Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İSLAM TARİHİNDE EĞİTİM |
Birinci düzey |
DKA223 |
Seçmeli |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. CEMİL OSMANOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. MUHAMMED ESAT ALTINTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. MUHAMMED ESAT ALTINTAŞ
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Ders İslam tarihi boyunca eğitim faaliyetlerini, eğitim kurumlarını, eğitim politikaları ve programları hakkında genel bilgi verme ve değerlendirme yapma yeterliliğini kazandırmayı amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
İslamiyet, eğitim ve bilim, İslam tarihinde eğitimin kurumsallaşması, Bazı İslam düşünürlerinin eğitim anlayışları, Osmanlılarda eğitim ve medreseler, Osmalının son döneminde eğitimde reform gayretleri
|
1- |
İslam eğitim tarihi kavramı ve kaynakları
|
2- |
İslamiyette bilgi ve eğitimin önemi
|
3- |
İslamiyette ilk dönem eğitim faaliyetlerinin değerlendirilmesi
|
4- |
İslam tarihinde eğitimin kurumsallaşması ve nedenleri
|
5- |
Bazı İslam alimlerinin görüşlerinin eleştirel olarak değerlendirilmesi (Ibn Sina, Farabi. vb.)
|
6- |
Bazı İslam alimlerinin görüşlerinin eleştirel olarak değerlendirilmesi (İbn Sina, Farabi. vb.)
|
7- |
Erken dönem Osmanlıda medreseler
|
8- |
Vize sınavı
|
9- |
Osmanlı medreselerinin yönetimi ve finansı
|
10- |
Osmanlı dönemi medreselerinde programlar, ders kitapları ve eğitim anlayışları
|
11- |
Osmanlıda medrese eğitiminin bozulması
|
12- |
Osmanlı son dönem eğitim reform girişimleri
|
13- |
Osmanlıdan Cumhuriyete intikal eden eğitim mirası
|
14- |
Genel değerlendirme
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İslam Eğitim tarihiyle ilgili temel kavramları açıklayabilir.
|
2- |
İslam Eğitim tarihi araştırmalarının kaynaklarını, güçlüklerini açıklayabilir.
|
3- |
İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özelliklerini açıklayabilir.
|
4- |
Kütttaplardaki (sıbyan mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir.
|
5- |
Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir.
|
6- |
Diğer eğitim mekanlarındaki eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir.
|
7- |
Medreselerin oluşum sürecini ve bunu etkileyen faktörleri açıklayabilir.
|
8- |
Abbasi, Selçuklu ve Osmanlı dönemi medreselerinin genel özelliklerini açıklayabilir.
Medreselerin gerileyişini etkileyen faktörleri açıklayabilir.
|
9- |
Kütüphanelerin ve Vakıfların İslam eğitim tarihindeki yerini açıklayabilir.
İslam eğitim geleneğinde öğretmen-öğrenci ilişkilerini açıklayabilir.
İslam eğitim geleneğinde kadınların eğitimi konusunda yapılanları açıklayabilir.
|
10- |
İslam eğitim geleneğinde öğretim yöntemleri ve okul kuralları konusunda yapılanları açıklayabilir.
İslam Eğitim Geleneğinde Ölçme-Değerlendirme: İcazet uygulamalarını açıklayabilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
|
|
2- |
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi alanında bilimsel araştırma yapabilir.
|
|
3- |
Bu alanın öğretimine yönelik strateji, yöntem ve tekniklerini etkili biçimde kullanır.
|
|
4- |
Öğretim süreci içinde ve dışında etkili iletişim becerilerine sahip olur.
|
|
5- |
Din ve değerlerle ilgili temel kavramları tanır.
|
|
6- |
Kuran ve Hz. Muhammed in söz ve öğretileri ile ilgili temel bilgilere sahip olur.
|
|
7- |
Dinler ve dini akımlar hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Günümüz inanç problemleri ve güncel dini konular hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
9- |
Eğitim ve öğretim vereceği yaş grubuna ait gelişimsel ve ruhsal bilgi donanımına sahip olur.
|
|
10- |
Öğrencilerin öğretim sürecindeki gelişimlerini izlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme uygulamaları yapabilir.
|
|
11- |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini teknik ve pedagojik olarak kullanabilme becerisine sahip olur.
|
|
12- |
Türk eğitim tarihi ve sisteminin yapısı, tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
|
|
13- |
Türk islam sanatları, edebiyatı ve musikisi hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
|
|
14- |
Topluma hizmet bilinci ile görev misyonunu yerine getirme becerisine sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
13
|
1
|
13
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
41
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Mehmet Dağ, H.Raşit Öymen, Islam Eğitim Tarihi, MEB, Yay. Ankara 1974
2. M. Şevki Aydın, “İslam Geleniğinde Eğitimde Eğitim Ahlakı” İbn. Cemaa’dan çeviri, TDV Yayınları, 2012
3. M. Şevki Aydın;” Muallim Peygamber”, ERÜ. İlahiyat Fak. Dergisi, S.9. 1996.
4. DİA “Cami” maddesi, “Ahilik” maddesi, “Daru’l İlim” maddesi
5. M. Şevki Aydın, "Medreselerin Gerileyiş Sebepleri Üzerine", E.Ü.İ.F.Dergisi, S.4, Kayseri, 1987.
6. M.Şevki Aydın, "Osmanlıda Kız Çocuklarının Eğitimi", Osmanlılar Ansiklopedisi, C.5., Yeni Türkiye Yayınları, Ankara, 1999.
7. Ziya Kazıcı; Osmanlı Eğitim-Öğretim Sisteminde Genel Medreseler” Osmanlılar Ansiklopedisi, C.5., Ankara, 1999.
8. Mefail Hızlı, Osmanlı Sıbyan Mektepleri, Osmanlılar Ansiklopedisi, C.5., , Ankara, 1999.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- Yahya Akyüz: Türk Eğitim Tarihi, Alfa yay.
2- Ahmet Çelebi, Çev. Ali Yardım, İslamda Eğitim Öğretim Tarihi, Damla Yay. İst.1999
3- Hüseyin Atay, Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, Dergah yay. İst. 1976.
4- Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi. Kayıhan yay. İst.1999.
|
|