Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sanat Tarihi > TÜRK İSLAM EL SANATLARI II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK İSLAM EL SANATLARI II Birinci düzey SNT234 Zorunlu 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ EYÜP POLAT
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ EYÜP POLAT
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok. (Öğrenci Görüşme Saatleri Salı 12.00 - 13.00)
Dersin veriliş şekli SÖZLÜ ANLATIM VE GÖRSEL SUNUM
Dersin amacı El Sanatlarından kitap sanatlarının (hat, tezhip, cilt, minyatür, ebru) ve kumaş sanatındaki teknik ve süslemeleri içermektedir. Mimarinin dışında önemli bezeme desen ve kompozisyonlarını içeren el sanatı örneklerinin öğrenilmesi ve taşınabilir objeler olmasından dolayı diğer eserler üzerinde ne gibi etkilerinin olduğu tartışılacaktır.
Dersin tanımı El Sanatlarından kitap sanatlarının (hat, tezhip, cilt, minyatür, ebru) ve kumaş sanatındaki teknik ve süslemeleri içermektedir. Mimarinin dışında önemli bezeme desen ve kompozisyonlarını içeren el sanatı örneklerinin öğrenilmesi ve taşınabilir objeler olmasından dolayı diğer eserler üzerinde ne gibi etkilerinin olduğu tartışılacaktır.

Dersin içeriği
1- Türk Kumaş Sanatının Ortaya Çıkışı, İlk Örnekler ve Selçuklu Dönemi Kumaşları.
2- Beylikler Dönemi Kumaşları ve Osmanlı Dokuma Sanayinin İlk Örnekleri.
3- 16-18.Yüzyıl Osmanlı Kumaşlarının Dokuma ve Desen Özellikleri.
4- Ebru Sanatının ortaya çıkışı, kullanılan malzemeler, yapılışı.
5- Ebru Türleri ve Örneklerinin anlatılması.
6- Kitap Süsleme Sanatlarından Tezhip ve Tezhiple ilgili terminolojinin anlatılması, kullanılan malzemeler, yapılışı.
7- Selçuklu ve Beylikler dönemi tezhipçiliğinin örneklerle anlatılması. Osmanlı Tezhiplerinin örnekleri, dönem içindeki gelişimleri ve sanatçı üslupları hakkında bilgi verilmesi.
8- ARA SINAV
9- Türk Cilt Sanatı Terminolojisi, Cildin ögeleri ve Türklerde Ciltçilik.
10- 13-15.Yüzyıl Türk Cilt Sanatı örneklerinin slaytlarla anlatılması.
11- 16-19.Yüzyıl Osmanlı Cilt Sanatı, kompozisyonlar, sanatçılar ve değişen beğeniler.
12- Hat sanatı ve yapımında kullanılan malzeme ve araç gereçler
13- Hat türleri, Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinden örnekler.
14- Minyatür sanatı hakkında genel bilgi. Kitap resimlerinin konularına göre gruplandırılması. Anadolu öncesi Türk resim sanatının ilk örnekleri ve Selçuklu minyatürlerinin özellikleri.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Türk Kumaş Sanatı hakkında bilgi sahibi olarak kronolojik olarak gelişimini öğrenecektir.
2- Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı kumaş sanatı örneklerini birbirinden ayırarak tarihlendirilmesini yapabilecektir.
3- Türk Cilt Sanatı hakkında bilgi sahibi olarak kronolojik olarak eserleri sınıflandırabilecektir.
4- Tezhip sanatı hakkında bilgi sahibi olacaktır.
5- Tezhip sanatında görülen üslupları birbirinden ayırabilecektir.
6- Minyatür sanatı hakkında bilgi sahibi olacaktır.
7- Minyatür sanatının dönemsel gelişimini öğrenerek resim sanatı ile ayrılan noktalarını kavrayacaktır.
8- Hat sanatı ve yazı türleri hakkında bilgi sahibi olacak yazı türlerini tanıyabilecek.
9- Hat sanatının kronolojik olarak gelişimi hakkında bilgi sahibi olacak.
10- Ebru sanatı hakkında bilgi sahibi olacak ve ebru türlerini ayırabilecek.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
2- Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
3- Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
4- Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
5- Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
6- Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
7- Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
8- Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
9- Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
10- Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
11- Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
12- Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
13- Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
14- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
15- İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
16- Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
17- Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
18- Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
19- Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
20- Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 5 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     63
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar G.Öney, Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları, Ankara 1978. Ü.Erginsoy, İslâm Maden Sanatının Gelişmesi, İstanbul 1978. Ş.Yetkin, Türk Halı Sanatı, Ankara 1991. M.E. Özen, Türk Cild Sanatı, Ankara 1998. J.Raby-Z.Tanındı, Turkish Bookbinding in the 15 th. Century The Foundation of an Ottoman Court Style, London 1993. B.Mahir, “II. Bayezid Dönemi Nakkaşhanesinin Osmanlı Tezhip Sanatına Katkıları”, Türkiyemiz, S.60, (Şubat 1990), s.4–13. Z.Tanındı, “Tezhip Sanatı”, Başlangıcından Bugüne Türk Sanatı, Ankara 1993, s.397–406. Ş.Yetkin, “Türk Kumaş Sanatı”, Başlangıcından Bugüne Türk Sanatı, Ankara 1993, s.329–342. B.Mahir, “Osmanlı Sanatında Saz Üslûbundan Anlaşılan”, Topkapı Sarayı Müzesi Yıllık–2, İstanbul 1987, s.123–141. B.Mahir, “Saray Nakkaşhanesinin Ünlü Ressamı Şah Kulu ve Eserleri”, Topkapı Sarayı Müzesi Yıllık–1, İstanbul 1986, s.113-130.

Ders ile ilgili dosyalar