Giriş | English

Lisans > Halil Bayraktar Sağlik Hizmetleri M.y.o. > Odyometri > TEFSİR EKOLLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TEFSİR EKOLLERİ Birinci düzey TİB506 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET DEMİRCİ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MEHMET DEMİRCİ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Anlatım ve soru-cevap.
Dersin amacı 1. Öğrencilerin tefsir ekollerini tanıyıp yöntemlerini, aralarındaki farklılıkları ve bunun sebeplerini öğrenmelerini sağlamak. 2. Tefsir ekollerinin Kur’an’ı anlama konusundaki farklılıklarını örnek metinler aracılığıyla görmelerini sağlamak.
Dersin tanımı Doğuşundan günümüze tefsir ekollerini ele alır.

Dersin içeriği
1- 1. Hafta (17 Eylül): Giriş: Dersin tanıtımı, konusu ve önemi.
2- 2. Hafta (23 Eylül): Ekol Kavramı ve Tefsirde Ekolleşme
3- 3. Hafta (1 Ekim): Kur’an’a Yöneliş Farklılıkları ve Sebepleri
4- 4. Hafta (8 Ekim): Filolojik/Dilbilimsel/Edebi Tefsir Ekolü: İbn Kuteybe, Garîbü’l-Kur’an.
5- 5. Hafta (15 Ekim): Kelâmî (Mezhebî) Tefsir Ekolü: Şia: Tabersi, Mecmau’l-Beyân
6- 6. Hafta (22 Ekim): Fıkhî Tefsir Ekolü (Vâkıa, 56/79): Ebû Bekir ibnü’l-Arabî, Kiya el-Harrâsi ve Cassâs’ın Ahkâmu’l-Kur’anları.
7- 7. Hafta (29 Ekim): Resmi Tatil (Cumhuriyet Bayramı)
8- 8. Hafta (5 Kasım): Kelâmî (Mezhebî) Tefsir Ekolü: Haricilik: Muhammed b. Yusuf Itfeyyiş, Himyânüz’Zâd ilâ Dâri’l-Meâd
9- 9. Hafta (12 Kasım): Kelâmî (Mezhebî) Tefsir Ekolü: Mutezile. (Kıyame Sûresi, 75/22-23): Zemahşeri, Keşşâf.
10- 10. Hafta (19 Kasım): -- (Muhtemel Vize Haftası)
11- 11. Hafta: (26 Kasım): Kelâmî (Mezhebî) Tefsir Ekolü: Ehl-i Sünnet: Razi, Mefâtihu’l-Gayb.
12- 12. Hafta (3 Aralık ): Tasavvufi/İşari Tefsir Ekolü (Bakara, 2/260): Alûsî, Rûhu’l-Maânî
13- 13. Hafta (10 Aralık): Bilimsel Tefsir Ekolü
14- 14. Hafta (17 Aralık): Sosyolojik Tefsir Ekolü
15- 15. Hafta (24 Aralık): Tabakat ve Ekol/Mezhep Temelli Tefsir Tarihi Yazımının Mukayesesi
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Belli başlı tefsir ekollerini tanır, aralarındaki farklılıkların Kur’an yorumuna yansımalarını ve nedenlerini bilir.
2- Başlangıçtan günümüze ortaya çıkan belli başlı tefsir ekollerini ortaya çıkartan temel etkenler hakkında bilgi sahibi olur.
3- Farklı ekollerin belli ayetlere dair yorumlarını kaynaklarından görme imkânı tanır.
4- Farklı ekollere ait tefsir metinleri ve yorum tarzları hakkında bilgi sahibi olur.
5- Ekollerin yorumlarını tefsir usulü dersinde kazandığı anlama ve yorumlama yöntemi ile karşılaştırır ve değerlendirir.
6- Tefsir ekollerine dair temel eserleri ve müelliflerini bilir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri hakkında bilgi sahiptir.
2- Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve acil durumlarda ilk yardım bilgisine sahiptir.
3- Kulağın temel yapısı, yerleşimi, komşulukları ve işleyişlerini bilir.
4- İşitme cihazı ve koklear implantların şekilleri ve uyarlanması gibi konularda bilgi ve deneyime sahiptir.
5- Saf ses ve konuşma odyometrisi, immitansmetri testlerini yapar.
6- İşitme kaybı, çeşidi, seviyesi hakkında bilgi sahibi olur.
7- İşitme cihazı uygulanmasına yönelik kulak kalıbı ölçülerini alır, uygun cihazların kazanç ve çıkış değerlerini ölçer, ayarlarını yapar.
8- İlgili uzman denetiminde vestibüler testler ve otoakustik emisyon uygulamaları yapar.
9- Alanı ile ilgili cihazların kullanımını bilir.
10- İşitme ve denge ile ilgili hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
11- Uygulanan testlerin formlara kaydeder.
12- Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13- Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14- Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15- Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16- Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17- Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18- Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     44
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Mehmet Akif Koç, İsmail Albayrak (editörler), Tefsire Akademik Yaklaşımlar I-II, OTTO Yayınları, Ankara, 2013. 2. Aşağıdaki makale ve metinlerden oluşan Ders Notları: Ebû Bekir ibnü’l-Arabî (ö.543/1148), Ahkâmu’l-Kur’an; Kiya el-Harrâsi, (ö.504/1110), Ahkâmu’l-Kur’an; Cassâs (ö.370/981), Ahkâmu’l-Kur’an. Tabersi (ö. 548/1153), Mecmau’l-Beyân. Muhammed Yusuf İtfeyyiş (ö.1914), Himyânü’z-Zâd ilâ Dâril’l-Meâd. Zemahşeri (ö.538/1144), Keşşaf. Fahreddin Razi (ö.606/1209), Mefatihu’l-Ğayb. Âlûsî (ö.1270/1854), Rûhu’l-Meânî. İbn Kuteybe (ö.276/889), Garîbu’l-Kur’ân. M. Karagöz, "Terim, İçerik ve İşlev Analizi Işığında Sosyolojik Tefsir", Tarihten Günümüze Kur’an’a Yaklaşımlar, 2010, s. 307-338. M. Karagöz, “Tabakat Türü Eserlerle Ekol ve Mezhep Temelli Eserlerin Mukayesesi”, Tefsir Tarihi Yazımı ve Problemleri, Ankara 2012.
Yardımcı Kaynaklar Celal Kırca, Kur’an’a Yönelişler, Marifet Yayınları, İstanbul 2009.

Ders ile ilgili dosyalar