Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sanat Tarihi > ANADOLU SELÇUKLU MİMARİSİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ANADOLU SELÇUKLU MİMARİSİ I Birinci düzey SNT201 Zorunlu 3 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SULTAN MURAT TOPÇU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. SULTAN MURAT TOPÇU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Anadolu''da kurulan ilk Türk Beyliklerinin tarihi önemi ve özelliklerini, Anadolu Selçuklu dönemi hakkında bilgi veren kaynakları ve Anadolu Selçuklu Devleti dönemi siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel ortamı ışığında Anadolu Selçuklu Dönemi mimarisinde görülen yapı türlerinden cami örneklerini tanıtmak.
Dersin tanımı Anadolu''da kurulan ilk Türk Beyliklerinin tarihi önemi ve özelliklerinin, Anadolu Selçuklu dönemi hakkında bilgi veren kaynakların ve Anadolu Selçuklu Devleti dönemi siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel ortamı ışığında Anadolu Selçuklu Dönemi mimarisinde görülen yapı türlerinden cami örneklerinin tanıtılması.

Dersin içeriği
1- 11. yüzyıl Anadolusu''nda sosyal-siyasi ve kültürel ortam. Anadolu Selçuklu Devleti''nin kuruluş döneminde siyasi ve sosyal gelişmeler ve çevre devletlerin durumu. Anadolu''da kurulan ilk Türk Beyliklerinin tarihi önemi ve özellikleri.
2- Anadolu Selçuklu Dönemi Çağdaş Kaynakları
3- Anadolu Selçuklu Dönemi Siyasi Tarihi
4- Anadolu Selçuklu Dönemi Kültürel Ortam (1243 öncesi ve sonrası)
5- Anadolu Selçuklu Dönemi Vakıf Kurumu ve Vakfiyeler
6- Anadolu Selçuklu Dönemi İmar Faaliyetlerinin Organizasyonu (Baniler ve Sanatçılar)
7- "Ulu Cami" kavramı ve Anadolu Selçuklu Dönemi camileri hakkında genel bilgi
8- ARA SINAV
9- Anadolu Selçuklu Dönemi derinlemesine planlı ulu camiler (1)
10- Anadolu Selçuklu Dönemi derinlemesine planlı ulu camiler (2)
11- Anadolu Selçuklu Dönemi derinlemesine planlı ulu camiler (3)
12- Anadolu Selçuklu Dönemi transept planlı ulu camiler (1)
13- Anadolu Selçuklu Dönemi transept planlı ulu camiler (2)
14- Anadolu Selçuklu Dönemi kufe tipi ve eyvanlı ulu camiler
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Anadolu Selçuklu Devleti''''nin kuruluş döneminde siyasi, sosyal ve ekonomik durumu yorumlar.
2- Anadolu Selçuklu dönemi ile ilgili bilgi veren kaynakları sıralar.
3- Anadolu Selçuklu döneminde imar faaliyetlerinin nasıl organize edildiğini baniler ve sanatçılar ışığında açıklar.
4- Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen yapı türlerinden cami plan tiplerini açıklar.
5- Anadolu Selçuklu camilerini plan tiplerine göre örneklendirir.
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
2- Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
3- Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
4- Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
5- Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
6- Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
7- Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
8- Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
9- Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
10- Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
11- Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
12- Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
13- Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
14- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
15- İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
16- Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
17- Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
18- Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
19- Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
20- Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 3 5 15
Sunum / Seminer hazırlama 3 5 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 13 13
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 13 13
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     117
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Haşim Karpuz, Anadolu Selçuklu Mimarisi, Konya, 2005.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar