Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HORMONLAR |
İkinci düzey |
VBK 506 |
|
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MERYEM EREN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MERYEM EREN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
teorik
|
Dersin amacı
|
Bu derste öğrencilere hormonlar hakkında genel bilgilerin öğretilmesi amaçlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders endokrin sistemi kapsamaktadır.
|
1- |
Hormonların genel özellikleri,sentezi ve kanda taşınması
|
2- |
Hormonlarda feedback kontrol
|
3- |
Hormon-reseptör ilişkisi, hormonların etki mekanizmaları
|
4- |
Hormonların sınıflandırılması
|
5- |
Üreme üzerine etkileri, büyüme ve gelişme, metabolizmanın sürdürülmesi ve diğer görevleri
|
6- |
Üreme üzerine etkileri, büyüme ve gelişme, metabolizmanın sürdürülmesi ve diğer görevleri
|
7- |
Hormonlar arası ilişkiler
|
8- |
Hipotalamus hormonları
|
9- |
Hipofiz hormonları
|
10- |
Tiroid ve paratiroid bezi hormonları
|
11- |
Böbrek üstü bezi hormonları
|
12- |
Gastrointestinal sistem hormonları
|
13- |
Seks hormonları
|
14- |
Plasenta hormonları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hormonları tanımlayabilir ve sınıflandırabilir.
|
2- |
Hormonların sentezi kanda taşınması ve feed-back mekanizması hakkında bilgi sahibi olur.
|
3- |
Feed-back mekanizmasını açıklayabilir.
|
4- |
Hormonların etki mekanizmasını öğrenmiş olur.
|
5- |
Hormonların özellikleri, görevleri ve metabolizmasını bilir.
|
6- |
,
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak halk sağlığı alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir.
|
|
2- |
Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin toplum sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
|
|
3- |
Halk sağlığı ile diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır.
|
|
4- |
Halk sağlığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri ve teknik donanım hakkında bilgi sahibidir. Bu araçları ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeleri yapar.
|
|
5- |
Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini halk sağlığı alanında kullanır.
|
|
6- |
Sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip, analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.
|
|
7- |
Halk sağlığı alanında yapılan çalışmalarda sık kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi ve beceri sahibidir.
|
|
8- |
Halk sağlığı ile ilgili istatistik yazılımlarını doğru biçimde kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar.
|
|
9- |
Halkın sağlık sorunlarını, bu sorunların nedenlerini ve çözüm yollarını belirlemek amacıyla, epidemiyolojik araştırmalar planlayabilir, uygulayabilir, verileri analiz edebilir, araştırma raporunu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
|
|
10- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşılması halinde çözüm önerileri geliştirir.
|
|
11- |
Halk sağlığı alanında ekip çalışmasının önemini bilir, ekip çalışmalarına katılır ve bir ekibe liderlik edebilir
|
|
12- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili bilgilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve kendi öğrenmesini yönlendirebilir
|
|
13- |
Mesleksel gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini bilir ve uygular
|
|
14- |
En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini halk sağlığı uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
|
|
15- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda strateji ve politikalar geliştirebilir.
|
|
16- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, kaydedilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir
|
|
17- |
Halk sağlığı alanındaki güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
|
|
18- |
Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
|
|
19- |
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Sağlık hizmeti sunumu ve bilimsel araştırmalarda etik kurallara uygun davranır.
|
|
20- |
Toplumun sağlık eğitimi ihtiyaçlarını belirleyebilir, bireysel ve grup eğitimi yapabilir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
2
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
2
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
104
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kalaycıoğlu L., B. Serpek, M. Nizamlıoğlu, N. Başpınar, A.M. Tiftik.
Biyokimya. 2. Baskı. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2000.
Ası T. Tablolarla Biyokimya. Cilt 1ve II. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 1996.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Karagül H., A. Altıntaş, UR. Fidancı, T.Sel. Klinik Biyokimya. Medisan Yayınevi, Ankara, 2000.
|
|