar I-II, OTTO Yayınları, Ankara, 2013.
2. Aşağıdaki makale ve metinlerden oluşan Ders Notları:
Ebû Bekir ibnü’l-Arabî (ö.543/1148), Ahkâmu’l-Kur’an; Kiya el-Harrâsi, (ö.504/1110), Ahkâmu’l-Kur’an; Cassâs (ö.370/981), Ahkâmu’l-Kur’an.
Tabersi (ö. 548/1153), Mecmau’l-Beyân.
Muhammed Yusuf İtfeyyiş (ö.1914), Himyânü’z-Zâd ilâ Dâril’l-Meâd.
Zemahşeri (ö.538/1144), Keşşaf.
Fahreddin Razi (ö.606/1209), Mefatihu’l-Ğayb.
Âlûsî (ö.1270/1854), Rûhu’l-Meânî.
İbn Kuteybe (ö.276/889), Garîbu’l-Kur’ân.
M. Karagöz, "Terim, İçerik ve İşlev Analizi Işığında Sosyolojik Tefsir", Tarihten Günümüze Kur’an’a Yaklaşımlar, 2010, s. 307-338.
M. Karagöz, “Tabakat Türü Eserlerle Ekol ve Mezhep Temelli Eserlerin Mukayesesi”, Tefsir Tarihi Yazımı ve Problemleri, Ankara 2012.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Celal Kırca, Kur’an’a Yönelişler, Marifet Yayınları, İstanbul 2009.
|
|